Page 36 - Konstrukcje Stalowe Nr 144
P. 36
nym. Jako niematerialny zimny kolor daje odczucie spokoju. INFORMACJE
Odczucie spokoju jakie daje kolor niebieski różni się od odczu-
cia spokoju i wypoczynku jaki daje kolor zielony. Kolor niebieski pomina on też ziemię. Konstrukcje pomalowane na brązowo są
odpowiada nicości, on nic nie znaczy, nie jest niewygodny i nie muskularne i miłe.
wywołuje agresywnych reakcji. Podkreśla on harmonię, przyjaźń,
wierność, spokój ducha i ciszę. Proponuje odbiór przyjemnych Farby pokrywające konstrukcje stalowe są błyszczące i pasu-
właściwości. Kolor ten jest kojarzony z niebem, morzem i powie- ją do jakości materiału, który pokrywają (rys. 1b). Potwierdzają
trzem. Mosty pomalowane na niebiesko wprowadzają w swoje one precyzję i współczesny rozwój techniki. W powierzchniach
otoczenie wodę lub niebo. Jasny błękit wzbudza optymizm. Im elementów pokrytych farbami odbija się niebo lub otaczający
jest jaśniejszy tym bardziej jest mało atrakcyjny, obojętny i pu- konstrukcję krajobraz, wprowadzają konstrukcję w środowisko
sty. Im jest ciemniejszy, staje się tym bardziej nieskończony. Ko- i w świetle dziennym stwarzają wrażenie technicznej oziębłości,
lor niebieski jest kolorem współczesnych mostów, obecnie jest ale przez nawiązywanie do metali szlachetnych sprawiają odczu-
kolorem panującym. cie luksusu i elegancji. Złoto uchodzi za bogactwo, srebro za god-
ne i wytworne pochodzenie.
Fiolet jest mieszaniną czerwieni i koloru niebieskiego, jest kolo-
rem łagodności, czystości i refleksji. Jest mistyczny, melancholij- Kształt i kolor są to dwa istotne wymiary, z których składa się
ny i także może ilustrować zezwierzęcenie. Kiedy fiolet przechodzi uniwersum plastyczne, są to składniki, na których opiera się po-
w odcień lila albo w ciemny fiolet, oddziaływuje on słabiej i gubi strzeganie optyczne. Forma i kształt mogą stanowić istotę obiek-
swoją pozytywną siłę koncentracji. Jeżeli zaś zwraca się w stronę tu, ale także jego cechę.
purpury staje się majestatyczny. Fiolet nie jest stosowany w ko-
strukcjach stalowych chociaż kojarzy się z otoczeniem i wprowa- Kształt został daleko więcej niż kolor pozytywnie opracowany
dza charakter symboliki lub liryki, który mógłby wprowadzić peł- przez naukę (w zakresie analizy kształtu, geometrii, sztuki, grafiki
ne godności wrażenie w konstrukcję. i psychologii). Dzisiaj istnieją już uregulowane kody formy i morfo-
logiczna semiotyka do dyspozycji dla nauki. Podczas gdy subiek-
Zieleń (rys. 8) jest bardzo spokojnym i cichym kolorem. Przy- tywna i nieusystemowana kolorystyka dopiero jest wprowadzana.
pomina on wegetację, świeżość i naturę. Jest kolorem pełnego Refleksja o możliwości formalnego pogodzenia rozwiązań geome-
spokoju, nie ma w sobie radości, wierności lub cierpienia. Jeżeli trycznych i kolorystyki proponuje odpowiedniość formy i kształtu:
coś się zieleni daje nadzieję na nowe życie. Paleta odcieni ziele- koło – czerwień, parabola – kolor żółty, prosta – kolor niebieski.
ni jest często stosowana w konstrukcjach stalowych. Zażółcona
zieleń kojarzy się z aktywną i radosną siłą. Jeżeli jest niebieska- Most na rys. 10 proponuje rozwiązanie kolorystyczne, które
wa oddziaływuje słonecznie i potencjonalnie. Obecnie zieleń jest jest podobne do proponowanych rozwiązań. Podczas gdy pro-
modnym kolorem, jest kolorem trwałości. stoliniowa płyta jezdni jest pomalowana na niebiesko, łuki ją nio-
sące zostały pomalowane stopniowo od koloru czerwonego przy
Brąz (rys. 9) jest kolorem męskim, surowym i komfortowym. podporach do żółtego. Najjaśniejsza żółć występuje w szczycie
Przypomina męską ambicję i wzbudza odczucie ciężkości. Przy- łuków. Chromatyczne stopniowanie i kształt łuków odnoszą się
do naturalnego fenomenu tęczy, który jest jeszcze podkreślony
przez umiejscowienie mostu w otwartym krajobrazie i ponad rze-
ką. Mamy tu do czynienia z zaprojektowaną kolorystyką, która
Rys. 7. Błękit, kolor nieba: wiadukt w Garcia Sola (2004) Rys.8. Zieleń, spokojna i naturalna: most w Köln – Deutz (1948)
Rys. 9. Brąz, kolor ziemi: John Hancock Center (1969) Rys. 10. Niebieska płyta jezdni mostu i czerwony łuk mostu w Duisburgu – Rheinhausen (1995) i stopniowanie
kolorów łuku mostu Aakerfährbrücke w Duisburgu (1997)
36 KONSTRUKCJE STALOWE 1/144
02.2017