Page 18 - Konstrukcje Stalowe Nr 133
P. 18

Dyskusja Redakcyjna

stołu”, drobne, proste kontrakty. Scenariusz                       Artur Niewiadomski              • Prognozowanie popytu na konstrukcje
rysuje się taki, że w przyszłości mogą być duże                  – Dyrektor Zarządzający,        stalowe, kreowanie popytu – jak?
wyspecjalizowane firmy, nie będzie średnich            Członek Zarządu w Trasko-Stal sp. z o.o.
i będzie dopiero wiele małych. Reklama w du-                                                       – L. Ceran: – Prognozując popyt na kon-
żych firmach posiadających pion wykonaw-           – Z. Bolkowska: – Czasem wynika to            strukcje stalowe musimy patrzeć nie tylko
czy i produkcyjny nabiera innego wymiaru,        z koncentracji na efektach osiąganych we wła-   na rynek krajowy, ale zdecydowanie szerzej.
w dotychczasowym kształcie staje się kontro-     snej firmie. Jeżeli wyniki badań makroekono-    Firmy – producenci konstrukcji muszą obser-
wersyjna.                                        micznych odbiegają od własnych ocen – to        wować jakie są programy rozwojowe różnych
                                                 uznaje się je za niewiarygodne.                 gospodarek. I to w perspektywie co najmniej
  – T. Wojciechowski: – W takim układzie                                                         5. najbliższych lat. Muszą też odpowiedzieć
reklama powinna mieć charakter przypomina-         – K. Walarowski: – Jeżeli ktoś nie uznaje     sobie na pytanie – gdzie będę lokował swą
jący o istnieniu. Procesy koncentracyjne w go-   faktów, nie potrafi zanalizować problemu, to    produkcję? Czy w kraju, gdzie przez naj-
spodarce, których końca nie widać, nie ozna-     jest jego problem, albo jak kto woli – on ma    bliższych 6–7 lat będzie się sporo budowało,
czają, że należy zaprzestać reklamowania się.    problem.                                        w ramach wsparcia finansowego z obecnej
                                                                                                 perspektywy finansowej UE, czy też gdzie
  – K. Heidrich: – Trzeba to robić choćby          – T. Wojciechowski: – Przeciętny Polak nie    indziej? Podobne programy są bowiem wdra-
w myśl zasady, że „nieobecni nie mają racji”.    wierzy danym GUS dotyczącym przeciętnej         żane w Skandynawii, ale też w Niemczech.
                                                 płacy. Tak było, jest i zapewne będzie.         W tych ostatnich jest realizowany bogaty pro-
  – K. Walarowski: – W Polsce nie da się                                                         gram wymiany starych mostów, które się wy-
już przeżyć dużej, niezależnej wytwórni kon-                      Krzysztof Walarowski           służyły. Rząd niemiecki będzie kierować duże
strukcji, bazującej na tym co dzieje się w kra-             – Dyrektora Segmentu Produkcja       środki na ten cel, już organizowane są prze-
ju. W obecnej konfiguracji, wytwórni jest bo-                                                    targi. Będą wymieniane duże obiekty mosto-
wiem za dużo. Skuteczność działań marketin-                     w Polimex-Mostostal S.A.         we, które przy aktualnym obciążeniu komu-
gowych na terenie Polski, w tym układzie, stoi                                                   nikacyjnym przestają właściwie spełniać swe
więc pod znakiem zapytania. Każda z firm                                                         funkcje. Ogromnym rynkiem jest Rosja i kraje
musi poszukiwać odbiorców przede wszyst-                                                         powstałe po rozpadzie ZSRR. One mają tam
kim poza Polską. A do tego potrzebny jest                                                        wprawdzie produkcję własnych konstrukcji
stosowny park maszynowy, doświadczenie,                                                          stalowych, ale opartą na własnych normach,
bo na eksport idą konstrukcje skomplikowa-                                                       które odbiegają od naszych standardów. Wi-
ne, wymagające pewnej wiedzy inżynierskiej,                                                      działem konstrukcje wysyłane do Moskwy
dobrego działu kontroli jakości, sprzętu do                                                      z polskiej wytwórni, ale zamówione przez za-
mierzenia wszystkich tolerancji. Konstrukcje                                                     chodnią firmę, wymagającą zachodnich, euro-
proste robi się lokalnie.                                                                        pejskich standardów.

  – A. Niewiadomski: – Wiele firm posiada                                                          – Z. Bolkowska: – Prognozując koniunk-
jednak „dwie nogi”. Mają eksport i klientów                                                      turę musimy uwzględniać nie tylko skalę
na rynku lokalnym. Gdy „siada” popyt we-                                                         wzrostu budownictwa, ale też rodzaje bu-
wnętrzny, ratują się eksportem. Natomiast                                                        downictwa (ile i co się będzie budowało).
gdy poprawia się koniunktura na rynku we-                                                        W wydawanym przez Izbę co roku „Branżo-
wnętrznym, redukują eksport. Taki sposób                                                         wym Informatorze Gospodarczym” omawiany
postępowania zapewnia wielu firmom od lat                                                        jest problem dotyczący zastosowania konstruk-
przyzwoity byt. Marketing w takich warun-                                                        cji stalowych w poszczególnych rodzajach bu-
kach powinien zmierzać do podtrzymywania                                                         downictwa – porównujemy Polskę z krajami
dobrych kontaktów z klientami zagranicznymi                                                      Europy Zachodniej. Z tych porównań wynika,
i wyszukiwania nowych na rynku wewnętrz-                                                         że w Polsce stosuje się konstrukcje stalowe
nym. Mówimy tu, jak na razie, o marketingu                                                       głównie w budownictwie infrastrukturalnym
na poziomie przedsiębiorstwa. A warto by                                                         i w budownictwie przemysłowym. W mieszka-
też powiedzieć o szeroko pojętym, polegają-                                                      niówce zastosowanie jest niewielkie. W wie-
cym na promowaniu konstrukcji stalowych                                                          lu obszarach konkurencję ze stalą wygrywa
w ogóle. Warto by np. powiedzieć o wyśru-                                                        cement. Sądzę, że główną przyczyną tego
bowanych w naszym kraju wymogach doty-                                                           stanu jest tradycja, przyzwyczajenie. Tę sytu-
czących zabezpieczeń antykorozyjnych, wyż-                                                       ację mogłyby zmienić bliższe kontakty branży
szych niż za granicą. Niedawno oglądaliśmy                                                       z biurami projektowymi.
w Holandii konstrukcje stalowe, których za-
bezpieczenia antykorozyjne u nas nie przeszły                                                      – L. Ceran: – O zastosowanej technologii
by obowiązujących wymagań. Brakuje nam                                                           wznoszenia obiektów decyduje także klimat.
promocji konstrukcji stalowych jako takich,                                                      Myślę np. o Rosji i jej części syberyjskiej,
w różnych obszarach budownictwa. Brakuje                                                         gdzie trudno sobie wyobrazić duże konstruk-
nam lobby konstrukcji stalowych, które można                                                     cje betonowane na miejscu, które można by
dostrzec w obszarze zastosowań żelbetu będą-                                                     realizować przez okrągły rok. Tam się bu-
cego naszym konkurentem. Izba jest dobrym                                                        duje „ na mokro” 3–4 miesiące w roku. Na-
forum by o tych sprawach podyskutować.                                                           tomiast konstrukcje stalowe, z gatunków stali
                                                                                                 odpornej na niskie temperatury, lub monto-
  • Pani profesor mówiła wcześniej o me-                                                         wane z prefabrykatów betonowych są nieza-
todach badań marketingowych. Jaka jest                                                           stąpione.
gotowość managementu firm do korzystania
z ich wyników? Zadaję to pytanie nie bez po-                                                       – Z. Bolkowska: – Te problemy w niewiel-
wodów. Niejednokrotnie byłem świadkiem                                                           kim stopniu dotyczą polskiego budownictwa.
odrzucania wyników analiz, badań na rzecz                                                        U nas tak jak w klimacie umiarkowanym,
swoich doznań, wyobrażeń nt. rzeczywistości.                                                     tego typu problemów klimatycznych raczej
Nie muszę dodawać, że te ostatnie miały nie-                                                     nie ma.
wiele wspólnego z realną rzeczywistością.

18

    czerwiec 2015   3(134)
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23