Page 37 - Konstrukcje Stalowe Nr 144
P. 37
INFORMACJE
Rys. 11. Projekt mostu łukowego nad autostradą w Constantine w Algerii W podobny sposób wyróżnia się kolorystyka mostu dla pieszych
(2014), odbijająca światło konstrukcja, kolor zmienia się w zależności od zaprojektowanego przez Jorg’a Schlaich’a w Kiel-Hörn (rys. 14).
kąta padania promieni słonecznych Most położony jest w pobliżu portu w Kiel i współgra z otoczeniem
statków i dźwigów w porcie. Most rozkłada się jak zabawka. Po-
malowanie konstrukcji na czerwono i żółto jeszcze to podkreśla.
Ta niezwyczajna konstrukcja zachwyca statyką i kolorem.
Kolorystyka jak każda dziedzina techniki podlega pewnym
prawom. Chodzi tu także nie tylko o kwestię smaku. Wyczucie
doboru koloru jak i smak można w sobie wyrobić. Uwzględnia-
nie kolorystyki w projektowaniu konstrukcji ćwiczy poczucie
estetyki przez inżynierów, rozwija kreatywnosć i wrażliwość.
Kolorystyka powinna być instrumentem estetyki przy projek-
towaniu konstrukcji stalowych.
jest powiązana z kształtem konstrukcji i jest dla tej konstrukcji Opracowano na podstawie:
odpowiednia. Stosując taką samą analogię w projekcie mostu łu- Dr.-Ing. Jorge Larena i Dr.-Ong. Alejandro Larena, „Die Farbe von
kowego pomalowano konstrukcję w ten sposób, że jej kolor zmie- Stahltragwerken”, Stahlbau 2/2015, str. 124–130.
nia się w zależności od kąta padania promieni
słońca (rys. 11).
W przeciwieństwie do postawy architektów,
inżynierowie konstruktorzy są mniej otwarci na
nowoczesne tendencje i zmiany stylistyki. Próbą
zmiany w tym zakresie są projekty mostów Josė
Antonio Fernández’a Ordóňez’a i Julio Marti-
nez’a Calzón’a. Od 1970 r. projekty ich mostów
mają typologiczną i estetyczną linię, która wy-
różnia się łączeniem betonu z konstrukcją sta-
lową. Ich dzieła zwracają szczególną uwagę na Rys. 12. Kamień i żeliwo konstrukcji akweduktu w Pontcysyllte (1805); biały beton i stal COR-TEN mostu Tortosa (1988)
aspekty formalne, plastyczne, kolor i teksturę
powierzchni elementów konstruckji. Łaczą oni Rys. 13. Most Tower – Bridge w Londynie
odporną na korozję stal COR-TEN z charakte- (1984); szczegół konstrukcji stalowej
rystycznym kolorem ciemnej czerwieni i jej dżwigarów, biel, czerwień i błękit
specyficzną teksturą z białymi monolitycznymi
elementami betonowymi (rys. 12). Często sto-
sowanym rozwiązaniem jest rozprowadzanie
charakterystycznej dla danego regionu flagi
narodowej danego kraju. Reprezentatywnym
tego przykładem jest most Tower w Londynie
(rys. 13), który wyróżnia się zastosowaniem róż-
nych kolorów elementów jego konstrukcji. W tej
kolorystyce współgrają ze sobą błękitne ele-
menty cięgien podkręcających i czerwono biała
„kropka” uwypuklająca przegub.
Rys. 14. Most składany dla pieszych w Kiel-Hörn (1997), kolorystyka mostu przypomina zabawkę: mocna czerwień dźwigarów i żółte elementy ruchome
1/144 KONSTRUKCJE STALOWE 37
02.2017