Page 22 - Konstrukcje Stalowe Nr 188
P. 22

BUDOWNICTWO DROGOWE

                   Zgodnie z planem,



                                                          a nawet powyżej






          –  Wydatki inwestycyjne GDDKiA w  2024 r. wyniosły
          ok. 19 mld zł. Jest to ponad 10% więcej niż w poprzednim
          roku. Jest to też najwyższy wynik w ostatnich siedmiu latach.
          Naszym rocznym celem jest ok. 20 mld zł i planujemy utrzy-
          mać ten poziom do 2030 r. To ważna informacja dla branży
          budowlanej – nie zatrzymujemy się, zapewniamy na kolejne
          lata stabilne wydatki na inwestycje drogowe – mówi  PAWEŁ
          WOŹNIAK, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Au-
          tostrad, w rozmowie z Andrzejem Uznańskim.

                     • Jak ocenia Pan przebieg realizacji zamówień Generalnej
                   Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w 2024 r.?
                     – W  minionym roku podpisaliśmy 36 umów na realizację
                   dróg o łącznej długości ponad 456 km i wartości ok. 18,9 mld zł.
                   Ponad 390 km to odcinki nowych dróg ekspresowych o war-
                   tości ok. 17,4 mld zł oraz ponad 60 km obwodnic o wartości   sko-mazurskie), Brzezie (DK25, woj. pomorskie), Grzymiszew
                   ok. 1,4 mld zł. Ubiegły rok, pod względem liczby podpisanych   (DK72, woj. wielkopolskie), Strykowo (DK32, woj. wielkopol-
                   umów był czwartym najlepszym w ciągu ostatnich 10 lat. Pod-  skie) oraz Gryfino (DK31, woj. zachodniopomorskie). Prowadzi-
                   pisane umowy potwierdzają, że rozwój infrastruktury drogowej   my intensywne prace przygotowawcze dla kolejnych 59 inwe-
                   nie zwalnia. Kierowcy w kolejnych latach będą zyskiwać nowe   stycji o długości ok. 570 km. Cały Program to ponad 800 km
                   drogi szybkiego ruchu, a mieszkańcy miast i miejscowości spo-  nowych dróg, które wyprowadzą uciążliwy ruch tranzytowy
                   kój, dzięki nowym obwodnicom.                    z  miast  i  mniejszych  miejscowości  położonych  przy  drogach
                     Na koniec 2024 r. w realizacji mieliśmy 123 zadania o długo-  krajowych.
                   ści blisko 1600 km. Na etapie przetargu było 37 zadań o łącz-  Realizacja inwestycji zapisanych w tym Programie, podobnie
                   nej długości ponad 350 km, a w przygotowaniu kolejne ponad   jak i innych inwestycji drogowych GDDKiA, finansowana jest ze
                   3000 km dróg.                                    środków Krajowego Funduszu Drogowego. Wartość przewidy-
                     Oddaliśmy do ruchu 155 km nowych dróg, w  tym ponad   wanych wydatków na realizację „Programu budowy 100  ob-
                   35  km autostrad, blisko 88 km dróg ekspresowych oraz nie-  wodnic” to blisko 28 mld zł. W grudniu 2023 r. podpisaliśmy
                   mal 33 km dróg krajowych i  obwodnic Warto podkreślić, że   umowę w  ramach Krajowego Planu Odbudowy na realizację
                   w 2024 r. zrealizowaliśmy szereg działań, które nie były ujęte   90 km nowych obwodnic. Bezzwrotnym wsparciem w ramach
                   w planie. Oddanie do ruchu autostrady A2 Groszki – Siedlce Za-  KPO objęte zostały oddane już do użytku obwodnice Smolajn,
                   chód pierwotnie było planowane na wiosnę 2025 r. Przetargi na   Brzezia, Grzymiszewa i  Strykowa. Kolejnych sześć (Lipska,
                   realizację dwóch odcinków S6 Zachodniej Obwodnicy Szczeci-  Wąchocka, Szczecinka, Gostynia, Pułtuska i  Suchowoli) jest
                   na planowaliśmy „warunkowo”, a trzeci (obejmujący najdłuż-  w trakcie realizacji. Listę inwestycji objętych umową uzupeł-
                   szy tunel w Polsce o długości 5 km) nie był w ogóle planowa-  niają jeszcze, zrealizowane w  ramach Rządowego Programu
                   ny na ten rok. W  planach, które publikowaliśmy pod koniec   Budowy Dróg Krajowych, oddane już do użytku obwodnice
                   2023 r., nie były też ujęte dwa przetargi na nową drogę krajową   Nowego Sącza i Chełmca, a także Ostrowca Świętokrzyskiego.
                   do pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce. Plan przetargów na   Bezzwrotne dofinansowanie w ramach KPO wyniesie 2 mld zł.
                   rok 2024 zrealizowaliśmy więc w ponad 130%!        • Jakie inwestycje miały znaczne opóźnienia w  2024 r.
                     Wydatki inwestycyjne GDDKiA w  2024 r. wyniosły   (głośno było o nałożonej przez GDDKiA karze spółce Polaqua,
                   ok. 19 mld zł. Jest to ponad 10% więcej niż w poprzednim roku.   50 mln zł, za roczne opóźnienie na drodze S6, odcinek Gdynia
                   Jest to też najwyższy wynik w ostatnich siedmiu latach. Na-  – Szemud)?
                   szym rocznym celem jest ok. 20 mld zł i planujemy utrzymać   –  Każda  podpisywana  przez  GDDKiA umowa  przewiduje
                   ten poziom do 2030 r. To ważna informacja dla branży budow-  możliwość nałożenia na wykonawcę kar za niedotrzymanie jej
                   lanej – nie zatrzymujemy się, zapewniamy na kolejne lata sta-  warunków. Jednocześnie też wykonawca może składać rosz-
                   bilne wydatki na inwestycje drogowe.             czenia, oczekując wydłużenia czasu na realizację inwestycji za
                     • Jak przebiega realizacja „Programu budowy 100 obwod-  sprawą niedających się przewidzieć uwarunkowań. Może to
                   nic” zaplanowanego na lata 2020–2030 (w jakich proporcjach   być  np.  wpływ  czynników  atmosferycznych  uniemożliwiają-
                   jest finansowany ze środków Krajowego Funduszu Drogowe-  cych prowadzenie prac, inne niż w projekcie uwarunkowania
                   go i Unii Europejskiej)?                         geologiczne czy też wydłużenie czasu oczekiwania na wydanie
                     – Na etapie realizacji znajduje się 21 obwodnic o łącznej dłu-  decyzji ZRID, które umożliwiają rozpoczęcie prac w  terenie.
                   gości ponad 170 km i wartości przekraczającej 3,3 mld zł. Dla   Każde roszczenie jest rozpatrywane przez niezależny nadzór
                   15, o łącznej długości ponad 135 km, trwa przetarg na wybór   inwestycji (inżyniera kontraktu), a termin ukończenia inwesty-
                   wykonawcy. Z pięciu tras, o łącznej długości ponad 20 km, ko-  cji może zostać przesunięty, jeśli roszczenie będzie miało uza-
                   rzystają już podróżni, omijając Smolajny (DK51, woj. warmiń-  sadnienie.


          22    KONSTRUKCJE STALOWE   03.2025
                                      1/188
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27