Page 9 - Konstrukcje Stalowe Nr 133
P. 9
Pożar Mostu Łazienkowskiego

– Działanie temperatury oprócz widocznych odkształceń wpływa które na pewno nie wymagają wymiany. Czy w ogóle warto byłoby
na zmianę struktury wewnętrznej materiału. Stal zmieniła właściwo- prowadzić tak szczegółowe badania?
ści wobec zakładanych w projekcie.
– To chyba nie ma większego sensu. Oczywiście projektant powi-
• Załóżmy, że została osłabiona. Więc może trzeba tylko dać dodat- nien zaproponować taką stal, która przy obecnych technologiach jest
kowe wzmocnienia? dla takiej przeprawy najlepsza. W latach 70. używano tzw. stali mosto-
wej St3-M. Dziś będzie użyta stal zgodna z europejskimi standardami.
– To nie jest łatwe. Po pierwszym pożarze specjaliści stwierdzili Hutnictwo na pewno dostarczy produkt odpowiedniej jakości. Istotna
osłabienie i odkształcenia, zwłaszcza w niektórych miejscach środni- będzie decyzja co do sposobu połączenia elementów. Z wytwórni wyj-
ka i użebrowań wzmacniających dźwigary główne. Wtedy zaangażo- dą jako spawane, gdyż w warunkach fabrycznych najłatwiej można
wano sporo ekspertów, projektanta i po skrupulatnych oględzinach, zapewnić najwyższą jakość połączeń spawanych. Do montażu na bu-
bardzo precyzyjnie określono miejsca koniecznych wzmocnień w po- dowie jest możliwe skorzystanie z połączeń śrubowych.
staci dodatkowych użebrowań.
• Jest szansa na most ocynkowany?
• Gdyby most nie miał schematu belki ciągłej lecz składał się – No nie, to są za duże elementy. W przypadku cynkowania ognio-
z przęseł wolnopodpartych, to może skutki byłyby mniejsze? wego takiej skali zawsze grozi odkształcenie pod wpływem tempera-
tury. Ale mniejsze elementy wykończenia, balustrady, armatura mogą
– Nie sądzę. To bez znaczenia. być cynkowane.
• Teraz wiadomo już, że całość konstrukcji, poza filarami, ma być • Czy ten typ konstrukcji zostanie odtworzony, czy też zostaną uży-
wymieniona. te inne warianty, np. konstrukcje zespolone?
– Dla mnie było jasne, że taka decyzja, w stosunku do dwóch – Mosty drogowe poddawane są złożonym obciążeniom dynamicz-
środkowych dźwigarów zapadnie. Zdecydowano jednak, że ponie- nym pod wpływem intensywnego ruchu samochodowego. Dlatego
waż most ma już 41 lat, warto wymienić resztę korzystając z nowych zastosowano płytę ortotropową, elastycznie reagującą na taki rodzaj
sposobów projektowania i nowych technologii. Ten most i tak za obciążeń. Nieco prostsze jest oddziaływanie pociągu w mostach ko-
15–20 lat musiałby przejść generalny remont być może z wymia- lejowych, gdzie obciążenie przenosi się tylko przez szyny i torowisko
ną całej konstrukcji. Moim zdaniem podjęto prawidłową decyzję. na belki poprzeczne. Ta specyfika musi być uwzględniona, ale zasto-
Dokumentacja starego mostu jest w całości w Transprojekcie, któ- sowanie konstrukcji zespolonej jest możliwe.
ry wtedy sporządził ten projekt. Spora część prac wyjściowych już • Na tym moście użyto kształtowników walcowanych i spawanych
więc została wykonana i jest w dokumentacji. To znacznie przyspie- otwartych. Dziś konstrukcje znacznie zmieniają estetykę. Modniejsze
szy projektowanie. Miasto musi tylko sformułować nowe założenia są przekroje zamknięte – kwadratowe czy prostokątne, rurowe, pręty,
i oczekiwania wobec tego mostu. Jednocześnie można prowadzić cięgna. Czy mogą być użyte w tym przypadku?
demontaż starej konstrukcji oszczędzając na czasie. Demontaż przę- – Myślę, że na pewno. To sprawa projektanta. Jestem przekonany,
seł nad wodą prowadzony z barek lub pontonów nie powinien na- że projektanci użyją takich rozwiązań, które ułatwią zabezpieczenia
stręczać trudności, gdyż takie operacje montażowe wykonywano antykorozyjne i montaż, a nie utrudnią czy przedłużą wykonanie mo-
w ostatnich latach. stu. Bo dla Warszawy brak tej przeprawy to jest problem.
• Mamy rozwinięte metody badań nieniszczących. Może dałoby się
zbadać elementy tego mostu na tyle precyzyjnie, by odnaleźć takie,

9

kwiecień 2015 2(133)
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14