Page 6 - Konstrukcje Stalowe Nr 133
P. 6
Budownictwo Drogowe

Nowa perspektywa – nowe kłopoty?

Rozmowa z BARBARĄ DZIECIUCHOWICZ,
Prezesem Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej
Drogownictwa

• Czy, zdaniem Pani, sytuacja firm wykonawczych drogow- nych nie są w stanie w tak krótkim okresie w sposób bezpieczny
nictwa po realizowanych kontraktach drogowych się poprawiła i elastyczny przerobić takiej ilości środków. Dodatkowo należy
i ustabilizowała? Czy branża zdołała wyjść z kryzysu? Czy da się wskazać, że przy tak założonym harmonogramie na większości
zaobserwować usprawnienia organizacyjne w firmach i wzrost budów będą realizowane te same etapy robót, a więc w latach
kwalifikacji menadżerskich? 2016–2017 będzie ogromne zapotrzebowanie na maszyny do ro-
bót ziemnych, w roku 2017 ogromny popyt na kruszywa, a w roku
– Sytuacja powoli zaczyna się stabilizować, ale trudno mówić 2018 na roboty bitumiczne lub betonowe (w zależności od przyję-
o znaczącej poprawie. Rok 2014 był rokiem wyborów samorządo- tej technologii nawierzchni), co może spowodować kłopoty firm
wych, a więc również było trochę więcej inwestycji na drogach sa- wykonawczych z zaangażowaniem finansowym, wykwalifikowa-
morządowych. Niestety na drogach krajowych niewiele się działo, ną kadrą, a także znaczny wzrost cen maszyn i materiałów. Wy-
pojedyncze inwestycje były kończone, natomiast z nowej perspek- nika z tego, że należałoby rozważyć równomierniejszy rozkład
tywy trwały tylko postępowania przetargowe. Sytuacja w branży środków finansowych, a czas wykorzystać na lepsze przygotowa-
już się nie pogarszała, ale nie można powiedzieć, że kryzys jest już nie dokumentacji projektowych, co w efekcie przyspieszy tempo
całkowicie za nami. Przyczynami kryzysu nie był brak kwalifika- robót i ograniczy ich koszt. W Programie założono bowiem, że
cji menedżerskich ani zła organizacja w firmach wykonawczych. przygotowanie dokumentacyjne jest na tyle dobre, że większość
inwestycji można kierować do postępowania przetargowego
• W stanowisku Izby z 28 stycznia zwracacie Państwo uwagę na w 2015 r. Nie jest to do końca prawdziwe założenie, o czym
niefortunną komasację robót w Programie na lata 2014–2023. świadczą między innymi kłopoty z realizacją zadań w poprzed-
Ale być może wynika to z obawy Ministerstwa, że przy innym roz- niej perspektywie finansowej.
planowaniu środki europejskie nie zostaną wykorzystane? Dla
władz priorytetem jest Program, a nie kondycja firm wykonaw- W tej perspektywie finansowej na szczęście nie ma takich im-
czych. Może firmy branży powinny być bardziej elastyczne? prez jak EURO 2012, nie musimy więc bardzo spieszyć się z re-
alizacją, czasu jest wystarczająco dużo. Dla władz priorytetem
– Obawy Izby budzi fakt, iż w Programie na lata 2014–2023 aż powinna być gospodarka, a nie Program sam w sobie. Dobra kon-
67,5% środków przewiduje się wydać w okresie 3 lat – 2016–2018 dycja firm wykonawczych to dobra kondycja gospodarki.
(a więc 30% czasookresu). Taka kumulacja środków, dodatkowo
połączona z kumulacją innych środków unijnych, między innymi • Jakie argumenty mogą przemawiać za zwiększeniem wydat-
z Regionalnych Programów Operacyjnych może doprowadzić do ków z budżetu Państwa? Czy, zdaniem Izby da się znaleźć więcej
znacznych perturbacji na rynku drogowym i materiałów budow- źródeł zasilania Krajowego Funduszu Drogowego? Czy Izba ma
lanych, a na koniec Programu do serii upadków firm. W pierwszej wsparcie innych czynników (np. samorządów lokalnych) w spra-
perspektywie finansowej w latach kumulacji robót 2009–2011 wie inwestycji na drogach krajowych poza siecią TEN-T?
takie kłopoty miały miejsce. Zarówno firmy wykonujące roboty
drogowe jak i dostawcy sprzętu do robót i materiałów budowla- – Samorządy lokalne zgłosiły bardzo dużo uwag do Programu
Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023 w kwestii inwesty-
cji na drogach krajowych poza siecią TEN-T. Ale nie zapominaj-
my, że UE dofinansowuje tylko zadania na sieci TEN-T – a to jest
7400 km, pozostaje ponad 12 000 km dróg krajowych, dla któ-
rych nie powstał żaden program inwestycyjny. Dlatego tak ważne
jest zwiększenie zaangażowania budżetu państwa w finansowanie
drogownictwa. W „Programie” wydatki budżetu państwa od roku
2016 rosną od poziomu 5 mld do poziomu 5,7 mld w roku 2023.
Biorąc pod uwagę, iż obecna perspektywa finansowa jest ostatnią
tak dużą pomocą UE, państwo będzie zmuszone bardziej angażo-
wać się finansowo w kolejne programy budowy dróg.Wydatki na
drogi krajowe w latach 2021–2023 na poziomach 6,1 mld, 5,7 mld
i 5,7 mld będą katastrofą zarówno dla dróg jak i dla całej branży.

Nie zapominajmy, iż w latach 2007–2009 budżet państwa
przeznaczał na drogi odpowiednio 6,7 mld, 11,3 mld i 8,1 mld.
W roku 2010 zmieniono sposób finansowania dróg, część środków
z budżetu państwa – opłata paliwowa trafiła do KFD. Są to kwo-
ty mniejsze niż te z lat 2007–2009. Według różnych szacunków
roczne wpływy do budżetu państwa od wszystkich użytkowników
dróg w postaci różnego rodzaju opłat, podatków to kwota nawet
50 mld złotych. Należałoby również rozpocząć dyskusję o finan-
sowaniu drogownictwa w ogóle, a nie tylko dróg krajowych, które
stanowią 5% sieci dróg w Polsce, 95% to drogi samorządowe. Są
one bardziej zaniedbane i wymagają dużych nakładów, których sa-
morządowi zarządcy dróg nie posiadają.

• Czy Prawo zamówień publicznych przybrało już (po kolej-
nej nowelizacji, która weszła w życie w październiku 2014 r.)
z punktu widzenia Izby formę, która pozwoli na skuteczną reali-

6

kwiecień 2015 2(133)
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11