Page 19 - Konstrukcje Stalowe Nr 133
P. 19
Dyskusja Redakcyjna
• Praktycznie niewystępowanie w Polsce Prof. zw. dr. hab. Tadeusz Wojciechowski wanych w Izbie od 1999 r., analizy pozwa-
w budownictwie mieszkaniowym konstrukcji lają dojść do wniosku, że są firmy w branży,
stalowych, to niewątpliwie tradycja. Ale decy- sy nie są już tak głębokie. W związku z tym które różnie reagują na cykle koniunktu-
dują o tym także inne czynniki: czas realiza- przedsiębiorstwa pracują pod presją chwili, ralne, są takie, które niejako „wpisują się”
cji, pieniądze oraz kompletny brak promocji tymczasowości – uzyskać ile się da, czekać w cykl koniunkturalny, ale są i takie, których
konstrukcji stalowych, w tym, ale nie tylko na następny kryzys. Wahania koniunktury cykl koniunkturalny „nie ima się”.
w tym obszarze. Brak promocji konstrukcji to i kryzysy są coraz częstsze i dla budownictwa
oddzielny temat, sam w sobie. W środowisku uciążliwe, konsekwencją jest m.in. spadek – K. Heidrich: – W tych ostatnich z wy-
wałkowany jest od lat. Odżywają koncepcje, zużycia materiałów. Branża konstrukcji sta- mienionych firm, to efekt obserwacji kształto-
które wydawało się, że są już przysypane lowych ratuje się wówczas eksportem oraz wania się różnych tendencji, dostosowywania
grubą warstwą piasku. Niczego nie trzeba wzrostem zapasów. Inne branże wytwarzające środków produkcji i możliwości do zmieniają-
wymyślać, są przykłady: brytyjski, niemiecki, materiały dla budownictwa nie mają możliwo- cej się sytuacji. W tak postępujących firmach
fiński. Należy tylko chcieć. Nie da się zwalić ści produkowania na zapas i nie są to wyroby nie zdarza się zaskoczenie czymś czego nie
winy na nikogo z zewnątrz. eksportowe. oczekiwano. One na określoną sytuację są
przygotowane.
– L. Ceran: – Trzeba oczywiście prowa- • Dane zgromadzone w „Branżowych In-
dzić promocję. Ale należy także obserwować formatorach Gospodarczych” przygotowy- • Marketing zakupów (marketing odwró-
otoczenie konkurencyjne i być krok przed cony). W wytwórniach konstrukcji stalowych
konkurencją. Dziś, gdy niekiedy cena w 90% Karol Heidrich to sprawa w masie i pieniądzach poważna.
decyduje o wyborze oferenta, jest niezwy- – Dyrektor Generalny Izby Pojedyncze zakłady potrafią w skali roku
kle ważne by być konkurencyjnym. Trzeba kupować 20 tys. ton stali, a w porywach (wy-
więc tak organizować swą produkcję, mieć twórnia w Siedlcach) – 60 tys. ton.
takie pomysły, by być po prostu tańszym od
konkurencji. Nie można być także biernym – K. Walarowski: – No i nie zapominajmy
w realizacji zlecenia. Trzeba zleceniodaw- o wahaniach cen. W latach 2004–2008 huś-
cy doradzać lepsze rozwiązania, wymaga- tawka była pełna, cena w ciągu roku potrafiła
jące np. mniejszego zużycia stali itp. Może wzrosnąć o 100%, a potem spadać. Dziś jest
w związku z tym będę miał mniejszy obrót, spokojnie, ceny stali są stabilne na niskim
ale wzrośnie moja pozycja w przetargu i uzy- poziomie. Kupujemy głównie stal rosyjską
skam większą rentowność. Dobre rozwią- i białoruską. Jest tańsza niż pochodząca od
zanie i innowacyjność staną się także moją producentów krajowych, bardzo dobrej jako-
dobrą wizytówką . ści, a dostawy przychodzą na czas. Nauczyli
się. Stale konstrukcyjne ciężkie kupujemy
• Jak powinno wyglądać marketingowe w ArcelorMittal, bo to praktycznie ich jedyny
zarządzanie przedsiębiorstwem branży kon- producent w Europie, no jeszcze trochę pro-
strukcji stalowych? Mamy tu na szalach jak- dukują Niemcy.
by dwie różne koncepcje prowadzenia przed-
siębiorstwa. Jedna – ważne co jest „dziś”, • Tak wygląda opis rzeczywistości. Ale ktoś
najwyżej „jutro”, sprzedać, zrealizować mak- musi się w niej umieć poruszać, obserwować
symalny zysk i na tym koniec. I druga – gdzie trendy, zmiany cen.
myślenie o „dziś” wzbogacone jest myśle-
niem o tym co będzie za dwa, czy też siedem – K. Walarowski: – To robione jest w dziale
lat, jak będzie się wówczas układała sytuacja zakupów, w którym są profesjonaliści. Zresz-
na rynku, popyt itd. tą ja sam pochodzę z przemysłu hutniczego,
gdzie w różnych hutach „przesiedziałem”
– T. Wojciechowski: – Oczywiście ten 15 lat. Jak wcześniej mówiłem, dziś mamy
pierwszy sposób myślenia i działania nie ma zupełnie inną sytuację niż w przeszłości.
nic wspólnego z zarządzaniem marketingo- Obecne zdolności wytwórcze w europejskich
wym. Natomiast ten drugi, jest zarządzaniem hutach są znacząco wyższe niż popyt na stal.
marketingowym. To dla jej odbiorców tworzy komfortową, spo-
kojną sytuację. Huty same szukają klientów.
– K. Walarowski: – W mojej firmie jest Dziś kupienie stali, to jedna z najprostszych
stosowane zarządzanie marketingowe. Czy czynności. Huty przestrzegają jedynie wia-
w innych firmach nie zderzam się z myśle- rygodności finansowej odbiorców na czym
niem tylko o „dziś”? – owszem. Ale nie przej- „przejechały” się w przeszłości. To nie to co
muję się tym, to problem tych firm i ich ma- w przeszłości gdy cena stali mogła w ciągu 3.
nagementu. Moja firma zatrudnia 1555 osób, miesięcy wzrosnąć o 100%, a potem zaczyna-
które muszą mieć pracę dziś, jutro i pojutrze. ła spadać. I takich wahnięć potrafiło być trzy
I to jest przedmiot mojej troski. A żeby była w ciągu roku. W takich warunkach niejedna
ona racjonalna nie mogę się zachwycać, że fir- wytwórnia, gdy kontrahent nie chciał renego-
ma ma dziś pracę, tylko myślę już o przyszłym cjować kontraktu, mogła paść.
roku. Samo uzgodnienie kontraktu trwa 3 do
6. miesięcy. Taka jest specyfika branży. • Problem promocji konstrukcji stalowych
przewijał się tu już w naszej dyskusji. Rzecz
– Z. Bolkowska: – Specyfiką sektora bu- powinna się dziać na niejako dwóch płasz-
dowlanego, a w konsekwencji i branży kon- czyznach. Z jednej strony – firmy reklamu-
strukcji stalowych jest także to, że jest on ją, promują swoje produkty, siebie i ponoszą
narażony na kryzysy, które występują coraz rzecz jasna koszty tego typu działań. Z dru-
częściej. Obserwacja ostatnich 25 lat wskazu- giej strony – branża jako całość promuje,
je, że w przeszłości były stosunkowo długie reklamuje pewien produkt, który ma ugrun-
okresy stabilizacji i głębokie kryzysy. Teraz towywać dotychczasową pozycję, ale także
okresy stabilizacji są coraz krótsze, a kryzy- zdobywać nowe pola. Tu sprawa nie jest już
tak prosta jak w przypadku pojedynczej fir-
19
czerwiec 2015 3(134)