Page 6 - Konstrukcje Stalowe Nr 133
P. 6

Rynek Budowlany

dokończenie ze str. 3                                                     sprawnie realizowała wszystkie zaplanowane zadania, przy jednoczesnej
                                                                          efektywnej i udanej współpracy z rynkiem wykonawczym.
istotnym elementem jest opracowanie dobrego projektu budowlanego
i wykonawczego oraz przygotowanie materiałów przetargowych, w tym           Modernizacja linii kolejowych prowadzona jest przez PKP PLK S.A.
specyfikacji istotnych warunków zamówienia, wzoru umowy i innych          w ramach Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych do roku 2015
załączników niezbędnych do przeprowadzenia sprawnej procedury             z perspektywą do roku 2020. Równolegle w resorcie trwają prace nad
przetargowej na wybór wykonawcy. Dla tych realizowanych w formule         przygotowaniem programu perspektywy 2014–2020 pn. Krajowy Pro-
„projektuj i buduj”, poza materiałami przetargowymi, czynnikiem wa-       gram Kolejowy 2014–2023, stanowiącego kontynuację WPIK. Ogromna
runkującym sprawną realizację inwestycji, jest prawidłowe opracowanie     skala realizowanych w mijającej perspektywie inwestycji oraz koniecz-
programu funkcjonalno-użytkowego.                                         ność wyeliminowania popełnianych wtedy błędów, wymusiła na spółce
                                                                          wprowadzenie usprawnień na każdym etapie procesu inwestycyjnego.
  Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych w kwestii funk-           W opinii ministerstwa podjęte działania przyczynią się do wzmocnienia
cjonowania wykonawców oraz skuteczności procesu inwestycyjnego            instytucjonalnego PKP PLK oraz przygotowania do realizacji kolejnych
wprowadziła szereg zmian, które MIiR ocenia pozytywnie. Dalej jed-        projektów infrastrukturalnych, w sposób bardziej efektywny.
nak brak w regulacjach prawnych dotyczących zamówień publicznych,
ścisłej definicji rażąco niskiej ceny. Wprowadzone zmiany w ustawie         Decyzja odnośnie rozbudowy lub budowy lotniska dla danego woje-
dotyczące tej kwestii, w dalszym ciągu zobowiązują Zamawiającego do       wództwa, należy do władz samorządowych. Powinna uwzględniać nie
wystąpienia do Wykonawcy o wyjaśnienia, w przypadku podejrzenia, że       tylko aspekty społeczne i gospodarcze dla regionu, ale przede wszyst-
oferta zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia.     kim ekonomiczną wykonalność i samodzielność finansową projektu
Wyjaśnienia składane przez wykonawców nie zawsze są wiarygodne.           w długim terminie, opartą na rzetelnym biznesplanie. Dodatkowo inwe-
                                                                          stycja powinna przebiegać zgodnie z dokumentami strategicznymi pań-
  Odnosząc się do barier formalnoprawnych w realizacji inwestycji,        stwa w zakresie transportu. Aktualnie obowiązującym dokumentem jest
Stały Komitet Rady Ministrów na posiedzeniu 26 marca 2015 r. przyjął      Program rozwoju sieci lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych oraz
i rekomendował Radzie Ministrów „Projekt ustawy o zmianie ustawy          Strategia Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 r.).
o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie  Jednocześnie należy pamiętać, że w nowej perspektywie finansowej nie
dróg publicznych oraz niektórych innych ustaw”, przygotowany przez        przewiduje się dalszej rozbudowy infrastruktury lotniskowej. Inwestycje
MIiR. Celem projektowanych rozwiązań jest usprawnienie realizacji         realizowane w ramach Transeuropejskiej Sieci Transportowej obejmą
inwestycji drogowych, szczególnie w kontekście wykorzystania fundu-       wyłącznie te związane z ochroną środowiska oraz z zapewnieniem bez-
szy Unii Europejskiej. Zmiany będą dotyczyły w szczególności: termi-      pieczeństwa lotnictwa cywilnego.
nów ważności poszczególnych decyzji administracyjnych niezbędnych
do uzyskania w toku przygotowania i realizacji inwestycji drogowych         • Czy, zdaniem Ministerstwa polityka w dziedzinie infrastruktury
(tj. wydłużenia terminu ważności decyzji o środowiskowych uwarunko-       powinna polegać także na utrzymywaniu równowagi w inwestycjach
waniach do 10 lat i pozwoleń wodnoprawnych do 6. lat). Nowelizacja        w poszczególne rodzaje infrastruktury?
wprowadzi też możliwość dokonania w pewnych przypadkach zmiany
decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji (decyzji ZRID) bez zmiany     – Transport jest jednym z najważniejszych czynników determinują-
tej o środowiskowych uwarunkowaniach. Doprecyzuje ponadto przepisy        cych rozwój gospodarczy kraju. Dobrze rozwinięta infrastruktura trans-
związane z uzyskiwaniem i wykonywaniem decyzji o zezwoleniu na re-        portowa wzmacnia spójność społeczną, ekonomiczną i przestrzenną kra-
alizację inwestycji drogowej.                                             ju. Mając tego świadomość, w ciągu ostatnich kilku lat podjęty został
                                                                          znaczny wysiłek mający na celu rozbudowę sieci transportowej na ob-
  • Jak czytamy na stronach Ministerstwa, w latach 2008–2009 znacz-       szarze Polski. Nadal jednak, w porównaniu ze starymi państwami człon-
nie dofinansowano laboratoria GDDKiA. Dlaczego więc ostatnia kon-         kowskimi UE, istnieje znaczny dystans do nadrobienia w tym zakresie.
trola NIK-u wykazuje tak niską jakość znacznej części nowych dróg?
                                                                            Rząd, przyjmując Strategię Rozwoju Transportu do 2020 r. z perspek-
  – GDDKiA otrzymała dziewięć pozytywnych wystąpień pokontrol-            tywą do 2030 r. poświęcił wiele uwagi stworzeniu spójnego i zintegrowa-
nych. W trzech przypadkach ocena była pozytywna, w kolejnych sześciu      nego systemu transportowego. Tylko taki zapewni pełne wykorzystanie
także, mimo stwierdzonych niedociągnięć. Należy podkreślić, że system     potencjału każdej z gałęzi transportu. Jednym z podstawowych działań,
monitoringu realizacji inwestycji jest przez GDDKiA stale prowadzony      mających na celu wzrost konkurencyjności polskich regionów do roku
i sukcesywnie rozwijany. Od samego początku sprawowania roli inwe-        2020 (i w perspektywie do 2030 r.) będzie znaczne zaawansowanie pro-
stora publicznego w zakresie dróg publicznych, w szczególności w ra-      cesu tworzenia wysokiej jakości powiązań transportowych, składających
mach inwestycji realizowanych z wykorzystaniem środków UE, system         się z połączeń autostradowych, dróg ekspresowych i szybkiego ruchu,
jest dostosowywany do bieżących doświadczeń i potrzeb.                    nowoczesnych linii kolejowych, w tym kolei o wysokim standardzie,
                                                                          a także połączeń lotniczych oraz morskich i wodnych śródlądowych.
  W 2008 r. w związku z koniecznością przygotowania się do niespoty-      Oczywiście wymaga to dostosowania planowanych inwestycji do pol-
kanego wcześniej radykalnego wzrostu liczby realizowanych inwestycji,     skiej specyfiki i uwzględnienia zarówno obecnego stopnia rozwoju sieci
miała miejsce istotna zmiana struktury zarządzania projektami i zmia-     transportowej, jak i oczekiwanego do osiągnięcia efektu. W planach rzą-
na struktury organizacyjnej GDDKiA. Od 2009 r. Laboratoria Drogowe        du system transportowy jest postrzegany zatem jako całość, bez preferen-
GDDKiA, dzięki środkom UE mogły zwiększyć liczbę etatów, zinten-          cji dla wybranej gałęzi. Konieczna jest tutaj rozsądna równowaga.
syfikować rozwój kadr, a tym samym dostosować swoją organizację do
zwiększonego zakresu realizowanych zadań inwestycyjnych. W kolej-           • Jeżeli w latach 2013–2014 została ogólnie określona skala inwesty-
nych latach, kosztem ponad 100 mln zł, wybudowano 9 nowych labo-          cji infrastrukturalnych w Polsce w poszczególnych latach 2014–2020,
ratoriów oraz rozbudowano istniejące, wyposażając je w najnowocze-        to czy obecnie przewiduje się istotne korekty tych założeń?
śniejszy sprzęt laboratoryjny, zgodny z wymogami UE oraz procedurami
akredytacyjnymi. W przypadku braku możliwości przeprowadzania nie-          – Nie przewidujemy zmian w zakresie inwestycji infrastrukturalnych pla-
których badań w Laboratoriach GDDKiA, były one zlecane laboratoriom       nowanych do realizacji w Polsce w latach 2014–2020. Zostały one ziden-
zewnętrznym lub też realizowano badania alternatywne.                     tyfikowane, ocenione i uszeregowane zgodnie z przyjętymi kryteriami oce-
                                                                          ny określonymi w Dokumencie Implementacyjnym do Strategii Rozwoju
  • Czy Ministerstwo oczekuje zmian w strukturach i działaniu in-         Transportu. Są zgodne z przyjętą przez Rząd Strategią Rozwoju Transportu
westorów prowadzących budowlane programy drogowe, kolejowe,               do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.) oraz dokumentami umożliwia-
lotnicze?                                                                 jącymi uzyskanie współfinansowania ze środków UE, zawierającymi listę
                                                                          projektów możliwych do realizacji w ramach dostępnej alokacji.
  – W przypadku dróg, prowadzone przez Generalną Dyrekcję Dróg
Krajowych i Autostrad działania pozwalają na realizację szeregu zadań       • Dziękujemy za rozmowę.
z nowej perspektywy UE, niejako z wyprzedzeniem względem przygoto-
wań do absorpcji środków UE. Jesteśmy przekonani, że GDDKiA będzie         Wywiad został przeprowadzony na krótko przed ustąpieniem Zbigniewa Ryma-

                                                                           siewicza z funkcji Sekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju.

6

   czerwiec 2015  3(134)
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11