Page 10 - Konstrukcje Stalowe Nr 133
P. 10
Zamówienia Publiczne
Czekając na nową Ustawę
– Głównym celem przygotowania nowej ustawy Prawo
zamówień publicznych było wdrożenie nowych dyrek-
tyw unijnych w zakresie zamówień publicznych. Projekt
ustawy, który aktualnie jest na etapie uzgodnień między-
resortowych, wdraża przepisy nowych dyrektyw, lecz
w niewielkim zakresie zawiera zmiany w otoczeniu instytu-
cjonalnym. W mojej ocenie zmiany te są konieczne, jednak
wymagają dodatkowych analiz i czasu – mówi IZABELA
JAKUBOWSKA, p.o. Prezesa – Wiceprezes Urzędu Zamó-
wień Publicznych, w rozmowie z Jerzym Bojanowiczem.
• Czy nowa ustawa o zamówieniach publicznych wprowadzi postępowań o udzielenie zamówienia publicznego. Niemniej jed-
zmiany kosmetyczne czy „rewolucyjne”? nak, gdy przyjrzymy się dokładniej stosowanym przez zamawia-
jących kryteriom pozacenowym oraz przypisywanym im wagom,
– Projekt nowej ustawy kompleksowo reguluje kwestie dotyczą- trudno jednoznacznie ocenić czy cena nie jest już dominującym
ce zamówień publicznych. Wprowadzenie zmian wobec aktual- kryterium. Zgodnie z posiadanymi przez Urząd danymi, najczęściej
nych przepisów wynika z konieczności transpozycji do polskiego wybierane przez zamawiających kryteria pozacenowe to termin
porządku prawnego rozwiązań zawartych w nowych dyrektywach realizacji/czas dostawy (29% – poniżej progów unijnych, 27% –
unijnych. Przyjęte przez Parlament Europejski i Radę dyrektywy powyżej progów unijnych) oraz gwarancja/rękojmia (odpowiednio
w sprawie zamówień publicznych muszą być wdrożone przez kraje 25% i 22%), natomiast średnia waga tych kryteriów, to – odpowied-
członkowskie do 18 kwietnia 2016 r. nio – 11% i 10%.
Celem nowej ustawy jest przede wszystkim uproszczenie i uela- W mojej ocenie stosowanie przez zamawiających kryteriów po-
stycznienie procesu udzielania zamówień publicznych poprzez zacenowych adekwatnych do przedmiotu zamówienia wymaga cza-
lepsze wykorzystanie negocjacji i dialogu jako procedur pozwala- su, gdyż jest to działanie, które wiąże się z większym nakładem
jących na doprecyzowanie warunków zamówienia, wprowadzenie pracy, wiedzą i doświadczeniem. Zamawiający muszą być bardziej
komunikacji elektronicznej, zmniejszenie obciążeń wobec wy- świadomi własnych potrzeb i możliwości, jakie oferuje rynek, aby
konawców. Zgodnie z zaproponowanymi zmianami wykonawcy właściwie opisać przedmiot zamówienia, określić i wyważyć kry-
przystępując do postępowania będą składać oświadczenie własne teria pozacenowe. Nie należy też zapominać, że zamawiający mają
w formie jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia, na- zazwyczaj ograniczone środki finansowe na realizację zadań, więc
tomiast dokumenty potwierdzające spełnianie warunków udziału kryterium ceny będzie nadal odgrywać istotną rolę.
będą co do zasady składane przez wykonawcę, którego oferta bę-
dzie uznana za najkorzystniejszą. Inny obszar zmian, to stworze- • Jakie jest Pani zdanie odnośnie do wywołującego kontrower-
nie mechanizmów sprzyjających włączeniu społecznemu, ochronie sje, a stosowanego przez niektórych zamawiających, zapisu o za-
środowiska, innowacyjności, czyli obniżenie wymogu zatrudnienia trudnieniu określonej liczby pracowników na etacie?
osób niepełnosprawnych z 50% do 30%, wprowadzenie trybu part-
nerstwo innowacyjne dla nabywania produktów i usług niedostęp- – Zmieniony ostatnią nowelizacją ustawy Prawo zamówień pu-
nych na rynku, używanie przyjaznych dla środowiska sposobów blicznych art. 29 ust 4 dotyczący opisu przedmiotu zamówienia
produkcji, rozszerzenie katalogu kryteriów oceny ofert o kryteria oraz art. 36 dotyczący specyfikacji istotnych warunków zamówie-
oparte na efektywności kosztowej lub związane z kwalifikacjami nia dają zamawiającemu możliwość określenia w opisie przedmiotu
i doświadczeniem personelu wyznaczonego do realizacji danego zamówienia wymagań związanych z realizacją umowy, np. w zakre-
zamówienia. sie zatrudnienia na podstawie umowy o pracę przez wykonawcę lub
podwykonawcę osób wykonujących czynności w trakcie realizacji
• Czy nadal decydującym kryterium jest najniższa cena? zamówienia na roboty budowlane lub usługi, jeżeli jest to uzasad-
– W październiku 2014 r. weszły w życie znowelizowane prze- nione przedmiotem lub charakterem tych czynności. Zatem jeśli
pisy ustawy Prawo zamówień publicznych, które z jednej strony w ocenie zamawiającego określone czynności niezbędne do reali-
rozszerzyły katalog kryteriów oceny ofert o kryteria odnoszące się
do aspektów społecznych, środowiskowych i innowacyjnych, z dru-
giej – ograniczyły stosowanie przez zamawiających ceny jako jedy-
nego kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty. Dane opubliko-
wane przez Urząd pokazały, że w ciągu niecałych trzech miesięcy
funkcjonowania nowych przepisów odsetek ogłoszeń w postępowa-
niach o udzielenie zamówienia publicznego o wartościach poniżej
progów unijnych, w których jako jedyne kryterium wskazano cenę
spadł z 93% do poziomu 31%, natomiast w postępowaniach o war-
tościach powyżej progów unijnych – z 85% do poziomu 33%. Ten-
dencja spadkowa została odnotowana również w I kwartale 2015 r.,
gdyż odsetek ogłoszeń w postępowaniach o udzielenie zamówienia
publicznego o wartościach poniżej progów unijnych, w których
jako jedyne kryterium wskazano cenę wyniósł 14%, natomiast
w postępowaniach o wartościach powyżej progów unijnych – 11%.
Zatem opierając się wyłącznie na danych statystycznych odnośnie
do liczby zastosowanych kryteriów można stwierdzić, że kryterium
najniższej ceny nie jest już stosowane w zdecydowanej większości
10
czerwiec 2015 3(134)