Page 3 - Konstrukcje Stalowe Nr 133
P. 3

Rynek Budowlany

Transport napędza inwestycje

                               Rozmowa z Sekretarzem Stanu                 nich latach wyższy o co najmniej 3 punkty procentowe ponad poziom, jaki
                    w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju               byłby obserwowany w sytuacji braku pomocy finansowej UE. Niezależne
                                                                           analizy zlecone przez ministerstwo wskazują, że zaproponowany przez nas
                             ZBIGNIEWEM RYNASIEWICZEM                      zakres i sposób wydatkowania funduszy UE, uzupełniony o wkład krajo-
                                                                           wy, przełoży się na widoczne efekty społeczno-ekonomiczne.
  • Panie Ministrze, koniunktura w budownictwie od początku 2015 r.
rośnie bardzo powoli (w dalszym ciągu firmy oceniają wykorzystanie           Nowy Program Budowy Dróg Krajowych zakłada, że na zadania in-
swoich mocy na 70%). Wynika to z niskich oczekiwań wobec inwe-             westycyjne zostanie przeznaczone prawie 93 mld zł. Zakłada się że ok.
storów, zwłaszcza infrastruktury. Można oceniać, że budownictwo od         40 mld zł pochodzić będzie z refundacji z budżetu UE. Pozostałe środki
2008 r. jest w kryzysie. Co Pana zdaniem ma decydujący wpływ na tę         będą pochodzić z kredytów, obligacji oraz środków własnych KFD.
niską koniunkturę i jak można ją przełamać?
                                                                             W MIiR opracowywany jest program wieloletni pn. Krajowy Program
  – Jedną z głównych sił napędowych budownictwa jest transport             Kolejowy 2014–2023. Dokument określa zadania obejmujące infrastruk-
drogowy i kolejowy. Resort, korzystając z doświadczeń perspektywy          turę kolejową zarządzaną przez PKP PLK SA, których realizacja będzie
2007–2013, już w 2013 r. umożliwił Generalnej Dyrekcji Dróg Krajo-         odbywać się za pomocą środków unijnych (krajowych Programów Infra-
wych i Autostrad ogłaszanie przetargów na realizację zadań przewidzia-     struktura i Środowisko oraz Polska Wschodnia, instrumentu „Łącząc Eu-
nych do dofinansowania z perspektywy 2014–2020, tak aby w pierwszym        ropę” oraz z programów regionalnych,), jak również z wykorzystaniem
roku jej trwania, podpisywać umowy i rozpoczynać realizacje inwestycji.    publicznych środków krajowych oraz środków własnych PKP PLK SA.
Z jednej strony – pozwoli to na bardziej racjonalne rozłożenie wydatków    Program zostanie przyjęty przez RM.
w czasie, a z drugiej – na pozyskanie refundacji już w pierwszych latach.
Działanie to miało również na celu rozłożenie w czasie wielkości poda-       • Co jest główną gwarancją udanych inwestycji w Programie Budo-
ży na rynku robót budowlanych i usług z tym związanych, tak aby nie        wy Dróg i Autostrad? (która ze zmian wprowadzonych w prawie zamó-
doszło do spiętrzenia zleconych robót, co mogłoby negatywnie wpływać       wień publicznych i prawie budowlanym)? Zmiany z 2014 r. w Ustawie
na rynek budownictwa. W ramach nowej perspektywy ogłoszono już po-         zamówień publicznych ocenia się niejednoznacznie. A jaka jest opinia
stępowania przetargowe na realizację zadań o długości 1314,2 km oraz       Państwa? Czy istnieje obecnie jeszcze istotna bariera formalnoprawna,
podpisano umowy na budowę 742,5 km nowych dróg. Łącznie ma to być          która powinna być (będzie) zlikwidowana?
ponad 2220 km dróg.
                                                                             – Gwarancją udanych inwestycji, jest ich prawidłowe przygotowanie
  Zadania inwestycyjne realizowane są w dwóch formułach – „buduj”,         i realizacja. Dla projektów prowadzonych metodą tradycyjną „buduj”,
w której wykonawca bezpośrednio po podpisaniu umowy rozpocznie ro-
boty budowlane oraz „projektuj i buduj”, w której do jego obowiązków                                                                           dokończenie na str. 6
należy także zaprojektowanie trasy i zdobycie wymaganych pozwoleń.
Taki sposób realizacji robót, również w istotny sposób przyczyni się do
zrównoważonego w czasie rozkładu wydatków.

  Na ożywienie rynku budowlanego wpłynie też kolejna faza realiza-
cji przedsięwzięć kolejowych. Nastąpi kontynuacja rozpoczętego kilka
lat temu zakrojonego na dużą skalę programu inwestycyjnego, dzięki
któremu firmy specjalizujące się w budownictwie kolejowym, ale też
z branży drogowej, będą realizowały zamówienia zlecane przez zarządcę
infrastruktury kolejowej w Polsce. Pamiętajmy, że nie mówimy tu tylko
o miliardowych inwestycjach, ale też o tych mniejszych, obejmujących
opracowanie dokumentacji przygotowawczej. W 2015 r. planowane jest
uruchomienie procedur przetargowych dla projektów z perspektywy
2014–2020. Sytuacja taka będzie skutkowała płynnym przejściem z re-
alizacji jednego okresu programowania do drugiego.

  Na poprawę koniunktury duży wpływ mają zmiany w Prawie zamó-
wień publicznych, które weszły w życie w ubiegłym roku. Objęły one
obowiązek stosowania w przetargach kryteriów pozacenowych, za-
liczkowanie dla wykonawców robót budowlanych oraz zmianę warto-
ści kontraktu w przypadku zmiany stawki VAT i wzrostu minimalnego
wynagrodzenia za pracę. Natomiast przygotowany przez Ministerstwo
Gospodarki projekt ustawy o zmianie ustawy o terminach zapłaty
w transakcjach handlowych oraz ustawy – Kodeks cywilny, wpłynie na
zmniejszenie zatorów płatniczych oraz poprawę kondycji ekonomicznej
firm realizujących inwestycje.

  • Jak może wpłynąć na rynek budowlany uruchomienie inwestycji
finansowanych z perspektywy 2014–2020? Fundusze europejskie wy-
magają uzupełnienia o krajowe środki budżetowe. Czy te środki zostały
już uwzględnione w planach na najbliższe lata? Kiedy projekty z nowej
perspektywy ruszą z większą dynamiką?

  – Dotychczasowy wpływ funduszy unijnych na aktywność inwestycyj-
ną był pozytywny. Finansowane środkami UE nakłady infrastrukturalne
oraz bezpośrednie wsparcie przedsiębiorstw w dużej mierze przyczyniły
się do ożywienia działalności inwestycyjnej w Polsce. W całym okresie
2004–2013, wpływ polityki spójności na stopę inwestycji był pozytywny
– w efekcie wydatkowania środków unijnych, wskaźnik ten był w ostat-

                                                                                                   3

                                                                           czerwiec 2015  3(134)
   1   2   3   4   5   6   7   8