Page 7 - Konstrukcje Stalowe Nr 133
P. 7
Budownictwo Drogowe

zację kontraktów bez znanych patologii i perturbacji? Co jeszcze W opinii Izby są to bardzo niebezpieczne praktyki, od samego
wymagałoby zmiany? braku wymagania doświadczenia, tego doświadczenia niestety nie
przybywa.
– Ustawa Prawo zamówień Publicznych po ostatnich nowe-
lizacjach w zasadzie jest zgodna z unijnymi dyrektywami doty- • Analiza zasadności zwiększania długości dróg o nawierzchni
czącymi zamówień publicznych. W roku 2014 weszły w życie betonowej dokonana przez GDDKiA (opublikowana na jej stro-
nowe unijne dyrektywy w sprawie zamówień publicznych, które nach www) wydaje się wielostronna i racjonalna. Czy z punktu
w ciągu dwóch lat powinny być zaimplementowane do polskie- widzenia Izby korzystna jest budowa dróg betonowych? Podobne
go systemu prawnego. Mówi się o nowej ustawie Prawo zamó- pytanie można postawić w odniesieniu do mostów i wiaduktów –
wień publicznych, ale nie jestem optymistką, w tym roku z racji żelbetowe czy stalowe?
chociażby podwójnych wyborów nowej ustawy nie będzie, może
w końcówce roku 2016. Bardzo poważnym problemem jest to, że – Nie podzielam opinii, iż analiza zasadności zwiększenia dłu-
zamawiający nie korzystają w pełni z możliwości i instrumentów gości dróg o nawierzchni betonowej dokonana przez GDDKiA
jakie ta ustawa im daje. Robią to z różnych powodów, między in- jest wielostronna i racjonalna. Znane są wyniki badań porów-
nymi z obawy przed różnymi organami kontrolnymi, które mogą nawczych (źródła: europejskie i światowe) obu tych technologii
im zarzucić, że wybrali ofertę korzystniejszą (najczęściej droż- pod kątem między innymi zrównoważonego rozwoju środowiska
szą), a nie najtańszą. – emisja CO2, hałasu, recyklingu czy też wpływu nawierzchni
na środowisko. W badaniach tych nawierzchnie asfaltowe mają
• Jakie są podstawy do optymizmu wobec przyszłego działania przewagę nad nawierzchniami betonowymi. Obie technologie
GDDKiA? Ta instytucja również powinna chyba się zreformować? mają swoje plusy i miejsce w Polsce jest zarówno dla technologii
asfaltowych jak i betonowych. Jako Izba nigdy nie krytykowali-
– Mam tzw. mieszane uczucia. Z jednej strony GDDKiA jest śmy żadnej z tych technologii. Natomiast styl i forma podjęcia
bardziej otwarta na dialog, chętnie spotyka się z branżą, z drugiej tej decyzji, bez analizy jej wpływu na branżę spotkała się z naszą
strony arbitralnie, bez rozmów i konsultacji z branżą podejmuje krytyką.
decyzje o budowie ponad 800 km dróg w technologii betonowej.
Odpowiadając na zarzut branży o negatywnym wpływie tej de- • Czy zauważacie Państwo tendencję do obniżania udziału stali
cyzji na rynek zamówień publicznych i ograniczenie konkurencji w kontraktach drogowych i czy ma to znaczenie dla Izby? (chodzi
Dyrekcja informuje, iż „…w postępowaniach o udzielenie zamó- tu o ekrany o konstrukcji stalowej oraz mosty stalowe).
wienia publicznego dla zadań PBDK nie wymaga się od Wyko-
nawców wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu – Prawdopodobnie wielkość i powszechność stosowania ekra-
w zakresie wiedzy i doświadczenia przy realizacji zadań polega- nów dźwiękochłonnych zostanie ograniczona, ale nie z powodu
jących na budowie dróg w konkretnej technologii asfaltowej jak niechęci do stali, lecz zmiany przepisów związanych z normami
i betonowej, tak samo jak się nie wymaga doświadczenia przy re- dotyczącymi hałasu. Sądzę, że nie wpłynie to na pozostałe ele-
alizacji konkretnych rodzajów obiektów związanych np. z wymo- menty stalowe, które stosowane są na drogach w dużej ilości i na
gami ochrony środowiska, BRD i in. proporcjonalnymi pod wzglę- konstrukcje mostów i wiaduktów, które wynikają z koncepcji ar-
dem wartości i ich istotności do rodzaju nawierzchni”. chitektonicznych a nie z preferencji wykonawców.

• Dziękuję za rozmowę.

7

kwiecień 2015 2(133)
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12