Page 35 - Konstrukcje Stalowe Nr 144
P. 35

INFORMACJE                                                                                              malowane na szaro robią wrażenie
                                                                                                        niemalowanych i  oznaczają sterylną
Rys. 2. Biel błyszcząca i jasna: most Almillo w Sewilli (1992)                                          precyzję techniki. Dlatego szarość
  Biel i czerń zawsze znajdują się po przeciwnych stronach skali                                        jest zalecana do nośnych elementów
                                                                                                        konstrukcji stalowych (rys. 4).
kolorów. Są względem siebie ekstremalne, albo mają ekstremal-
ną jasność lub nasycenie, a także neutralność i brak koloru. Są to                                         Kolor żółty (rys. 5) uchodzi za naj-
ukryte wartości, które te graniczne kolory mogą uwypuklić. Biel                                         jaśniejszy i  najcieplejszy kolor, pło-
wyraża spokój, czystość i  niewinność, daje wrażenie pozytywnej                                         nący i  wiele mówiący. Jest to kolor
pustki i nieskończoności. Biel jest lekka i eteryczna. Jeżeli porów-                                    słońca, światła i  złota – odpowiada
nujemy dwie kule o tej samej średnicy, to kula biała wydaje się lżej-                                   to gwałtowności, intensywności
sza niż czarna. Dlatego też biel jest zalecana przy projektowaniu                                       i  naciskowi. Jest on interpretowany
elementów nośnych konstrukcji. Ponadto biel jest kolorem Morza                                          przeważnie jako ożywienie i radość,
Śródziemnego. Występuje ona w  nasłonecznionych strefach kli-                                           poruszający i  impulsywny. Jest to
matycznych przed niebieskim tłem morza lub nieba. Dla konstruk-                                         kolor zuchwały i  poruszający, któ-
cji stalowej obiektu Santiago Calabrava (rys. 2) wybrano kolor                                          ry łatwo jest łączony tak z  bielą jak
biały, aby podkreślić plastyczność tej ekspresyjnej konstrukcji.                                        i  czernią i  odcieniami szarości, dla
                                                                                                        kontrastu z otoczeniem.
  Symbolicznie biel i czerń jak i ich stopniowanie w postaci szaro-       Czerwień (rys. 6) oznacza żywotność, jest kolorem krwi, na-
ści zwracają uwagę na istotę konstrukcji i nie zakłócają jej kształtu.  miętności, brutalnej siły i ognia. Ten związany z życiem kolor pod-
Podczas gdy biel oznacza czystość i światło, to czerń oznacza przy-     kreśla zmysłowość, męskość i energię. Jest radosny i agresywny.
gnębienie i  smutek. Czerń jest symbolem milczenia, misterium,          Kolor czerwony jest symbolem gorącej i egzaltowanej namiętno-
nieczystości i  zła. Błyszcząca czerń daje odczucie szlachetności       ści, seksualności i erotyki. Różne odcienie czerwieni są odbierane
i  elegancji (rys. 3). Szarość jest natomiast neutralną i  pasywną      jako zuchwałe, przystępne, poruszające, są odczuwalne jako po-
wartością. Jest ona kolorem słabo widocznym i  konstrukcje po-          tencjalne i narzucające się. Kolor ten może oznaczać wściekłość
                                                                        i agresję. Może także być kojarzony z wojną, krwią, namiętnością,
                                                                        miłością, niebezpieczeństwem, mocą i energią. Czerwony samo-
                                                                        chód wydaje się zawsze szybszy. Chodzi tu o  ciepły kolor, który
                                                                        jest kojarzony z  ogniem i  ciepłem. W  naturalny sposób łączony
                                                                        jest z  nośnymi elementami konstrukcji stalowych i  wskazuje na
                                                                        proces topienia metalu podczas nadawania formy elementom.
                                                                        Jest łączony z nitowaniem i spawaniem.
                                                                          Kolor pomarańczowy zawiera w sobie więcej skłonnej do wyka-
                                                                        zania się błyszczącej siły. Uchodzi za przyjemny, ciepły i poruszają-
                                                                        cy. Kolor pomarańczowy oznacza entuzjazm, porywczość, euforię.
                                                                        Powinien on być częściej stosowany dla konstrukcji stalowych.
                                                                          Kolor niebieski (rys. 7) jest kolorem nieba, wody, inteligencji,
                                                                        spokoju ducha i  uznania. Jest kolorem niematerialnym, zim-

Rys. 3. Czerń, błyskotliwość i elegancja: most Öresund (2001)           Rys. 5. Żółć intensywna i stonowana: Swindon Renault Centre (1983)

Rys. 4. Neutralna szarość: most w Bayonne przez rzekę Kill van Kull (1932) Rys. 6. Czerwień energiczna i gwałtowna: most Firth of Forth (1889)

                                                                         1/144   KONSTRUKCJE STALOWE                                             35
                                                                        02.2017
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40