Page 17 - Konstrukcje Stalowe Nr 133
P. 17

Dyskusja Redakcyjna

zaś – wymagana jest koncentracja na działa-                       Prof. dr Zofia Bolkowska            – Z. Bolkowska: – 20–25 lat temu wszyscy
niach w pewnych, określonych dziedzinach.                                                           zachwycaliśmy się nowymi formami promo-
W tej branży, sądzę, są cztery takie najważ-       Jeden z szefów zagranicznej firmy zadzwonił      cji, reklamy. Ten nasz zachwyt znalazł swoje
niejsze dziedziny, które nie do końca pokry-       i zapytał jak mogłem pamiętać o imieninach       odzwierciedlenie także w cyklu 6 artykułów
wają się z „4P” Kotlera. Pierwsza z tych płasz-    jego żony, gdy on sam nie pamiętał. Oczywi-      nt. „Marketing na rynku konstrukcji stalo-
czyzn dotyczy konieczności analizowania            ście pokazywanie się firm branży konstrukcji     wych” jakie wraz z Panem profesorem, przed
i prognozowania popytu. Przy czym popyt na         stalowych na targach i wystawach, to bardzo      17. laty, opublikowaliśmy na łamach „Kon-
wyroby branży konstrukcji stalowych, przy-         dobra forma promocji. W promocji konstruk-       strukcji Stalowych”. Dziś wiemy, pokazało to
najmniej na rynku wewnętrznym, wiąże się           cji stalowych jest jeszcze jedna płaszczyzna,    bowiem życie, że marketing w każdym zakła-
z programami inwestycyjnymi kraju, ale także       której ja, jako jej odbiorca, bym oczekiwał.     dzie musi być bardzo precyzyjnie ukierunko-
w UE, całej Europie i nie tylko. Zważywszy         Chodzi mi mianowicie o artystyczne ujęcia        wany, że musi się opłacać. Marketing powi-
skalę eksportu naszych konstrukcji stalowych       zdjęciowe dokonań branży, w której dla tego      nien generować zysk.
oraz zasięg terytorialny tego eksportu, takie      typu poczynań jest wielkie pole do popisu.
analizy nie są łatwe, ale trzeba je robić. Z mo-   I dla ich ekspozycji jest miejsce znaczenie        Dobrze, że mój przedmówca poruszył pro-
ich dotychczasowych obserwacji i doświad-          szersze niż tylko na specjalistycznych targach   blem eksportu konstrukcji. W Polsce analizo-
czeń wynika, że tego rodzaju analizy są robio-     i wystawach. Tego typu rzeczy robią wrażenie     wanie popytu na konstrukcje, bez uwzględ-
ne na ogół intuicyjnie, przez ludzi wprawdzie      nawet na zwykłych ludziach.                      nienia eksportu jest niepełne. Eksporterzy
inteligentnych, ale nie specjalizujących się                                                        konstrukcji mają ugruntowaną pozycję na
w tej dziedzinie. Żeby to dobrze robić trzeba być                        Leszek Ceran               rynkach zagranicznych, eksport jest opłacalny
w tej dziedzinie po prostu specjalistą. Dlatego,        – Dyrektor Biura Ofertowania i Koordynacji  i wspomaga branżę w okresach spadku popytu
moim zdaniem, każda duża firma działająca                                                           na konstrukcje na runku krajowym. W jednym
na rynku konstrukcji stalowych powinna mieć               Zakupów w Bilfinger Infrastructure S.A.   z artykułów wspomnianego cyklu przedstawi-
człowieka, czy też ludzi, którzy proszeni czy                                                       liśmy 10 zasad badania popytu na konstrukcje
też nie, informują kierownictwo, nazwijmy to,                                                       stalowe, co dla każdego zakładu jest kwestią
o zagrożeniach oraz nadziejach rynkowych.                                                           o znaczeniu podstawowym. Teraz przyjrza-
                                                                                                    łam się tym zasadom, doszłam do wniosku, że
  Drugą płaszczyzną, na której trzeba się                                                           większość z nich dotyczy wewnętrznej anali-
skoncentrować w każdym marketingu, jest                                                             zy, luźno związanej z marketingiem. Z marke-
analiza konkurencji. Kto jeszcze występuje                                                          tingiem związana jest segmentacja odbiorców
na rynku, gdzie występuje i w czym może za-                                                         i monitorowanie popytu. Przy czym zidentyfi-
grażać, jak silna jest konkurencja, co zamierza                                                     kowanie i określenie popytu oraz programów
robić, czy ma zlecenia itp., itd.                                                                   odbiorców krajowych jest znacznie łatwiejsze,
                                                                                                    niż zagranicznych. Z marketingiem związana
  Trzecia płaszczyzna dotyczy analizy postę-                                                        jest także promocja i reklama, które powinny
pu technicznego. To w każdej branży produ-                                                          być prowadzone w każdym zakładzie, bez
kującej środki produkcji jest bardziej pożąda-                                                      względu na jego wielkość. No i, wreszcie, mu-
ne niż w branżach środków konsumpcyjnych                                                            szą być utrzymywane stałe kontakty z klienta-
gdzie, w niektórych z nich, dalszy postęp                                                           mi. Brak w zakładzie komórki, która analizu-
techniczny ma niewielkie znaczenie, albo na-                                                        je popyt oraz otoczenie utrudnia i zmniejsza
wet trudno go sobie wyobrazić. Ta analiza nie                                                       efektywną działalność zakładu. Przy czym
powinna mieć charakteru doraźnego, akcyjne-                                                         metody badania popytu muszą być adekwatne
go lecz powinna być ciągła.                                                                         do rodzaju produkcji. No i ważne jest też ile to
                                                                                                    kosztuje. Nie może być bowiem tak, że koszty
  No i wreszcie czwarta płaszczyzna, to pro-                                                        reklamy i marketingu są tak wysokie, iż prze-
mocja, której nie wolno zaniedbać. Promocja                                                         wyższają uzyskane zyski. A niekiedy tak się
na rynku środków produkcji jest tylko wów-                                                          zdarza. Teoretycznie na marketingu wszyscy
czas skuteczna, gdy jest adresowana. Reklamo-                                                       się znają i posiedli wiedzę nt. badań marketin-
wanie w telewizji konstrukcji stalowych, jest                                                       gowych. W praktyce zaś więcej jest amatorów
bez sensu. Pewnie 95% widzów nie wiedzia-                                                           niż profesjonalistów.
łoby nawet o co chodzi. Nawet reklamowanie
traktorów w telewizji uważam za pozbawione                                                            – K. Walarowski: – Nie ma wątpliwości,
sensu. Ostatnio usłyszałem w radio, że aktor                                                        że jak ktoś się bierze za biznes, to powinien
uczestniczący w takiej reklamie dostał milion                                                       wiedzieć co robi, dlaczego i jak to robić.
zł i traktor. Szkoda, że nie dołożyli mu do tego                                                    Świat zmienia się jednak w szybkim tempie,
gospodarstwa rolnego. Ta reklama adresowana                                                         globalizuje. Dziś mamy do czynienia z taką
jest o tyle łatwiejsza, że nie wyobrażam sobie                                                      sytuacją, że duże firmy montażowe często
aby, zwłaszcza duże firmy, nie miały w swoich                                                       mają swoich wykonawców konstrukcji sta-
komputerach wszystkich potencjalnych od-                                                            lowych. I to te firmy montażowe zdobywają
biorców swych produktów. Trochę zapomnie-                                                           duże kontrakty. Firma zaś wykonawcza czeka
liśmy, a szkoda, o zwyczajach jakie panowały                                                        na telefon: – wygraliśmy duży przetarg, mam
w czasach przełomu komunistyczno-kapitali-                                                          robotę. Taki układ usypia. A co się stanie gdy
stycznego. Byłem wtedy szefem dużej firmy                                                           firma montażowa nie wygra kolejnego prze-
produkcyjnej. O swoich klientach starałem się                                                       targu? To pokazuje, że wytwórca konstrukcji
wiedzieć jak najwięcej – ile mają dzieci, jak na                                                    stalowych nie może liczyć na innych, musi
imię ma żona i z okazji jej imienin przysyłać                                                       liczyć na siebie, być aktywnym w pozyskiwa-
bukiet kwiatów. Może i dziś niektórzy to robią,                                                     niu nowych klientów. Równocześnie, przy tak
ale chyba w znacznie mniejszym zakresie. To                                                         dużym potencjale wytwórczym jaki istnieje
nie były kosztowne gesty, ale zwłaszcza gdy                                                         w Polsce, tak dużej podaży konstrukcji, nieby-
np. kwiaty wysyłało się za granicę, robiło to                                                       cie w grupie skazuje na „resztki z pańskiego
kolosalne wrażenie, na co miałem dowody.

                                                                                                                            17

                                                                                                    czerwiec 2015  3(134)
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22