Page 10 - Konstrukcje Stalowe Nr 142
P. 10
Akademia MIĘDZY UCZELNIĄ A PRAKTYKĄ
czy szko a
inżynierów? Rozpoczynamy cykl wywiadów z osobami odpowie-
dzialnymi za przygotowanie absolwentów wydziałów
Rozmowa budownictwa na polskich uczelniach technicznych.
z prof. dr hab. inż. MARIĄ Roboczo nazwijmy go „Między uczelnią a praktyką”.
KASZYŃSKĄ, dziekanem Będziemy szukać odpowiedzi na pytanie, dlaczego
Wydziału Budownictwa pojawiają się wątpliwości co do praktycznego przy-
i Architektury gotowania zwłaszcza menadżerów budownictwa
Zachodniopomorskiego i fachowców niektórych specjalności. Może są nieuza-
Uniwersytetu Technicznego. sadnione i krzywdzące? Czy potwierdzą się nierzad-
kie opinie, że zbyt szeroko otwarto bramy uczelni
• W jakim stopniu, Pani zdaniem, na poziom wykształce- wyższych dla osób nie nadających się do roli tech-
nia absolwenta wpływa fakt, że zrezygnowano z egzaminów nicznych innowatorów, szefów firm, kierowników
wstępnych? dużych kontraktów? Z poniższego tekstu wynika, że
na politechnikach żywe jest dążenie do utrzymania
– Na poziom wykształcenia absolwenta nie ma to wpływu, że wysokiego poziomu kształcenia ogólnego i godzenia
zrezygnowano z egzaminów wstępnych. Problem leży gdzie in- go z przygotowaniem fachowym. Z tego m.in. powo-
dziej. Rekrutacja tylko na podstawie wyników matur powoduje, du Politechnika Szczecińska zmieniła nazwę na Uni-
że na studia dostają się osoby, których przygotowanie z takich wersytet Techniczny. Ale dopiero dłuższy czas poka-
przedmiotów jak matematyka i fizyka często jest bardzo sła- że, czy tak ambitne założenia dadzą się utrzymać.
be i osoby te nie radzą sobie na studiach i odpadają często już
po pierwszym roku, a nawet semestrze. Rozważamy możliwość • Budownictwo polskie jest rozdrobnione. Absolwent często
wprowadzenia kursów przygotowawczych z matematyki, fizyki musi być samodzielnym przedsiębiorcą. Czy, Pani zdaniem,
i chemii dla kandydatów na studia techniczne tak, aby ułatwić im program studiów odpowiada temu?
start i adaptację na pierwszym roku.
– Programy studiów nie są niezmienne lecz ulegają ciągłemu
• Pod jakim względem System Boloński poprawia, a pod ja- ulepszaniu w zależności od tego, jakie są oczekiwania praco-
kim pogarsza stopień przygotowania absolwenta do pracy? dawców i rynku pracy. Powstają nowe kierunki studiów, nowe
specjalności, jak budownictwo energooszczędne, odnawialne
– Deklaracja Bolońska to dokument zawierający zadania pro- źródła energii, budownictwo hydrotechniczne itp. Od dłuższego
wadzące do zbliżenia systemów szkolnictwa wyższego krajów czasu dyskutujemy też problem, czy studia inżynierskie powinny
europejskich. Główny jej cel to wprowadzanie przejrzystych i po- mieć jeden profil ogólnobudowlany, czy też różne specjalności.
równywalnych systemów stopni oraz wdrożenie Suplementu do Różne uczelnie i różne wydziały inaczej to realizują (specjalności,
Dyplomu, przyjęcie systemu kształcenia opartego na dwóch/ specjalizacje, profile dyplomowania). Praktycznie co roku, mimo
trzech poziomach kształcenia, powszechne stosowanie systemu że jest to niezmiernie uciążliwe, wprowadzamy zmiany w progra-
punktów kredytowych (tj. ECTS – European Credit Transfer Sys- mach, raz są to nasze działania aby dostosować się do oczekiwań,
tem), promocja mobilności studentów, nauczycieli akademic- a innym razem zmiany narzucone ustawowo, jak choćby wprowa-
kich, naukowców oraz personelu administracyjnego, promocja dzenie przedmiotów humanistycznych, ekonomicznych itp.
współpracy europejskiej. System Boloński sam w sobie ani nie
poprawia ani nie pogarsza stopnia przygotowania absolwenta • Ale wydaje się, że program studiów technicznych jest zbyt
do pracy. Zarzuty wymieniane przez pracodawców takie jak brak szeroki, zbyt wiele w nim przedmiotów teoretycznych, zbyt
praktyki, doświadczenia czy nie umiejętność pracy w zespole nie mało projektowania i praktyki.
są bezpośrednio uzależnione od Systemu Bolońskiego. Przecież
na różnych uczelniach a nawet wydziałach jednej uczelni róż- – W wytycznych programów studiów technicznych akademic-
nie jest realizowany układ studiów. Na Wydziale Budownictwa kich podane są proporcje zajęć wykładowych, ćwiczeń projek-
i Architektury ZUT mamy studia inżynierskie (S1) 8 semestrów, towych i praktycznych. Na naszym Wydziale prowadzimy studia
w tym jeden – siódmy semestr praktyki zawodowej, studia magi- akademickie, nie o profilu praktycznym. W latach 70. i 80. liczba
sterskie (S2) 3 semestry i studia doktorancke (S3) 4 lata. Na pew- godzin na studiach jednostopniowych magisterskich wynosi-
no większość z nas tęskni za studiami jednostopniowymi – magi- ła około 4500, w tym była praktyka geodezyjna i geotechniczna
sterskimi, które były pod wieloma aspektami znacznie łatwiejsze oraz praktyka budowlana. Aktualnie na studiach inżynierskich
organizacyjnie do realizacji: jednolity program, jedna rekrutacja, (S1) mamy 2610 godzin z podziałem na 48% godzin wykładowych
brak zróżnicowania poziomu studentów przychodzących na dru- i 52% godzin zajęć praktycznych, w tym 60 godzin praktyki (geo-
gi stopień po studiach pierwszego stopnia realizowanych przez dezja i geotechnika) i 15 tygodni (cały semestr) praktyki budow-
różne uczelnie, brak „ucieczki” studentów po pierwszym stopniu lanej. Na studiach magisterskich (S2) liczba godzin wynosi 1095
na studia niestacjonarne, utrudniona rejestracja na drugi stopień z identycznym podziałem 48% godzin wykładowych i 52% godzin
w związku z opóźnianiem się ukończenia i obron prac inżynier- zajęć projektowych i praktycznych. Z tego widac, że programy
skich itp. studiów nie są rozszerzone, a wprost przeciwnie, studenci muszą
więcej pracować samodzielnie.
Jeśli chodzi o przedmioty z technologii i organizacji budowy, to
jest tych przedmiotów w programie studiów bardzo dużo i wcale
nie są one na żadnym „końcu” studiów. Prowadzimy następujące
przedmioty: Technologia robót budowlanych, Ekonomika bu-
downictwa, Organizacja i kierowanie budową, Zarządzanie pro-
cesem inwestycyjnym (razem 120 godzin), a na specjalnościach
KBI i TOB jest jeszcze po 90 godzin przedmiotów z zarządzania,
inwestycji, itd. Na studiach magisterskich na specjalności TOB
(Technologia i Organizacja Budownictwa) aż 22% godzin to za-
10 KONSTRUKCJE STALOWE 5/142
10.2016