Page 11 - Konstrukcje Stalowe Nr 133
P. 11
Wykorzystanie Funduszy Unijnych

tem drogowym, będą wspierały kolejowy. Przy- sektorowych, dotyczących np. rozwoju regio- będzi znacząco niższy aniżeli w otaczających je
kładem takiej lokalnej inwestycji z poprzedniej nalnego, zdrowia, transportu, pracy, edukacji, subregionach.
perspektywy jest modernizacja odcinka kolei nauki, konkurencyjnej i innowacyjnej gospo-
z Lubartowa do Lublina Północnego sfinanso- darki. Dodajmy do tego strategię wykorzystania • Kiedy „ruszą” pieniądze z nowej perspek-
wana ze środków lubelskiego RPO czy połą- pieniędzy unijnych. Natomiast inną kwestią jest tywy budżetowej i czy zdążymy wydać w termi-
czenie centrum stolicy z Portem Lotniczym im. pytanie: w jakim stopniu rząd dysponuje tymi nie ogromne środki, w szczególności przezna-
Fryderyka Chopina, które zostało sfinansowane instrumentami i na ile je wykorzystuje. czone na budownictwo infrastrukturalne? Czy
z Funduszu Spójności w Programie Infrastruk- nie istnieje obawa, że wrócą do Brukseli?
tura i Środowisko. • Wróćmy do inwestycji infrastrukturalnych
– będą współfinansowane ze środków z Bruk- – Realnie patrząc, procedury zostaną przy-
A zatem nowe akcenty to transport przyjazny seli, ale także rządowych i samorządowych. gotowane i uruchomione w drugiej połowie br.,
środowisku, czyli szynowy, który nie dotyczy Czy beneficjenci środków unijnych winni an- ale nie wszystkie, bo część zostanie przesunię-
jedynie kolei, ale także skupia się na komuni- gażować jedynie własne pieniądze, czy pocho- ta na przyszły rok. Jeśli pojawią się konkursy,
kacji miejskiej i aglomeracyjnej. Nadal spore dzące także z innych źródeł, np. z kredytów? w których projekty będą wymagały wsparcia
środki zostaną przeznaczone na inwestycje w postaci pomocy publicznej, to konieczna
związane z ochroną środowiska, z nieco innymi – Na projekty realizowane ze środków eu- może być notyfikacja programu pomocowego,
priorytetami, czyli np. na gospodarkę odpada- ropejskich Unia wymaga wkładu własnego ze a taki proces może potrwać w Brukseli kilka
mi, energetykę niskoemisyjną, efektywność środków krajowych. Jeżeli projekty są realizo- miesięcy. Te konkursy nie zostaną ogłoszone,
energetyczną czy OZE. Nadal będzie wspierana wane bez pomocy publicznej, to wkład własny dopóki taki program pomocowy nie zostanie
służba zdrowia, ale w obszarze związanym z ra- wymagany jest na poziomie minimum 15%. zatwierdzony przez KE.
townictwem, a także takie dziedziny jak kultura W przypadku przedsięwzięć inwestycyjnych
i dziedzictwo narodowe, choć te środki będą bez względu na to, kto będzie beneficjentem Co do obaw wyrażonych w pytaniu, to po-
mniejsze niż poprzednio. Pominięte zostało tym środków unijnych, każdy beneficjent musi wiem przekornie, że warto jest je mieć, bo są
razem szkolnictwo wyższe. „znaleźć” własne pieniądze. Jeśli chodzi o in- bodźcem, czynnikiem mobilizacji. To są rze-
frastrukturę drogową, to wkład własny będzie czywiście wielkie pieniądze – 82,5 mld w po-
• Czy obecnie, pomiędzy perspektywami pochodził albo bezpośrednio z budżetu pań- lityce spójności, a prawie 120 mld euro wszyst-
budżetowymi, możemy mówić o spowolnieniu stwa, albo z Krajowego Funduszu Drogowego, kich środków dla Polski. Z punktu widzenia
budownictwa infrastrukturalnego, pomijając który zasila finansowo GDDKiA. harmonogramu, to mamy przed sobą wiele lat,
mieszkaniowe czy obiektów użyteczności pu- niemniej nie jest to czas nieograniczony. Otóż
blicznej? Inwestycjami kolejowymi zarządzają PKP w tej perspektywie sądziliśmy, że bez trudu
PLK SA, które będą musiały dysponować swo- sobie poradzimy, a w tym roku mamy jeszcze
– Zdecydowanie tak, zwłaszcza w przypadku im wkładem, zapewne pozyskanym z budżetu sporo pieniędzy do wydania. Nie tylko my
nowych projektów z wyjątkiem jeszcze kolei, państwa. Tak czy owak ten wkład musi zapew- doświadczamy takich problemów, inne kraje
gdzie są finalizowane niedokończone projekty nić sektor publiczny. Jeżeli beneficjentami są członkowskie też się z nimi borykają.
i prace te będą trwały do końca obecnej per- budujące drogi samorządy, to zorganizowanie
spektywy. Skończyły się już praktycznie środ- wkładu własnego spoczywa na ich barkach. Może uda się wynegocjować z Unią prolon-
ki unijne na wsparcie realizacji przedsięwzięć Mogą go pozyskać w postaci kredytu z BGK gatę wydatków, ale jeśli chodzi o rozpoczętą
na poziomie regionalnym, toteż zmniejszyły czy banków komercyjnych. Przedsiębiorstwa perspektywę, to musimy czym prędzej urucho-
one o około połowę inwestycje samorządowe, prywatne będą się posiłkowały własnym kapita- mić środki. Winniśmy je wydawać rozumnie,
np. w dziedzinie budownictwa drogowego czy łem, bądź skorzystają z oferty instytucji udzie- na cele prorozwojowe, słowem nie tylko na pro-
społecznego (żłobki, przedszkola, szkoły, domy lających kredytów czy pożyczek. Teoretycznie jekty, które podnoszą jakość, poziom życia i od-
kultury itp.). także sektor publiczny (rząd) może postąpić działywają silnie popytowo na gospodarkę. Ale
analogicznie, wziąć pieniądze z budżetu, BGK, także na przedsięwzięcia, z których będziemy
• Powiedzmy, co czeka budownictwo szero- Europejskiego Banku Inwestycyjnego czy ban- korzystali przez dziesięciolecia, czyli takie, któ-
ko rozumiane, jako sektor gospodarczy? ków komercyjnych. Musi na dane przedsię- re działają na gospodarkę podażowo, są silnie
wzięcie przygotować tzw. montaż finansowy. prorozwojowe. Czy rozliczymy środki unijne do
– KE szykuje istotną zmianę w nowej per- końca 2022 r., doprawdy trudno mi powiedzieć
spektywie, w stosunku do poprzedniej, w której • Czy nadal pozostanie zasadą, że na inwe- w tej chwili, niemniej jest to w pełni możliwe.
budownictwo mieszkaniowe było minimalnie stycje, w zależności od branży czy regionu kra-
wspierane – jedynie rewitalizacja i mieszkania ju, można dostać mniej bądź więcej pieniędzy • Mamy wystarczający potencjał, aby pla-
socjalne. W obecnej będzie mogło korzystać ze z unijnego budżetu? nowane inwestycje czy też te, które się wyłonią
środków przeznaczonych na gospodarkę nisko- z konkursów zrealizować?
emisyjną (m.in. na termomodernizację) zarów- – Występuje zróżnicowanie w kwestii wkła-
no budownictwo publiczne, jak i prywatne (np. du publicznego, w poprzedniej perspektywie – Tak, ale wiele zależy od tych osób i instytu-
wspólnoty mieszkaniowe). Będą to niemałe pie- wszystkie regiony polskie były oceniane jako cji, które nimi zarządzają, a trudno orzec, jak się
niądze na poziomie krajowym i regionalnym. najbiedniejsze w UE (tzw. regiony celu pierw- rzeczy będą miały, skoro mamy rok wyborczy.
szego), czyli z PKB poniżej 75% średniej unij- Trzeba się znać na robocie i dotyczy to zarów-
• Czy rząd ma wizję i instrumenty do rozwo- nej; w obecnej już nie, np. Mazowsze lokuje się no zarządzających realizacją przedsięwzięć, jak
ju kraju do 2020 roku? powyżej średniej, przekracza obecnie 100%, i ich wykonawców. Wiele zależy od zarządzania
toteż poziom wsparcia będzie miało mniejszy. funduszami, ale też niemało od otoczenia. Typo-
– Z punktu widzenia „oprzyrządowania” Ponadto, Mazowsze ma we wszystkich progra- wym przykładem jest Prawo zamówień publicz-
prawnego, mamy dobrą Ustawę o zasadach pro- mach swoją kopertę finansową. W poprzedniej nych, które preferowało do tej pory wyłącznie
wadzenia polityki rozwoju. Dysponujemy do- nie było takich ograniczeń, na poziomie krajo- cenę – widzimy skutki, niestety opłakane.
kumentami o charakterze strategicznym, śred- wym była zasada „kto pierwszy, ten lepszy”.
nio i długookresowym. Przy przygotowaniu Ważną kwestią zwłaszcza w przypadku bu-
średniookresowej strategii rozwoju kraju na lata Ponadto zmieniono zasady pomocy regional- downictwa infrastrukturalnego jest to, aby prze-
2007–2013 uczestniczyłem jako wiceminister nej dla przedsiębiorców. Generalnie poziomy targi nie były ogłaszane w tym samym czasie.
rozwoju regionalnego. Obecnie została przygo- wsparcia są niższe, bo nasze regiony stają się Wówczas cena jest pod silnym wpływem po-
towana nowa, obejmująca okres od roku 2014 coraz bogatsze. Najwyższe poziomy wsparcia pytu. Jeżeli jednocześnie pojawia się ich wiele,
do 2020. Mamy także długoterminową strategię dla przedsiębiorstw będą w województwach to jest rzeczą oczywistą, iż wykonawcy będą
rozwoju kraju „Polska 2030” i drugi dokument podkarpackim, lubelskim, podlaskim i warmiń- oferowali roboty i usługi drogo skalkulowane.
długookresowy o takim horyzoncie – „Koncep- sko-mazurskim. Natomiast w województwie Toteż trzeba pamiętać, aby realizację inwestycji
cję Przestrzennego Zagospodarowania Kraju mazowieckim poziom wsparcia w Warszawie bezwzględnie rozłożyć w czasie.
do 2030 r.”. Ponadto mamy dziewięć strategii
• Dziękuję Panu za rozmowę.

11

kwiecień 2015 2(133)
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16