Page 34 - Konstrukcje Stalowe Nr 144
P. 34
INFORMACJE
mgr inż. Zdzisław Wiesławski
Kolorystykkaonstrukcji stalowych
OTACZAJĄCA NAS POSTRZEGALNA RZECZYWISTOŚĆ jest
wielobarwna. Egzystujemy i pracujemy w tej rzeczywistości. magnetyczne wydzielane przez ciała fizyczne lub przez nie odbi-
Projektowane i realizowane przez inżynierów konstrukcje jane trafia do siatkówki oka i przetwarzane w mózgu daje wra-
żenie koloru. Kolor biały powstaje przez nałożenie się na siebie
stalowe wyróżniają się z otoczenia celowo zastosowaną kolory- różnych kolorów, kolor czarny powstaje z powodu braku światła.
styką. Ilustrują to dwa przytoczone niżej przykłady: Światło białe może być wytworzone przez kombinację różnych
W nowym terminalu w porcie lotniczym Madryt-Bajaderos kolorów przy pomocy pryzmatu. Newton był pierwszym człowie-
w Hiszpanii (rys. 1a) konstrukcję stalową pomalowano 64. ro- kiem, który badał fenomen światła i zapoczątkował naukę o ko-
dzajami kolorów farb, zachowując ich porządek występowania lorach. Od tego czasu filozofowie, naukowcy i artyści przez długi
w sąsiadujących ze sobą elementach konstrukcji, taki w jakim czas pracowali nad tym aby stworzyć system logiczny, któremu
występują ze sobą sąsiadujące kolory tęczy. Ułatwia to orientację możnaby podporządkować kolory. Różne systemy, które przy tym
użytkownikom terminalu i tworzy wrażenie pogodności, różno- powstawały rozpoczynały od tego aby znaleźć związek między
rodności i optycznej przyjemności. podstawowymi kolorami. Odwzorowania geometryczne złożone
Przy zastosowanych podobnych co do ich kształtu jak litera V z trójkątów, kwadratów, ośmiokątów i kół przedstawiały te za-
elementów podporowych konstrukcji mostu Millenium dla pie- leżności, przy czym przyporządkowanie poszczególnych kolorów
szych w Londynie (rys. 1b) pomalowa- różnorodnie wypadało. Jednym z modeli
nych na szaro, uwypuklono precyzyjność a) jest abstrakcyjny model matematyczny,
rozwiązania konstrukcyjnego i uzyskania w którym jest opisane jak poszczegól-
efektów świetlnych. W obu tych przy- ne kolory mogą powstawać z trzech lub
padkach przy podobnym kształcie kon- czterech kompozycji kolorów.
strukcji, ale o różnym rodzaju kolory- Popatrzmy na kolorystykę kilku naj-
styki, został podkreślony inny rodzaj ich bardziej znanych budowli w konstruk-
użytkowania. Kolor zastosowanych farb cji stalowej na świecie. Najsłynniejsza
umożliwia uwypuklenie współgrania z nich, wieża Eiffel’a w Paryżu od 1889 r.
kilku czynników: harmonii, kompozy- wielokrotnie zmieniała kolor od ciem-
cji, psychologii, symboliki i kultury. noczerwonego przez ochrowo-żółty aż
Na przykład na górnym rysunku obydwa do obecnego brązowego. Most Golden
mosty stalowe są w zasadzie w odcieniu Gate w San Francisco w przeciwieństwie
czerni, ale lekko je ożywia jasny jej od- do tego, był pomalowany kolorem po-
cień. Jest to typowe rozwiązanie stoso- marańczowo-czerwonym. Jest to kolor
wane w krajach o zimnym klimacie, aby międzynarodowy pomarańczowy. W celu
przy słabym oświetleniu obiekty budow- uzyskania tej międzynarodowej stan-
lane były uwypuklone. dardowej farby trzeba stosować nastę-
Konstrukcje stalowe muszą być chro- pujące składniki CMYK: C = Cyjan: 0%,
nione przed korozją. Ochrona przed ko- M = Magenta: 69%, Y = Yellow: 100%,
rozją jest realizowana przez malowanie b) K = Czerń: 6%.
odpowiednimi farbami. Zabezpieczenie Kolor jest częścią składową naszego
przed korozją farbami składa się z trzech postrzegania w połączeniu z estetyką.
warstw: warstwa gruntująca, warstwa Dostarcza on składniki kompozycyjne
środkowa i warstwa kryjąca. Warstwa w celu uzyskania harmonii i zarazem
gruntująca zapewnia przyleganie farby kontrastu, steruje jakością odcieni farb,
i chroni konstrukcję przed korozją, war- może ekspresyjnie oddziaływać, powo-
stwa środkowa stanowi podłoże dla war- dować nasze reakcje, wzbudzać emo-
stwy kryjącej nadającej konstrukcji kolor. cje i nadawać pokrytej nim konstrukcji
Ta warstwa chroni stal przed wpływami lub budowli charakter lub osobowość.
pogody, zadrapaniami i od działania Kolory mogą wywoływać stany odczuć
kwasów. Wymalowanie ma grubość od i emocje o całkiem określonym znacze-
25 do 100 µm. Warstwa farby o całkowi- niu psychicznym. Chodzi tu o składniki
tej grubości mierzonej w mikronach od- estetyczne, które w subtelny sposób
powiada za wygląd konstrukcji stalowej. wpływają na naszą odczuwalność i wraż-
Podczas gdy korozja i środki przeciw liwość. Psychologia kolorów została
jej występowaniu polegają na reakcjach zbadana przez Goethe’go. Wychodząc
chemicznych, kolor jest zjawiskiem fi- z założenia swojej romantycznej ducho-
zycznym. Światło jest elektromagne- wości badał oddziaływanie kolorów na
tycznymi falami o różnej długości. Tylko poszczególne osoby. Mała wycieczka
niewiele z nich jest odbierane przez oko Rys. 1. a) Kolejność kolorów terminalu portu lotnicze- w dziedzinę, w której znaczenie podsta-
ludzkie. Są to fale o długości 380–780 go im. Adolfo Suárez’a Barajas’a (2005) w Madrycie; wowych kolorów w odniesieniu do repre-
nanometrów. Promieniowanie elektro- b) Filary mostu dla pieszych w Madrycie (2005) mają zentatywnych budowli nam to wyjaśni.
podobny kształt, ale są pomalowane na szaro
34 KONSTRUKCJE STALOWE 1/144
02.2017