Page 35 - Konstrukcje Stalowe Nr 144
P. 35
INFORMACJE malowane na szaro robią wrażenie
niemalowanych i oznaczają sterylną
Rys. 2. Biel błyszcząca i jasna: most Almillo w Sewilli (1992) precyzję techniki. Dlatego szarość
Biel i czerń zawsze znajdują się po przeciwnych stronach skali jest zalecana do nośnych elementów
konstrukcji stalowych (rys. 4).
kolorów. Są względem siebie ekstremalne, albo mają ekstremal-
ną jasność lub nasycenie, a także neutralność i brak koloru. Są to Kolor żółty (rys. 5) uchodzi za naj-
ukryte wartości, które te graniczne kolory mogą uwypuklić. Biel jaśniejszy i najcieplejszy kolor, pło-
wyraża spokój, czystość i niewinność, daje wrażenie pozytywnej nący i wiele mówiący. Jest to kolor
pustki i nieskończoności. Biel jest lekka i eteryczna. Jeżeli porów- słońca, światła i złota – odpowiada
nujemy dwie kule o tej samej średnicy, to kula biała wydaje się lżej- to gwałtowności, intensywności
sza niż czarna. Dlatego też biel jest zalecana przy projektowaniu i naciskowi. Jest on interpretowany
elementów nośnych konstrukcji. Ponadto biel jest kolorem Morza przeważnie jako ożywienie i radość,
Śródziemnego. Występuje ona w nasłonecznionych strefach kli- poruszający i impulsywny. Jest to
matycznych przed niebieskim tłem morza lub nieba. Dla konstruk- kolor zuchwały i poruszający, któ-
cji stalowej obiektu Santiago Calabrava (rys. 2) wybrano kolor ry łatwo jest łączony tak z bielą jak
biały, aby podkreślić plastyczność tej ekspresyjnej konstrukcji. i czernią i odcieniami szarości, dla
kontrastu z otoczeniem.
Symbolicznie biel i czerń jak i ich stopniowanie w postaci szaro- Czerwień (rys. 6) oznacza żywotność, jest kolorem krwi, na-
ści zwracają uwagę na istotę konstrukcji i nie zakłócają jej kształtu. miętności, brutalnej siły i ognia. Ten związany z życiem kolor pod-
Podczas gdy biel oznacza czystość i światło, to czerń oznacza przy- kreśla zmysłowość, męskość i energię. Jest radosny i agresywny.
gnębienie i smutek. Czerń jest symbolem milczenia, misterium, Kolor czerwony jest symbolem gorącej i egzaltowanej namiętno-
nieczystości i zła. Błyszcząca czerń daje odczucie szlachetności ści, seksualności i erotyki. Różne odcienie czerwieni są odbierane
i elegancji (rys. 3). Szarość jest natomiast neutralną i pasywną jako zuchwałe, przystępne, poruszające, są odczuwalne jako po-
wartością. Jest ona kolorem słabo widocznym i konstrukcje po- tencjalne i narzucające się. Kolor ten może oznaczać wściekłość
i agresję. Może także być kojarzony z wojną, krwią, namiętnością,
miłością, niebezpieczeństwem, mocą i energią. Czerwony samo-
chód wydaje się zawsze szybszy. Chodzi tu o ciepły kolor, który
jest kojarzony z ogniem i ciepłem. W naturalny sposób łączony
jest z nośnymi elementami konstrukcji stalowych i wskazuje na
proces topienia metalu podczas nadawania formy elementom.
Jest łączony z nitowaniem i spawaniem.
Kolor pomarańczowy zawiera w sobie więcej skłonnej do wyka-
zania się błyszczącej siły. Uchodzi za przyjemny, ciepły i poruszają-
cy. Kolor pomarańczowy oznacza entuzjazm, porywczość, euforię.
Powinien on być częściej stosowany dla konstrukcji stalowych.
Kolor niebieski (rys. 7) jest kolorem nieba, wody, inteligencji,
spokoju ducha i uznania. Jest kolorem niematerialnym, zim-
Rys. 3. Czerń, błyskotliwość i elegancja: most Öresund (2001) Rys. 5. Żółć intensywna i stonowana: Swindon Renault Centre (1983)
Rys. 4. Neutralna szarość: most w Bayonne przez rzekę Kill van Kull (1932) Rys. 6. Czerwień energiczna i gwałtowna: most Firth of Forth (1889)
1/144 KONSTRUKCJE STALOWE 35
02.2017