Page 42 - Konstrukcje Stalowe Nr 133
P. 42
Z Życia Izby
Piękno i funkcjonalność mostów
Polska Izba Konstrukcji Stalowych oraz Instytut Badawczy Witruwiusz w traktacie „O architekturze ksiąg dziesięć”, sformu-
Dróg i Mostów zorganizowały podczas tegorocznych Targów łował trzy nadrzędne wymogi jakie należy stawiać mostom. Powinien
Autostrada Polska, w dniu 14 maja br., w Centrum Kongresowym być funkcjonalny, trwały i piękny dla samej przyjemności ogląda-
w Kielcach konferencję naukowo-techniczną pn. „Mosty i wiaduk- nia jego obrazu.Te zasady – zaznaczył referent – powinny być i teraz
ty ważnym elementem kształtowania krajobrazu”. Jej celem było podstawowym wskazaniem do budowy mostów. Proporcje pomiędzy
przedstawienie stanu naszego mostownictwa w holistycznym huma- długością, rozpiętością i wysokością mostu wywołują wrażenie har-
nistyczno-technicznym wymiarze. Stąd szeroka tematyka obejmująca monii. Współcześnie również harmonia jest zasadą obowiązującą.
większość zagadnień z dziedziny budownictwa mostowego w aspek- W okresie panowania tzw. wielkiej teorii w estetyce od głębokiej sta-
cie historycznym i współczesnym. rożytności do końca XVIII w. konstrukcje mostowe wyglądają po-
dobnie. Są oparte na łukach kołowych w związku z tym niewiele się
Mgr inż. Karol Heidrich, Dyrektor Generalny PIKS, witając licz- od siebie różnią. Jednak w Chinach już w VII w. powstał most oparty
nie przybyłych uczestników podkreślił, że PIKS w ostatnim okresie na łuku parabolicznym, który to typ konstrukcji był później szero-
działalności organizuje wiele konferencji, ale ta doprawdy jest wy- ko stosowany na całym świecie, co pozwalało na większe rozpiętości
jątkowa z kilku przyczyn. Mosty i wiadukty są obiektami, z których i budowanie bardziej smukłych konstrukcji. Począwszy od XIX w.
korzystamy i traktujemy je jako element trasy drogowej. Jedziemy po jest coraz większa ilość stylów architektonicznych. W XIX i XX w.
niej, a nie obok niej i w związku z czym spojrzenie na te mosty, jako pojawiaja się nowe materiały i nowe konstrukcje, ale twórcy mostów
piękne dzieła sztuki, jest trochę ubogie. Nie wszystko zauważamy. opierają się na wzorcach już wcześniej dobrze znanych. M.in. widać
I ta konferencja pozwoli spojrzeć na mosty, jako obiekty, które pełnią to na początku rozwoju mostów metalowych, że konstruktorzy nie do-
określoną funkcję w krajobrazie. Nie poprawiamy natury, ale chce- pracowali się formy adekwatnej do materiału.
my z nią współpracować, dlatego marzymy o tym, żeby każdy ładny
architektonicznie projekt mostowy wchodził w fazę realizacji i potem Współcześnie nadal – jeśli mówimy o pięknie kształtowania kon-
dobrze funkcjonował w architekturze krajobrazu. strukcji mostowych – najczęściej kojarzymy je z poczuciem harmo-
nii pomiędzy przeznaczeniem obiektu, jego wyglądem i otoczeniem,
Po raz pierwszy konferencja PIKS została zorganizowana wspólnie w którym sie znajduje. Obiekty mostowe nie powinny wprowadzać
z Instytutem Badawczym Dróg i Mostów. Ponadto konferencja ma do- dysonansu do otoczenia. Obiekty mostowe, w zależności od rodza-
datkowo szczególny charakter za sprawą niedawno wydanej w języku ju schematu statycznego konstrukcji, charakteryzują się określonym
polskim i angielskim monografii „Piękno mostów” prof. prof. Gra- stopniem dynamizmu lub zrównoważenia.
żyny i Marka Łagodów. – Praca ta – zaznaczył dyr. Karol Heidrich
– w oczywisty sposób stanowi inspirację do konferencyjnych debat, Niestety, aspekt estetyczny bywa zaniedbywany nader często, acz
a z kolei konferencja jest doskonałą okazją do promocji tej wartościo- nie można nie dostrzegać najnowszych realizacji obiektów mosto-
wej książki, wydawcą której jest właśnie IBDiM. wych świadczących o wkładzie polskich projektantów do rozwoju es-
tetyki mostów. Prof. M. Łagoda ilustrował swój wykład setkami zdjęć
Zabierając głos prof. Leszek Rafalski, dyrektor IBDiM między in- i szczegółowo omawiał konkretne realizacje obiektów mostowych
nymi stwierdził: – Dobrze zaprojektowane konstrukcje inżynierskie są pod kątem trafności założeń projektowych i jakości wykonania.
dostosowane formą do krajobrazu, do warunków otoczenia, a funkcje
obiektów pozostają w zgodzie z odpowiednią technologią i warunkami Trudne projektowanie
środowiskowymi. Polskie mostownictwo ma się czym szczycić w swo-
jej działalności na przestrzeni wieków. Możemy pochwalić się wielo- Prof. Krzysztof Żółtowski (PG), w swym wystąpieniu zatytułowa-
ma pionierskimi dziełami mostowymi. Ostatnie dwudziestopięciolecie nym „Współczesne metody projektowania mostów” skonstatował:
też pokazuje, że polska myśl mostowa niedaleko odbiegła od świa- – Projektowanie mostu jest problemem inżynierskim. Dawna historia
towych osiągnięć, czego dowodem jest wybudowanie wielu obiektów projektowania mostów to intuicja i doświadczenie i to był czas wielkiej
mostowych na najwyższym poziomie. Profesor Rafalski wyraził na- praktyki, ale historia to też dzieje nieudanych prób i katastrof. Obec-
dzieję, że tego typu konferencje organizowane wspólnie z PIKS będą nie, w dobie rozwoju komputeryzacji, dużej podaży nowoczesnych
także organizowane cyklicznie w przyszłości. materiałów i technologii wydawałoby się, że projektowanie, wymia-
rowanie czy wyposażenie mostów nie powinno sprawiać trudności.
Bez dysonansu z otoczeniem Dotyczy to zwłaszcza obiektów o małych rozpiętościach. Ale właści-
wie budowa każdego obiektu mostowego – w jego opinii – powinna
Moderatorem pierwszej części konferencji był Bartłomiej Baudler, być traktowana jako prototypowa. Każdy most jest inny i budowany
dyrektor firmy Kersten. Pierwszy referat wprowadzający pn. „Archi-
tektura mostów” prezentował rozwój Fot. Monika Witkowicz
mostowych form konstrukcyjnych od
starożytności do czasów wspólcze-
snych i przygotowany został przez
prof. prof. Grażynę i Marka Łagodów.
Wygłosił go profesor Marek Łago-
da (IBDiM). Przypomniał, że mosty
mające swe pierwowzory w naturze,
ewaluowały wraz z rozwojem myśli
inżynierskiej. Natomiast nobilitujące-
go określenia architektura używano
w dawnych czasach głównie do bu-
downictwa sakralnego, czy pałacowe-
go, a problemy estetyczne odnoszono
do malarstwa, czy rzeźby. Co oczywi-
ście nie oznaczało, że mosty nie pod-
legały ocenie w aspekcie estetycznym.
42
czerwiec 2015 3(134)