Page 43 - Konstrukcje Stalowe Nr 133
P. 43

Z Życia Izby

w innych, niepowtarzalnych warunkach. Szczególnie obiekty śred-        we mają także elementy ze... stali. Niedawno otwarty most Samuel
nich i większych rozpiętości powstają w wyniku zastosowania wielu      Beckett Bridge spinający brzegi rzeki Liffey w Dublinie, projektu
oryginalnych i innowacyjnych, wcześniej nie przetestowanych autor-     Santiago Calatravy, przypominający harfę – narodowy symbol Irlan-
skich rozwiązań.                                                       dii – jest obiektem szklano-stalowym. Jego budowa była inżynierskim
                                                                       wyzwaniem. Most rozpiętości 123 metrów zbudowano w Rotterdamie
  Współczesne projektowanie opiera się na modelach wirtualnych.        i tam wykonano całą jego stalową konstrukcję: zbudowany z 8 sekcji
Łączą one osiągnięcia matematyki i informatyki z dokonaniami in-       pomost oraz wysoki na 46 metrów pylon. To właśnie on połączony
żynierii. Stosuje się m.in. metodę elementów skończonych, modelo-      przez 25 przednich kabli oraz 6 tylnych z pomostem tworzy supersz-
wanie mostów w ujęciu statycznym i wytrzymałościowym, korzysta         tywną strukturę.
z tzw. modeli belkowych. Kiedy założenia projektowe są bardziej
skomplikowane, stosujemy np. modele mieszane, belkowo-powło-             Sprężanie konstrukcji mostowych jedną z dróg ich unowocze-
kowe. Powyższe zagadnienia omówił na konkretnych przykładach           śniania było tematem referatu mgr inż. Krzysztofa Lewandowskie-
– m.in. – kładki nad ulicą Wołowską w Warszawie, gdzie należało        go z BBV Systems sp. z o.o. z Gdańska. Prezentacja przedstawiała
poddać analizie numerycznej szczegółowe zagadnienia, ponieważ          nie tylko szczegółowe dane techniczne konkretnych nowatorskich
projektant odszedł od kanonów projektowania związanych m.in. z za-     rozwiązań w zakresie sprężania konstrukcji z betonu i stali, ale też
kotwieniem wantów etc. W przypadku mostu w Płocku przez Wisłę          wymierny ekonomiczny efekt ich stosowania, związany z optymali-
zastosowano model belkowo – powłokowy. On się sprawdził i wyniki       zacją i przyspieszeniem realizacji inwestycji budowlanych, co w kon-
symulacji były podobne do rzeczywistego obciążenia. Innego przy-       sekwencji skutkuje wydatnym obniżeniem kosztów.
kładu dostarcza most Zamkowy w Rzeszowie gdzie dużo innowacyj-
nych elementów wprowadzono w trakcie projektowania. Ponadto np.          Ostatnim omawianym tematem były zagrożenia korozyjne infra-
betonowy łuk stykał się z metalową skrzynką i tu zastosowano model     struktury drogowej zreferowane przez dr. Lecha Kwiatkowskiego
przestrzenny, powłokowo-bryłowy (elementy trójwymiarowe). Mo-          z Instytutu Mechaniki Precyzyjnej w Warszawie, który wyczerpująco
delami numerycznymi posiłkują się projektanci przy podejmowania        przedstawił najnowsze osiągnięcia w tym względzie placówki nauko-
dalszych decyzji projektowych i wspomagają nimi wykonawców na          wo-badawczej, którą na konferencji reprezentował.
placu budowy.
                                                                         Celem tej konferencji była chęć zogniskowania uwagi projektan-
  „Mosty wiszące i podwieszone – stan obecny i perspektywy”            tów mostów na możliwości estetycznego ksztatowania konstrukcji
były przedmiotem referatu prof. Jana Biliszczuka (PWr.).W Polsce       i minimalizowania negatywnych skutków ingerencji nowo wybudo-
wykonano w ostatnich latach około 50 mostów podwieszanych i kła-       wanego obiektu w otaczający krajobraz.Obiekt mostowy może pełnić
dek bardzo dobrze wpisujących się w otaczający krajobraz. Za taki      nie tylko swą funkcję użytkową, ale pełnić rolę kształtującą krajobraz
właśnie jest uważany m.in. Most Milenijny we Wrocławiu (2004), do-     i – podnoszono w debacie – my teraz dopiero zaczynamy bardziej
datkowo mający bardzo ciekawie zaprojektowaną iluminację. Zwró-        serio traktowac ten aspekt. Czego dowodem jest powstanie w Pol-
cono też uwagę na rozwiązania zastosowane przy moście Jana Pawła       sce w ostatnich czasach wielu przepięknych mostów. Jednym z nich
II na Martwej Wiśle w Gdańsku(2001), jednym z dwóch pierwszych         – jak zaznaczono w trakcie dyskusji – jest Most na Wisłoku (2013)
mostów podwieszanych w Polsce gdzie ponadto po raz pierwszy za-        położony w centrum Rzeszowa, będący obiektem bardzo charakte-
stosowano stały monitoring, śledzący obciążenia klimatyczne oraz       rystycznym typu landmark, o nowoczesnej i estetycznej konstrukcji
przemieszczenia i odkształcenia konstrukcji w wybranych punktach.      łukowej rodzaju „network art” z dźwigarami CFST. Należy nadmie-
Pierwszym obiektem podwieszanym był zaś Most Świętokrzyski na          nić, że właśnie względami estetycznymi kierowały sie władze miasta,
Wiśle w Warszawie (2000) gdzie Mostostal Puławy był wykonaw-           decydując o jego nietypowej kolorystyce oraz iluminacji. Koncepcja
cą konstrukcji stalowej i zajmował sie także jej montażem. Wiele       wielu mostów w Polsce jest wyłaniana w wyniku konkursów archi-
z krajowych rozwiązań mostów podwieszanych zostało wysoko oce-         tektonicznych, co należy uznać za wysoce pozytywny objaw większej
nionych przez środowisko mostowców za granicą, jak na przykład         dbałości o poziom estetyczny obiektów budowlanych.
Most Rędziński na Odrze we Wrocławiu (2011). Jest on czwartą kon-
strukcją tego typu w świecie i drugą w Europie. Pod względem długo-      Na uwzględnienie czynników estetycznych przy projektowaniu
ści przęsła podwieszonego do jednego pylonu został sklasyfikowany      mostów nie rzadko jednak nadal brakuje i woli, i czasu, i pieniędzy.
na 18 miejscu w świecie, czternastym w Europie i pierwszym w Pol-      Zabierający głos dyskutanci zwracali uwagę, iż niejednokrotnie nie-
sce. Uzyskał szereg nagród krajowych i był nominowany w Mumbaju        wielkim nakładem finansowym można uzyskać estetyczny wygląd
do nagrody FIB 2014.                                                   obiektów mostowych, co nie pozostaje bez znaczenia dla podniesie-
                                                                       nia stopnia komfortu korzystania z krajowych szlaków komunika-
Nowe wyzwania                                                          cyjnych.W podsumowaniu debaty podniesiono, iż problem estetyki
                                                                       zaczyna obecnie nabierać coraz większego znaczenia w aspekcie po-
  W drugiej części obrad, w której moderatorem był prof. Marek Ła-     dejmowanych wysiłków, mających na celu dostosowanie krajowych
goda, mgr inż. Marek Dranikowski, Prezes PIKS i Prezes Mostostalu      standardów do unijnych wymagań stawianych przed nowoczesną in-
Słupca, wygłosił referat „Mosty stalowe – historia, teraźniejszość,    frastrukturą komunikacyjną.
przyszłość”. Wystąpienie bogato zilustrowane licznymi fotografiami
koncentrowało się na przedstawieniu ciągu rozwojowego konstrukcji                                                                    Marek Bielski
metalowych i wytyczeniu nowych trendów. Powstają nowe genera-
cje i asortymenty stali konstrukcyjnej, nowe technologie wytwarzania
i typy konstrukcji. Pozwalają one na zmiejszenie ogólnego ciężaru
(i kosztu) konstrukcji, zwiększenie ich trwałości, usprawnienie tech-
nologii, pomnożenie efektywności oraz poprawy rentowności przed-
sięwzięć inwestycyjnych.

  Pojawiaja się też konstrukcje nowe betonowe z tzw. podwieszenia-
mi doprężającymi. Nie mają one jeszcze nazwy w języku polskim, acz
już powstają w Polsce ( po angielsku nazywane „Extradosed Prestres-
sed Briges”). Nowością są też mosty kompozytowe, gdzie kratownica
stalowa jest otoczona płaszczyznami kompozytowymi, aby nie była
narażona na agresywne działanie środowiska. Powstają także mosty
ze szkła (m.in. Irlandia, USA). Znamienne, że takie obiekty mosto-

                                                                                               43

                                                                       czerwiec 2015  3(134)
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48