Page 39 - Konstrukcje Stalowe Nr 133
P. 39
Pozyskiwanie Funduszy Unijnych
Oś priorytetowa IV: infrastruktura drogowa i interoperacyjnych systemów transportu kolejowego oraz propagowanie dzia-
dla miast łań służących zmniejszaniu hałasu. Celem jaki powinien przyświecać tym in-
westycjom powinna być poprawa krajowych połączeń kolejowych oraz więk-
W ramach osi priorytetowej infrastruktura dla miast przewiduje się wspieranie sze wykorzystanie systemów kolejowych w miastach. Dofinansowaniu mają
multimodalnego jednolitego europejskiego obszaru transportu poprzez inwesty- podlegać projekty kolei poza TEN-T oraz systemy kolejowe w miastach. Ze
cje w TEN-T oraz zwiększanie mobilności regionalnej poprzez łączenie węzłów względu na rosnące znaczenie w komunikacji miejskiej wsparciu będzie podle-
drugorzędnych i trzeciorzędnych z infrastrukturą TEN-T, w tym z węzłami gał rozwój kolei miejskich. W ramach inwestycji poza siecią TEN-T wsparciu
multimodalnymi. W ramach tego pierwszego priorytetu inwestycyjnego ma się będą podlegały inwestycje w wyniku, których dojdzie do połączenia ważnych
zwiększyć dostępność transportowa ośrodków miejskich w TEN-T. Ponadto gospodarczo regionów Polski. Przyczyni się to do zwiększenia spójności tery-
miasta mają zostać odciążone od nadmiernego ruchu. Rezultatem tych inwesty- torialnej kraju.
cji będzie poprawa infrastruktury drogowej oraz zwiększenie bezpieczeństwa na
drogach. Inwestycje mają być realizowane na drogach zarządzanych zarówno Podsumowanie
przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, jak i miasta na prawach
powiatu. Celem jest zintegrowanie miejskiej infrastruktury drogowej z krajową Tematyka dotycząca funduszy unijnych jest generalnie niezwykle skom-
infrastrukturą drogową przebiegającą przez te miasta ciągami komunikacyjnymi plikowana i obszerna. Tak też jest w przypadku środków jakie mają zostać
w TEN-T. Jeżeli zaś chodzi o ten drugi priorytet to celem jest zwiększona do- rozdysponowane w ramach POIŚ 2014–2020. Biorąc jednak pod uwagę, iż
stępność transportowa ośrodków miejskich poza siecią podstawowych połączeń tylko w ramach tego jednego programu operacyjnego w najbliższych latach ma
drogowych w TEN-T oraz odciążenie miast od nadmiernego ruchu drogowego. zostać wydatkowane przeszło 27 mld euro, warto śledzić jak będą rozdyspono-
wywane te środki. W kolejnym artykule będziemy kontynuowali przegląd osi
Oś priorytetowa V: rozwój transportu priorytetowych w ramach POIŚ 2014–2020.
kolejowego w Polsce
Konrad Majewski
W ramach tej osi wsparciu będzie podlegał multimodalny jednolity euro- prawnik, doradca prawny z grupy doradczej M&S Doradcy Strategiczni i z Centrum
pejski obszar transportu. Jednolity europejski obszar transportu ma podlegać Optymalizacji Procesów Zakupowych, redaktor budujwprawie.pl, ekspert z zakresu
wsparciu poprzez inwestycje w TEN-T. Inwestycje wspierane w ramach tej- prawa zamówień publicznych, partnerstwa publiczno-prywatnego, prawa antymonopo-
że osi priorytetowej mają mieć na celu poprawę stanu połączeń kolejowych.
W wyniku ich realizacji ma dojść do skrócenia czasu przejazdu pomiędzy lowego, warunków kontraktowych FIDIC, konrad.majewski@msdoradcy.pl
największymi miastami w Polsce. Inwestycje mają być skierowane przede
wszystkim na główne korytarze kolejowe, tj. E 20/C-E 20, E 30/C-E 30, C-E Kamil Stolarski
59, C-E 65, E-59 i E-75. Generalnie planuje się, że wsparciu będą podlegały doradca prawny z grupy doradczej M&S Doradcy Strategiczni, redaktor naczelny
przede wszystkim inwestycje polegające na modernizacji lub rehabilitacji ist- budujwprawie.pl, doktorant na Wydziale Prawa i Administracji UJ, kierownik projektu
niejących szlaków kolejowych, a jedynie w wyjątkowych przypadkach na bu-
dowie krótkich odcinków nowych linii kolejowych. Kolejny kierunek wsparcia finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki, kamil.stolarski@msdoradcy.pl
będzie skierowany na rozwój i rehabilitację kompleksowych, wysokiej jakości
Od redakcji: Bylibyśmy wdzięczni za zagłaszanie przez naszych Czytelników wszel-
kich problemów na jakie napotykają przy pozyskiwaniu funduszy unijnych.
1) Opracowano na podstawie: Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014–2020,
http://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/939/POIS_2014_2020_30122014.pdf
TEKLA STRUCTURES 39
Zoptymalizuj każdy etap procesu powstawania konstrukcji dzięki BIM. Wykorzystaj model 2(133)
3D do stworzenia dokładnych rysunków, raportów czy plików dla maszyn CNC. Koordynuj
współpracę międzybranżową i uniknij błędów. Przetestuj Tekla Structures już dziś!
kwiecień 2015
www.construsoft.pl
Oś priorytetowa IV: infrastruktura drogowa i interoperacyjnych systemów transportu kolejowego oraz propagowanie dzia-
dla miast łań służących zmniejszaniu hałasu. Celem jaki powinien przyświecać tym in-
westycjom powinna być poprawa krajowych połączeń kolejowych oraz więk-
W ramach osi priorytetowej infrastruktura dla miast przewiduje się wspieranie sze wykorzystanie systemów kolejowych w miastach. Dofinansowaniu mają
multimodalnego jednolitego europejskiego obszaru transportu poprzez inwesty- podlegać projekty kolei poza TEN-T oraz systemy kolejowe w miastach. Ze
cje w TEN-T oraz zwiększanie mobilności regionalnej poprzez łączenie węzłów względu na rosnące znaczenie w komunikacji miejskiej wsparciu będzie podle-
drugorzędnych i trzeciorzędnych z infrastrukturą TEN-T, w tym z węzłami gał rozwój kolei miejskich. W ramach inwestycji poza siecią TEN-T wsparciu
multimodalnymi. W ramach tego pierwszego priorytetu inwestycyjnego ma się będą podlegały inwestycje w wyniku, których dojdzie do połączenia ważnych
zwiększyć dostępność transportowa ośrodków miejskich w TEN-T. Ponadto gospodarczo regionów Polski. Przyczyni się to do zwiększenia spójności tery-
miasta mają zostać odciążone od nadmiernego ruchu. Rezultatem tych inwesty- torialnej kraju.
cji będzie poprawa infrastruktury drogowej oraz zwiększenie bezpieczeństwa na
drogach. Inwestycje mają być realizowane na drogach zarządzanych zarówno Podsumowanie
przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, jak i miasta na prawach
powiatu. Celem jest zintegrowanie miejskiej infrastruktury drogowej z krajową Tematyka dotycząca funduszy unijnych jest generalnie niezwykle skom-
infrastrukturą drogową przebiegającą przez te miasta ciągami komunikacyjnymi plikowana i obszerna. Tak też jest w przypadku środków jakie mają zostać
w TEN-T. Jeżeli zaś chodzi o ten drugi priorytet to celem jest zwiększona do- rozdysponowane w ramach POIŚ 2014–2020. Biorąc jednak pod uwagę, iż
stępność transportowa ośrodków miejskich poza siecią podstawowych połączeń tylko w ramach tego jednego programu operacyjnego w najbliższych latach ma
drogowych w TEN-T oraz odciążenie miast od nadmiernego ruchu drogowego. zostać wydatkowane przeszło 27 mld euro, warto śledzić jak będą rozdyspono-
wywane te środki. W kolejnym artykule będziemy kontynuowali przegląd osi
Oś priorytetowa V: rozwój transportu priorytetowych w ramach POIŚ 2014–2020.
kolejowego w Polsce
Konrad Majewski
W ramach tej osi wsparciu będzie podlegał multimodalny jednolity euro- prawnik, doradca prawny z grupy doradczej M&S Doradcy Strategiczni i z Centrum
pejski obszar transportu. Jednolity europejski obszar transportu ma podlegać Optymalizacji Procesów Zakupowych, redaktor budujwprawie.pl, ekspert z zakresu
wsparciu poprzez inwestycje w TEN-T. Inwestycje wspierane w ramach tej- prawa zamówień publicznych, partnerstwa publiczno-prywatnego, prawa antymonopo-
że osi priorytetowej mają mieć na celu poprawę stanu połączeń kolejowych.
W wyniku ich realizacji ma dojść do skrócenia czasu przejazdu pomiędzy lowego, warunków kontraktowych FIDIC, konrad.majewski@msdoradcy.pl
największymi miastami w Polsce. Inwestycje mają być skierowane przede
wszystkim na główne korytarze kolejowe, tj. E 20/C-E 20, E 30/C-E 30, C-E Kamil Stolarski
59, C-E 65, E-59 i E-75. Generalnie planuje się, że wsparciu będą podlegały doradca prawny z grupy doradczej M&S Doradcy Strategiczni, redaktor naczelny
przede wszystkim inwestycje polegające na modernizacji lub rehabilitacji ist- budujwprawie.pl, doktorant na Wydziale Prawa i Administracji UJ, kierownik projektu
niejących szlaków kolejowych, a jedynie w wyjątkowych przypadkach na bu-
dowie krótkich odcinków nowych linii kolejowych. Kolejny kierunek wsparcia finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki, kamil.stolarski@msdoradcy.pl
będzie skierowany na rozwój i rehabilitację kompleksowych, wysokiej jakości
Od redakcji: Bylibyśmy wdzięczni za zagłaszanie przez naszych Czytelników wszel-
kich problemów na jakie napotykają przy pozyskiwaniu funduszy unijnych.
1) Opracowano na podstawie: Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014–2020,
http://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/939/POIS_2014_2020_30122014.pdf
TEKLA STRUCTURES 39
Zoptymalizuj każdy etap procesu powstawania konstrukcji dzięki BIM. Wykorzystaj model 2(133)
3D do stworzenia dokładnych rysunków, raportów czy plików dla maszyn CNC. Koordynuj
współpracę międzybranżową i uniknij błędów. Przetestuj Tekla Structures już dziś!
kwiecień 2015
www.construsoft.pl