Page 10 - Konstrukcje Stalowe Nr 143
P. 10
Dać solidne MIĘDZY UCZELNIĄ A PRAKTYKĄ
podstawy
zwolennicy 5-letnich studiów jednostopniowych uważający,
Rozmowa że taka formuła pozwala na lepsze zorganizowanie progra-
z dr. hab. inż. mu. U nas, na inżynierii lądowej mamy osiem semestrów. Po
ANDRZEJEM pierwszym stopniu studenci mogą nabyć pełne uprawnienia
GARBACZEM, wykonawcze, ale moim zdaniem ich wiedza nie jest jeszcze
profesorem wystarczająca do swobodnego poruszania się w obszarze in-
Politechniki żynierii lądowej. Część studentów kończy jednak edukację na
Warszawskiej, 1-szym stopniu i idzie do pracy w firmach, gdzie zdobywają
dziekanem umiejętności praktyczne. Tak naprawdę odpowiada to natu-
Wydziału ralnemu zapotrzebowaniu, co wielokrotnie było podnoszone,
Inżynierii Lądowej że w budownictwie to my naprawdę nie potrzebujemy tylu
magistrów, ale dobrze wykształconych inżynierów i techni-
• W jakim stopniu, zdaniem Pana Dziekana na poziom ków. Na ostatnim semestrze studenci odbywają 3-miesięczne
wykształcenia absolwenta wpływa fakt, że zrezygnowano praktyki i piszą pracę dyplomową. Udaje się nam umożliwić
z egzaminów wstępnych? te praktyki dzięki współpracy z zespołem doradców dzieka-
na, gdzie są również przedsiębiorcy którzy mogą zapewnić
– Na pewno egzaminy były sposobem weryfikowania odpowiednie miejsca dla tych praktyk.
wiedzy tych kandydatów, jacy są nam potrzebni. Chodziło
o sprawdzenie pewnej sprawności w myśleniu. Problem po- • Budownictwo polskie jest rozdrobnione. Absolwent czę-
lega na tym, że obniżył się poziom matematyki w szkołach sto musi być samodzielnym przedsiębiorcą. Czy, Pana zda-
średnich. A nasz wydział jest jednym z trudniejszych. Nie tyl- niem program studiów odpowiada temu?
ko dlatego, że są przedmioty z aparatem matematycznym,
ale dlatego, że studenci muszą wykonać dużo projektów. – Wydział ma przygotować inżyniera lądowego, którego
Trzeba ich tak wykształcić, żeby umieli czytać takie doku- program kształcenia jest już wystarczająco obszerny. Jeżeli
mentacje. Absolwenci liceów jednak byli lepiej przygotowani absolwent chciałby zostać przedsiębiorcą, musi uzyskać do-
z przedmiotów podstawowych. Teraz mają dodatkowe za- datkową wiedzę z zakresu zarządzania. To musi być wiedza
jęcia niezbędne do podciągnięcia wiedzy. Organizuje się to kompleksowa uwzględniająca zwłaszcza zagadnienia finan-
w ramach normalnego programu studiów, a nie na zasadzie sowe. Można to uzyskać na studiach np. w Szkole Głównej
zajęć dodatkowych. To trudne, ale musimy sobie radzić. Ina- Handlowej. Nasi studenci, szczególnie związani ze specjalno-
czej nie przejdą przedmiotów zawodowych, które kiedyś stu- ścią Inżynieria Produkcji Budowlanej mają dużo przedmio-
diowało się łatwiej przy lepszych podstawach. Jak pamiętam tów dotyczących zarządzania przedsięwzięciami budowla-
z zajęć, które prowadziłem, sami studenci na pierwszym roku nymi. Po tym cyklu są dobrze przygotowani do zarządzania
odczuwają, że są za słabo przygotowani z matematyki. budową, ale podkreślam – budową, a nie przedsiębiorstwem.
To jest zupełnie inny rodzaj przedsiębiorczości. Przedsiębior-
• Może szkoły powinny uwzględniać w większym stopniu ca podejmuje działania mając na uwadze przede wszystkim
w swoich programach wymagania jakie stawiają studia in- dobro własnej firmy, jej wszystkie uwarunkowania prawne,
żynierskie? finansowe, techniczne. Nasz absolwent ma przede wszyst-
kim wykonać zadanie zlecone przez firmę, która go zatrudnia
– Moim zdaniem my jako uczelnia mamy małe szanse i przez inwestora. Miałem studenta, który miał przejąć firmę
wpływania na tryb edukacji w szkołach średnich. Ale jeśli po ojcu. Skończył u nas studia I stopnia, a kontynuował na
ktoś chce w przyszłości projektować, to powinien mieć więk- SGH. Sądzę zresztą, że jeżeli się zostaje właścicielem firmy,
szą wiedzę, zwłaszcza matematyczną niż przeciętna. Na stu- to uwaga kieruje się siłą rzeczy z tego, co jest przedmiotem
diach inżynierii materiałowej, których jestem absolwentem zainteresowania inżyniera na zupełnie inne zagadnienia.
kurs matematyki obejmował szczególne, wybrane zagadnie-
nia przydatne w późniejszych zajęciach. Ich opanowanie wy- • Czy nie sądzi Pan, że student powinien wcześniej upra-
magało przygotowania ze szkoły na dobrym poziomie. Jako wiać specjalizację i to dość wąską? Słyszymy, że absolwenci
Politechnika Warszawska mamy szczególne zobowiązania – nie mają np. w ogóle pojęcia o projektowaniu i wykonaw-
nie możemy ograniczyć się do przygotowania ludzi do pracy stwie konstrukcji stalowych. Od kogo mają się uczyć?
na budowie.
– Jestem przekonany, że do trzeciego roku studenci powin-
• Od pewnego czasu uczelnie działają w tzw. Systemie ni zyskiwać tą samą wiedzę i ten sam bagaż doświadczeń.
Bolońskim. Jak Pan może ocenić efekty tego systemu? Sami studenci przyznają, że dopiero w trakcie trzeciego roku
zaczynają się zastanawiać, czym się zajmą w życiu. I dlatego
– Zdania na ten temat są podzielone. Moim zdaniem dobre na czwartym roku mamy specjalności. Jeżeli są ci, którzy
jest to, że student po pierwszym stopniu ma szansę zmiany chcą projektować, to wiadomo, że pójdą na drugi stopień
swoich zainteresowań zawodowych. Kiedy absolwent przy- studiów. Ci, których interesuje budowa i praktyczne kierowa-
chodzi do nas na studia, to przez pierwsze dwa lata na ogół nie robotami, chcieliby często już zdobywać doświadczenia
nie wie, kim chce być w przyszłości. Dopiero po trzecim roku zawodowe.
pojawia się refleksja, krystalizują zainteresowania. Istnieją
• Może od początku należałoby to podzielić na projek-
towanie, wykonawstwo i technologię, czyli opracowanie
i wdrażanie nowych materiałów i narzędzi?
– Musimy jednak tak przygotować absolwenta, by mógł od-
powiadać na oczekiwania każdego pracodawcy. Przecież, tak
jak powiedziałem, na początku studiów zupełnie nie wiado-
mo, jaką drogę wybierze. Wcześniejsze profilowanie byłoby
de facto zawężaniem możliwości wyboru. Nawet w tej samej
branży pracodawcy mają różne oczekiwania. Jeżeli mówimy
np. o takich zagadnieniach jak BIM, to trzeba najpierw umoż-
liwić studentowi zrozumienie projektowania, jaką treścią
10 KONSTRUKCJE STALOWE 6/143
12.2016