Page 37 - Konstrukcje Stalowe Nr 144
P. 37

INFORMACJE

Rys. 11. Projekt mostu łukowego nad autostradą w Constantine w Algerii       W podobny sposób wyróżnia się kolorystyka mostu dla pieszych
(2014), odbijająca światło konstrukcja, kolor zmienia się w zależności od  zaprojektowanego przez Jorg’a Schlaich’a w Kiel-Hörn (rys. 14).
kąta padania promieni słonecznych                                          Most położony jest w pobliżu portu w Kiel i współgra z otoczeniem
                                                                           statków i dźwigów w porcie. Most rozkłada się jak zabawka. Po-
                                                                           malowanie konstrukcji na czerwono i żółto jeszcze to podkreśla.
                                                                           Ta niezwyczajna konstrukcja zachwyca statyką i kolorem.

                                                                              Kolorystyka jak każda dziedzina techniki podlega pewnym
                                                                           prawom. Chodzi tu także nie tylko o kwestię smaku. Wyczucie
                                                                           doboru koloru jak i smak można w sobie wyrobić. Uwzględnia-
                                                                           nie kolorystyki w projektowaniu konstrukcji ćwiczy poczucie
                                                                           estetyki przez inżynierów, rozwija kreatywnosć i wrażliwość.
                                                                           Kolorystyka powinna być instrumentem estetyki przy projek-
                                                                           towaniu konstrukcji stalowych.

jest powiązana z  kształtem konstrukcji i  jest dla tej konstrukcji Opracowano na podstawie:
odpowiednia. Stosując taką samą analogię w projekcie mostu łu- Dr.-Ing. Jorge Larena i Dr.-Ong. Alejandro Larena, „Die Farbe von
kowego pomalowano konstrukcję w ten sposób, że jej kolor zmie-             Stahltragwerken”, Stahlbau 2/2015, str. 124–130.
nia się w zależności od kąta padania promieni
słońca (rys. 11).
W  przeciwieństwie do postawy architektów,
inżynierowie konstruktorzy są mniej otwarci na
nowoczesne tendencje i zmiany stylistyki. Próbą
zmiany w tym zakresie są projekty mostów Josė
Antonio Fernández’a Ordóňez’a i Julio Marti-
nez’a Calzón’a. Od 1970 r. projekty ich mostów
mają typologiczną i  estetyczną linię, która wy-
różnia się łączeniem betonu z  konstrukcją sta-
lową. Ich dzieła zwracają szczególną uwagę na Rys. 12. Kamień i żeliwo konstrukcji akweduktu w Pontcysyllte (1805); biały beton i stal COR-TEN mostu Tortosa (1988)
aspekty formalne, plastyczne, kolor i  teksturę
powierzchni elementów konstruckji. Łaczą oni                                                  Rys. 13. Most Tower – Bridge w Londynie
odporną na korozję stal COR-TEN z  charakte-                                                  (1984); szczegół konstrukcji stalowej
rystycznym kolorem ciemnej czerwieni i  jej                                                   dżwigarów, biel, czerwień i błękit

specyficzną teksturą z  białymi monolitycznymi
elementami betonowymi (rys. 12). Często sto-
sowanym rozwiązaniem jest rozprowadzanie
charakterystycznej dla danego regionu flagi
narodowej danego kraju. Reprezentatywnym
tego przykładem jest most Tower w  Londynie
(rys. 13), który wyróżnia się zastosowaniem róż-
nych kolorów elementów jego konstrukcji. W tej
kolorystyce współgrają ze sobą błękitne ele-
menty cięgien podkręcających i czerwono biała
„kropka” uwypuklająca przegub.

Rys. 14. Most składany dla pieszych w Kiel-Hörn (1997), kolorystyka mostu przypomina zabawkę: mocna czerwień dźwigarów i żółte elementy ruchome

                                                                                               1/144   KONSTRUKCJE STALOWE                       37
                                                                                              02.2017
   32   33   34   35   36   37   38   39   40