Page 22 - Konstrukcje Stalowe Nr 188
P. 22
BUDOWNICTWO DROGOWE
Zgodnie z planem,
a nawet powyżej
– Wydatki inwestycyjne GDDKiA w 2024 r. wyniosły
ok. 19 mld zł. Jest to ponad 10% więcej niż w poprzednim
roku. Jest to też najwyższy wynik w ostatnich siedmiu latach.
Naszym rocznym celem jest ok. 20 mld zł i planujemy utrzy-
mać ten poziom do 2030 r. To ważna informacja dla branży
budowlanej – nie zatrzymujemy się, zapewniamy na kolejne
lata stabilne wydatki na inwestycje drogowe – mówi PAWEŁ
WOŹNIAK, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Au-
tostrad, w rozmowie z Andrzejem Uznańskim.
• Jak ocenia Pan przebieg realizacji zamówień Generalnej
Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w 2024 r.?
– W minionym roku podpisaliśmy 36 umów na realizację
dróg o łącznej długości ponad 456 km i wartości ok. 18,9 mld zł.
Ponad 390 km to odcinki nowych dróg ekspresowych o war-
tości ok. 17,4 mld zł oraz ponad 60 km obwodnic o wartości sko-mazurskie), Brzezie (DK25, woj. pomorskie), Grzymiszew
ok. 1,4 mld zł. Ubiegły rok, pod względem liczby podpisanych (DK72, woj. wielkopolskie), Strykowo (DK32, woj. wielkopol-
umów był czwartym najlepszym w ciągu ostatnich 10 lat. Pod- skie) oraz Gryfino (DK31, woj. zachodniopomorskie). Prowadzi-
pisane umowy potwierdzają, że rozwój infrastruktury drogowej my intensywne prace przygotowawcze dla kolejnych 59 inwe-
nie zwalnia. Kierowcy w kolejnych latach będą zyskiwać nowe stycji o długości ok. 570 km. Cały Program to ponad 800 km
drogi szybkiego ruchu, a mieszkańcy miast i miejscowości spo- nowych dróg, które wyprowadzą uciążliwy ruch tranzytowy
kój, dzięki nowym obwodnicom. z miast i mniejszych miejscowości położonych przy drogach
Na koniec 2024 r. w realizacji mieliśmy 123 zadania o długo- krajowych.
ści blisko 1600 km. Na etapie przetargu było 37 zadań o łącz- Realizacja inwestycji zapisanych w tym Programie, podobnie
nej długości ponad 350 km, a w przygotowaniu kolejne ponad jak i innych inwestycji drogowych GDDKiA, finansowana jest ze
3000 km dróg. środków Krajowego Funduszu Drogowego. Wartość przewidy-
Oddaliśmy do ruchu 155 km nowych dróg, w tym ponad wanych wydatków na realizację „Programu budowy 100 ob-
35 km autostrad, blisko 88 km dróg ekspresowych oraz nie- wodnic” to blisko 28 mld zł. W grudniu 2023 r. podpisaliśmy
mal 33 km dróg krajowych i obwodnic Warto podkreślić, że umowę w ramach Krajowego Planu Odbudowy na realizację
w 2024 r. zrealizowaliśmy szereg działań, które nie były ujęte 90 km nowych obwodnic. Bezzwrotnym wsparciem w ramach
w planie. Oddanie do ruchu autostrady A2 Groszki – Siedlce Za- KPO objęte zostały oddane już do użytku obwodnice Smolajn,
chód pierwotnie było planowane na wiosnę 2025 r. Przetargi na Brzezia, Grzymiszewa i Strykowa. Kolejnych sześć (Lipska,
realizację dwóch odcinków S6 Zachodniej Obwodnicy Szczeci- Wąchocka, Szczecinka, Gostynia, Pułtuska i Suchowoli) jest
na planowaliśmy „warunkowo”, a trzeci (obejmujący najdłuż- w trakcie realizacji. Listę inwestycji objętych umową uzupeł-
szy tunel w Polsce o długości 5 km) nie był w ogóle planowa- niają jeszcze, zrealizowane w ramach Rządowego Programu
ny na ten rok. W planach, które publikowaliśmy pod koniec Budowy Dróg Krajowych, oddane już do użytku obwodnice
2023 r., nie były też ujęte dwa przetargi na nową drogę krajową Nowego Sącza i Chełmca, a także Ostrowca Świętokrzyskiego.
do pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce. Plan przetargów na Bezzwrotne dofinansowanie w ramach KPO wyniesie 2 mld zł.
rok 2024 zrealizowaliśmy więc w ponad 130%! • Jakie inwestycje miały znaczne opóźnienia w 2024 r.
Wydatki inwestycyjne GDDKiA w 2024 r. wyniosły (głośno było o nałożonej przez GDDKiA karze spółce Polaqua,
ok. 19 mld zł. Jest to ponad 10% więcej niż w poprzednim roku. 50 mln zł, za roczne opóźnienie na drodze S6, odcinek Gdynia
Jest to też najwyższy wynik w ostatnich siedmiu latach. Na- – Szemud)?
szym rocznym celem jest ok. 20 mld zł i planujemy utrzymać – Każda podpisywana przez GDDKiA umowa przewiduje
ten poziom do 2030 r. To ważna informacja dla branży budow- możliwość nałożenia na wykonawcę kar za niedotrzymanie jej
lanej – nie zatrzymujemy się, zapewniamy na kolejne lata sta- warunków. Jednocześnie też wykonawca może składać rosz-
bilne wydatki na inwestycje drogowe. czenia, oczekując wydłużenia czasu na realizację inwestycji za
• Jak przebiega realizacja „Programu budowy 100 obwod- sprawą niedających się przewidzieć uwarunkowań. Może to
nic” zaplanowanego na lata 2020–2030 (w jakich proporcjach być np. wpływ czynników atmosferycznych uniemożliwiają-
jest finansowany ze środków Krajowego Funduszu Drogowe- cych prowadzenie prac, inne niż w projekcie uwarunkowania
go i Unii Europejskiej)? geologiczne czy też wydłużenie czasu oczekiwania na wydanie
– Na etapie realizacji znajduje się 21 obwodnic o łącznej dłu- decyzji ZRID, które umożliwiają rozpoczęcie prac w terenie.
gości ponad 170 km i wartości przekraczającej 3,3 mld zł. Dla Każde roszczenie jest rozpatrywane przez niezależny nadzór
15, o łącznej długości ponad 135 km, trwa przetarg na wybór inwestycji (inżyniera kontraktu), a termin ukończenia inwesty-
wykonawcy. Z pięciu tras, o łącznej długości ponad 20 km, ko- cji może zostać przesunięty, jeśli roszczenie będzie miało uza-
rzystają już podróżni, omijając Smolajny (DK51, woj. warmiń- sadnienie.
22 KONSTRUKCJE STALOWE 03.2025
1/188