Page 11 - Konstrukcje Stalowe Nr 143
P. 11

MIĘDZY UCZELNIĄ A PRAKTYKĄ                                          • Konsultacje kiedyś były raczej słabo wykorzystane.
                                                                    – U  nas mamy dwie formy: konsultacje i  konwersatoria.
musi je wypełnić. Właśnie mieliśmy spotkanie z  doradcami         Studenci mają ułatwienie w postaci możliwości zapisywania
dziekana, na którym okazało się, że różni pracodawcy różnie       się przez internet, więc chętniej z tego korzystają. Chcemy iść
do tego podchodzą, a więc zapas wiedzy powinien umożliwić         w  kierunku zbliżenia między studentami a  bardzo znanymi
studentowi szybkie dopasowanie się do takich oczekiwań.           projektantami czy inżynierami, którzy są autorytetami w da-
Sami praktycy mówią, żeby nie mieszać BIM-u  z  podstawa-         nej dziedzinie. Ale to nie jest łatwe wobec tego, że w pewnym
mi projektowania, lecz zadbać, by te podstawy były solidne.       momencie bardzo sformalizowano studiowanie na uczelni
Niezależnie od tego, jaki jest absolwent, pracodawca natych-      wyższej. Krajowe Ramy Kwalifikacyjne przyczyniły się znacz-
miast wyśle go na szkolenie. Tak jest zresztą nie tylko z syste-  nie do tego. To wpływa na hamowanie tych, którzy chcieliby
mami projektowania. Mam kontakt ze studentami, którzy za-         działać w dydaktyce w sposób bardziej twórczy.
trudniają się w firmach m.in. sprzedających produkty chemii         • Jedną z przyczyn niskiej pozycji naszych uczelni w ran-
budowlanej. Od razu są szkoleni zarówno w  specyfice kon-         kingach międzynarodowych jest zbyt duża liczba studen-
kretnych produktów jak i w podejściu do nabywców. Tego się        tów przypadająca na jednego wykładowcę.
nie da, i  nie ma potrzeby, zrobić na uczelni. Obecnie rynek        – Jeśli chcemy awansować w takich klasyfikacjach, to musi
pracy jest bardzo zróżnicowany i  program studiów musi to         powstać coś w rodzaju uniwersytetu badawczego, gdzie będą
uwzględniać.                                                      korzystniejsze relacje między liczbą studentów i profesorów.
                                                                  Za dobre proporcje uważa się 1:12 i u nas właściwie tak już
  • Można powiedzieć, że już drugie pokolenie inżynierów          jest. Pytanie, czy ten trend jest trwały czy przejściowy. Rek-
budowlanych ma do czynienia z nowym, zmienionym cha-              tor powiedział wprost: Politechnika Warszawska nie może
rakterem tego zawodu.                                             być czymś innym niż uniwersytet badawczy. Pytanie, czy
                                                                  taki wydział jak nasz będzie w stanie sprostać wymaganiom
  – Samo zróżnicowanie firm od małych, prywatnych zakła-          tego statusu. Z budownictwem jest taki problem, że nowych
dów do wielkich korporacji już wymaga różnych umiejętno-          materiałów i  rozwiązań dostarczają tu przede wszystkim
ści. Studenci zdają sobie z tego sprawę.                          koncerny zagraniczne. One mają własne ośrodki badawcze.
                                                                  Nawiązanie współpracy w kreowaniu nowych rozwiązań ma-
  • Jedna z  istotnych zmian polega też chyba na tym, że          teriałowo-konstrukcyjnych jest znacznie utrudnione.
w  budownictwie pojawiło się dość wyraźnie zagadnienie              • Innowacje właściwie rodzą się w przemyśle dostarcza-
trwałości obiektu.                                                jącym materiałów, a nie w budownictwie jako takim. Pro-
                                                                  jektant i wykonawca raczej nie mają czasu na wdrożenia.
  – Jednym z założeń przy projektowaniu obiektu jest to, jak      Czy można w ogóle mówić o innowacyjności poza przemy-
długo ma służyć i jak powinien być konserwowany. Student          słem budowlanym?
uczony jest, że przy projektowaniu należy uwzględnić trwa-          – Można, ale to wymaga pewnych ułatwień formalnych
łość. Mówią o  tym odpowiednie normy. Zwracamy uwagę              w  przepisach. Zajmujemy się właśnie projektem kompozy-
na zagadnienie trwałości konstrukcji wskazując, że pewne          tów zbrojonych włóknem polimerowym. Zastosowanie tego
czynniki destrukcyjne wzrastają, np. agresywność chemicz-         nie jest łatwe, gdyż trudno certyfikować takie wyroby. Na
na środowiska. Normy reagują na to zjawisko zmieniając się.       zastosowanie innowacyjnego rozwiązania trzeba uzyskiwać
Np. normy na beton zakładają określoną klasę ekspozycji           jednostkowe dopuszczenia do stosowania. Dlatego trudno
i mieszanka betonowa musi spełniać wymagania także pod            znaleźć partnera – wykonawcę, który weźmie taki projekt.
tym względem. Położenie w naszej strefie klimatycznej jest        W  niektórych krajach jest już sporo firm stosujących takie
bardzo niekorzystne z  punktu widzenia trwałości. To jest         rozwiązania, u  nas mamy nieliczne przykłady. Przebijanie
jedno z  największych wyzwań dla projektanta. Od strony           się z projektami z inżynierii lądowej w Narodowym Centrum
technicznej inżynierowie mają wszelkie możliwości, by po-         Badań i Rozwoju też nie było proste. Jeżeli mówimy o skali
konać ten problem. To już zostało rozwiązane. I absolwent         5 mln zł, to naprawdę mało która krajowa firma budowlana
wie o  tym, jest przygotowywany do korzystania z  tych roz-       jest w  stanie udźwignąć taki projekt innowacyjny, ponosi
wiązań. Problem leży więc nie w braku odpowiednich tech-          duże ryzyko. W  ostatnich latach obserwuję jednak zmianę
nologii, lecz w ich umiejętnym stosowaniu. To jest problem        podejścia firm do współpracy z  naszym wydziałem. Mamy
praktyk na budowie a nie wiedzy technicznej. Korozja kon-         coraz więcej projektów realizowanych z partnerami przemy-
strukcji stalowych też jest uwzględniana w  programie. Te         słowymi.
zagadnienia pojawiają się już na pierwszym roku i  potem            • Poza tym, że dobrze by było, aby student rozwijał się
kontynuowane są w trakcie specjalizacji. Sam prowadzę taki        w środowisku innowacyjnym, musi on także być przygoto-
przedmiot. Zapraszamy przedstawicieli producentów i  wy-          wany do oczekiwań pracodawcy. Czy w  ogóle kształcenie
konawców, którzy pokazują, jak to jest realizowane w prak-        może nadążyć za zmieniającymi się preferencjami rynku?
tyce na budowie.                                                    – Nie może, nie jest więc możliwe, żebyśmy od początki
                                                                  kształcili w  bardzo wąskich specjalnościach. Ma to miejsce
  • Kiedyś laboratorium z  chemii ogólnej na pierwszym            dopiero w  trakcie drugiego stopnia, ale pracodawcy często
roku nie miało żadnego związku z  materiałami budowla-            podkreślają, że dla nich najważniejsze są dobre podstawy. Na-
nymi.                                                             wet, gdybyśmy chcieli zareagować natychmiast, opracowując
                                                                  zupełnie nowy program studiów, to zacznie on funkcjonować
  – W naszym laboratorium z  chemii budowlanej mamy               najwcześniej za dwa lata, a  pierwsi absolwenci pojawią się
dwanaście ćwiczeń dotyczących różnych materiałów budow-           jeszcze później. Nie wiadomo, gdzie wtedy będzie rynek. Krót-
lanych, w tym dwa dotyczą korozji metali i dwa – korozji be-      ko mówiąc, pracodawcy potrzebują człowieka z  otwartym
tonu. Na drugim stopniu studiów mamy przedmiot „Trwałość          umysłem, który, korzystając z bagażu wiedzy i doświadczenia
materiałów i konstrukcji”. Moim zdaniem program jest dość         będzie umiał reagować na zmieniające się warunki.
dobrze ułożony i kompletny.                                         • Dziękuję za rozmowę.

  • Może niezbędny jest częstszy udział praktyków w  za-
jęciach na uczelni. Co stoi na przeszkodzie, by ich bardziej
wykorzystać?

  – Robimy to. Praktycy uczestniczą w realizacji wielu przed-
miotów na wielu specjalnościach, np. prowadzenie przed-
siębiorstwa czy wspomniany BIM w praktyce. W ten sposób
mamy szanse zachować równowagę między wiedzą podsta-
wową a praktycznymi aspektami jej stosowania.

                                                                   6/143   KONSTRUKCJE STALOWE                                     11
                                                                  12.2016
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16