Page 36 - Konstrukcje Stalowe Nr 144
P. 36

nym. Jako niematerialny zimny kolor daje odczucie spokoju.                                           INFORMACJE
Odczucie spokoju jakie daje kolor niebieski różni się od odczu-
cia spokoju i wypoczynku jaki daje kolor zielony. Kolor niebieski     pomina on też ziemię. Konstrukcje pomalowane na brązowo są
odpowiada nicości, on nic nie znaczy, nie jest niewygodny i nie       muskularne i miłe.
wywołuje agresywnych reakcji. Podkreśla on harmonię, przyjaźń,
wierność, spokój ducha i  ciszę. Proponuje odbiór przyjemnych           Farby pokrywające konstrukcje stalowe są błyszczące i  pasu-
właściwości. Kolor ten jest kojarzony z niebem, morzem i powie-       ją do jakości materiału, który pokrywają (rys. 1b). Potwierdzają
trzem. Mosty pomalowane na niebiesko wprowadzają w  swoje             one precyzję i  współczesny rozwój techniki. W  powierzchniach
otoczenie wodę lub niebo. Jasny błękit wzbudza optymizm. Im           elementów pokrytych farbami odbija się niebo lub otaczający
jest jaśniejszy tym bardziej jest mało atrakcyjny, obojętny i pu-     konstrukcję krajobraz, wprowadzają konstrukcję w  środowisko
sty. Im jest ciemniejszy, staje się tym bardziej nieskończony. Ko-    i w świetle dziennym stwarzają wrażenie technicznej oziębłości,
lor niebieski jest kolorem współczesnych mostów, obecnie jest         ale przez nawiązywanie do metali szlachetnych sprawiają odczu-
kolorem panującym.                                                    cie luksusu i elegancji. Złoto uchodzi za bogactwo, srebro za god-
                                                                      ne i wytworne pochodzenie.
  Fiolet jest mieszaniną czerwieni i koloru niebieskiego, jest kolo-
rem łagodności, czystości i refleksji. Jest mistyczny, melancholij-     Kształt i kolor są to dwa istotne wymiary, z których składa się
ny i także może ilustrować zezwierzęcenie. Kiedy fiolet przechodzi    uniwersum plastyczne, są to składniki, na których opiera się po-
w odcień lila albo w ciemny fiolet, oddziaływuje on słabiej i gubi    strzeganie optyczne. Forma i kształt mogą stanowić istotę obiek-
swoją pozytywną siłę koncentracji. Jeżeli zaś zwraca się w stronę     tu, ale także jego cechę.
purpury staje się majestatyczny. Fiolet nie jest stosowany w ko-
strukcjach stalowych chociaż kojarzy się z otoczeniem i wprowa-         Kształt został daleko więcej niż kolor pozytywnie opracowany
dza charakter symboliki lub liryki, który mógłby wprowadzić peł-      przez naukę (w zakresie analizy kształtu, geometrii, sztuki, grafiki
ne godności wrażenie w konstrukcję.                                   i psychologii). Dzisiaj istnieją już uregulowane kody formy i morfo-
                                                                      logiczna semiotyka do dyspozycji dla nauki. Podczas gdy subiek-
  Zieleń (rys. 8) jest bardzo spokojnym i  cichym kolorem. Przy-      tywna i nieusystemowana kolorystyka dopiero jest wprowadzana.
pomina on wegetację, świeżość i  naturę. Jest kolorem pełnego         Refleksja o możliwości formalnego pogodzenia rozwiązań geome-
spokoju, nie ma w sobie radości, wierności lub cierpienia. Jeżeli     trycznych i kolorystyki proponuje odpowiedniość formy i kształtu:
coś się zieleni daje nadzieję na nowe życie. Paleta odcieni ziele-    koło – czerwień, parabola – kolor żółty, prosta – kolor niebieski.
ni jest często stosowana w  konstrukcjach stalowych. Zażółcona
zieleń kojarzy się z aktywną i radosną siłą. Jeżeli jest niebieska-     Most na rys. 10 proponuje rozwiązanie kolorystyczne, które
wa oddziaływuje słonecznie i potencjonalnie. Obecnie zieleń jest      jest podobne do proponowanych rozwiązań. Podczas gdy pro-
modnym kolorem, jest kolorem trwałości.                               stoliniowa płyta jezdni jest pomalowana na niebiesko, łuki ją nio-
                                                                      sące zostały pomalowane stopniowo od koloru czerwonego przy
  Brąz (rys. 9) jest kolorem męskim, surowym i  komfortowym.          podporach do żółtego. Najjaśniejsza żółć występuje w  szczycie
Przypomina męską ambicję i  wzbudza odczucie ciężkości. Przy-         łuków. Chromatyczne stopniowanie i  kształt łuków odnoszą się
                                                                      do naturalnego fenomenu tęczy, który jest jeszcze podkreślony
                                                                      przez umiejscowienie mostu w otwartym krajobrazie i ponad rze-
                                                                      ką. Mamy tu do czynienia z  zaprojektowaną kolorystyką, która

Rys. 7. Błękit, kolor nieba: wiadukt w Garcia Sola (2004) Rys.8. Zieleń, spokojna i naturalna: most w Köln – Deutz (1948)

Rys. 9. Brąz, kolor ziemi: John Hancock Center (1969)  Rys. 10. Niebieska płyta jezdni mostu i czerwony łuk mostu w Duisburgu – Rheinhausen (1995) i stopniowanie
                                                       kolorów łuku mostu Aakerfährbrücke w Duisburgu (1997)

36 KONSTRUKCJE STALOWE   1/144
                        02.2017
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40