Page 10 - Konstrukcje Stalowe Nr 142
P. 10

Akademia                                                                 MIĘDZY UCZELNIĄ A PRAKTYKĄ
       czy szko a
      inżynierów?                                                   Rozpoczynamy cykl wywiadów z  osobami odpowie-
                                                                    dzialnymi za przygotowanie absolwentów wydziałów
                       Rozmowa                                      budownictwa na polskich uczelniach technicznych.
                       z prof. dr hab. inż. MARIĄ                   Roboczo nazwijmy go „Między uczelnią a praktyką”.
                       KASZYŃSKĄ, dziekanem                         Będziemy szukać odpowiedzi na pytanie, dlaczego
                       Wydziału Budownictwa                         pojawiają się wątpliwości co do praktycznego przy-
                       i Architektury                               gotowania zwłaszcza menadżerów budownictwa
                       Zachodniopomorskiego                         i fachowców niektórych specjalności. Może są nieuza-
                       Uniwersytetu Technicznego.                   sadnione i krzywdzące? Czy potwierdzą się nierzad-
                                                                    kie opinie, że zbyt szeroko otwarto bramy uczelni
  • W  jakim stopniu, Pani zdaniem, na poziom wykształce-           wyższych dla osób nie nadających się do roli tech-
nia absolwenta wpływa fakt, że zrezygnowano z  egzaminów            nicznych innowatorów, szefów firm, kierowników
wstępnych?                                                          dużych kontraktów? Z poniższego tekstu wynika, że
                                                                    na politechnikach żywe jest dążenie do utrzymania
  – Na poziom wykształcenia absolwenta nie ma to wpływu, że         wysokiego poziomu kształcenia ogólnego i godzenia
zrezygnowano z  egzaminów wstępnych. Problem leży gdzie in-         go z przygotowaniem fachowym. Z tego m.in. powo-
dziej. Rekrutacja tylko na podstawie wyników matur powoduje,        du Politechnika Szczecińska zmieniła nazwę na Uni-
że na studia dostają się osoby, których przygotowanie z  takich     wersytet Techniczny. Ale dopiero dłuższy czas poka-
przedmiotów jak matematyka i  fizyka często jest bardzo sła-        że, czy tak ambitne założenia dadzą się utrzymać.
be i osoby te nie radzą sobie na studiach i odpadają często już
po pierwszym roku, a nawet semestrze. Rozważamy możliwość             • Budownictwo polskie jest rozdrobnione. Absolwent często
wprowadzenia kursów przygotowawczych z  matematyki, fizyki          musi być samodzielnym przedsiębiorcą. Czy, Pani zdaniem,
i chemii dla kandydatów na studia techniczne tak, aby ułatwić im    program studiów odpowiada temu?
start i adaptację na pierwszym roku.
                                                                      – Programy studiów nie są niezmienne lecz ulegają ciągłemu
  • Pod jakim względem System Boloński poprawia, a pod ja-          ulepszaniu w  zależności od tego, jakie są oczekiwania praco-
kim pogarsza stopień przygotowania absolwenta do pracy?             dawców i  rynku pracy. Powstają nowe kierunki studiów, nowe
                                                                    specjalności, jak budownictwo energooszczędne, odnawialne
  – Deklaracja Bolońska to dokument zawierający zadania pro-        źródła energii, budownictwo hydrotechniczne itp. Od dłuższego
wadzące do zbliżenia systemów szkolnictwa wyższego krajów           czasu dyskutujemy też problem, czy studia inżynierskie powinny
europejskich. Główny jej cel to wprowadzanie przejrzystych i po-    mieć jeden profil ogólnobudowlany, czy też różne specjalności.
równywalnych systemów stopni oraz wdrożenie Suplementu do           Różne uczelnie i różne wydziały inaczej to realizują (specjalności,
Dyplomu, przyjęcie systemu kształcenia opartego na dwóch/           specjalizacje, profile dyplomowania). Praktycznie co roku, mimo
trzech poziomach kształcenia, powszechne stosowanie systemu         że jest to niezmiernie uciążliwe, wprowadzamy zmiany w progra-
punktów kredytowych (tj. ECTS – European Credit Transfer Sys-       mach, raz są to nasze działania aby dostosować się do oczekiwań,
tem), promocja mobilności studentów, nauczycieli akademic-          a innym razem zmiany narzucone ustawowo, jak choćby wprowa-
kich, naukowców oraz personelu administracyjnego, promocja          dzenie przedmiotów humanistycznych, ekonomicznych itp.
współpracy europejskiej. System Boloński sam w  sobie ani nie
poprawia ani nie pogarsza stopnia przygotowania absolwenta            • Ale wydaje się, że program studiów technicznych jest zbyt
do pracy. Zarzuty wymieniane przez pracodawców takie jak brak       szeroki, zbyt wiele w  nim przedmiotów teoretycznych, zbyt
praktyki, doświadczenia czy nie umiejętność pracy w zespole nie     mało projektowania i praktyki.
są bezpośrednio uzależnione od Systemu Bolońskiego. Przecież
na różnych uczelniach a  nawet wydziałach jednej uczelni róż-         – W wytycznych programów studiów technicznych akademic-
nie jest realizowany układ studiów. Na Wydziale Budownictwa         kich podane są proporcje zajęć wykładowych, ćwiczeń projek-
i  Architektury ZUT mamy studia inżynierskie (S1) 8 semestrów,      towych i praktycznych. Na naszym Wydziale prowadzimy studia
w tym jeden – siódmy semestr praktyki zawodowej, studia magi-       akademickie, nie o profilu praktycznym. W latach 70. i 80. liczba
sterskie (S2) 3 semestry i studia doktorancke (S3) 4 lata. Na pew-  godzin na studiach jednostopniowych magisterskich wynosi-
no większość z nas tęskni za studiami jednostopniowymi – magi-      ła około 4500, w tym była praktyka geodezyjna i geotechniczna
sterskimi, które były pod wieloma aspektami znacznie łatwiejsze     oraz praktyka budowlana. Aktualnie na studiach inżynierskich
organizacyjnie do realizacji: jednolity program, jedna rekrutacja,  (S1) mamy 2610 godzin z podziałem na 48% godzin wykładowych
brak zróżnicowania poziomu studentów przychodzących na dru-         i 52% godzin zajęć praktycznych, w tym 60 godzin praktyki (geo-
gi stopień po studiach pierwszego stopnia realizowanych przez       dezja i geotechnika) i 15 tygodni (cały semestr) praktyki budow-
różne uczelnie, brak „ucieczki” studentów po pierwszym stopniu      lanej. Na studiach magisterskich (S2) liczba godzin wynosi 1095
na studia niestacjonarne, utrudniona rejestracja na drugi stopień   z identycznym podziałem 48% godzin wykładowych i 52% godzin
w związku z opóźnianiem się ukończenia i obron prac inżynier-       zajęć projektowych i  praktycznych. Z  tego widac, że programy
skich itp.                                                          studiów nie są rozszerzone, a wprost przeciwnie, studenci muszą
                                                                    więcej pracować samodzielnie.

                                                                      Jeśli chodzi o przedmioty z technologii i organizacji budowy, to
                                                                    jest tych przedmiotów w programie studiów bardzo dużo i wcale
                                                                    nie są one na żadnym „końcu” studiów. Prowadzimy następujące
                                                                    przedmioty: Technologia robót budowlanych, Ekonomika bu-
                                                                    downictwa, Organizacja i kierowanie budową, Zarządzanie pro-
                                                                    cesem inwestycyjnym (razem 120 godzin), a na specjalnościach
                                                                    KBI i TOB jest jeszcze po 90 godzin przedmiotów z zarządzania,
                                                                    inwestycji, itd. Na studiach magisterskich na specjalności TOB
                                                                    (Technologia i  Organizacja Budownictwa) aż 22% godzin to za-

10 KONSTRUKCJE STALOWE   5/142
                        10.2016
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15