Page 8 - Konstrukcje Stalowe Nr 136
P. 8
Spalarnie Odpadów
Odzyskiwanie energii z odpadów
– Społeczeństwo powinno mieć świadomość, że jeśli cho- o odpadach, która weszła w życie na początku lutego br. Do końca
dzi o standardy emisyjne i bezpieczeństwo, to spalarnie roku Ministerstwo Środowiska zaktualizuje „Krajowy plan gospodarki
odpadów mniej zanieczyszczają środowisko, niż np. elek- odpadami”, który ma odpowiedzieć na kluczowe pytanie: w jakim kie-
trociepłownie czy elektrownie opalane węglem. Gdy recy- runku będzie rozwijać się gospodarka odpadami i unieszkodliwianie
kling i odzysk surowców nie mają racji bytu, lub gdy są odpadów komunalnych w Polsce.
niemożliwe do wykonania, to zakłady termicznej utylizacji
odpadów są jedyną szansą na wykorzystanie energii z od- W Warszawie od 2000 r. działa Zakład Unieszkodliwiania Stałych
padów. Weźmy dla przykładu, tworzywa sztuczne, które Odpadów Komunalnych, przerabiający ok. 60 tys. t odpadów rocznie.
są wytwarzane z ropy naftowej – składowanie odpadów Ponadto w Polsce są też cementownie, które mogą spalać ok. 1,6 mln t
wysokoenergetycznych (powyżej 6 MJ/kg suchej masy) odpadów, m.in. powstającej w RIPOK-ach (regionalnych instalacjach
jest prawnie zabronione, więc energię z nich należy wy- przetwarzania odpadów komunalnych) frakcji paliwowej, nadsitowej,
korzystać, np. do ogrzewania mieszkań, produkcji ener- zwanej też RDF-em (Refuse Derived Fuel), która jest paliwem alterna-
gii elektrycznej – uważa KRYSTIAN SZCZEPAŃSKI, Za- tywnym. Z 10–11 mln t odpadów komunalnych rocznie do termiczne-
stępca Prezesa Zarządu Narodowego Funduszu Ochrony go przekształcania – wg naszych szacunków może trafić ok. 2 mln t.
Środowiska i Gospodarki Wodnej, w rozmowie z Jerzym Obecnie w fazie realizacji jest 6 spalarni odpadów, które będą mogły
Bojanowiczem. przerobić ok. 1 mln t. odpadów rocznie. W tym roku do eksploatacji
zostaną oddane obiekty w Bydgoszczy, Koninie, Krakowie i Białym-
• Czy spalarnie odpadów są najlepszym sposobem na ich utylizację? stoku, a w 2016 r. – w Szczecinie i Poznaniu. Tak więc w Polsce jest
– Trudno odpowiedzieć na tak jednoznacznie zadane pytanie. Sku- jeszcze miejsce dla kilku dużych spalarni, a resztę odpadów musimy
piłbym się na rozwiązaniach szytych na miarę, które uwzględniają zebrać selektywnie i odzyskać.
uwarunkowania prawne, w tym hierarchię postępowania z odpadami
i uwarunkowania lokalne. To oznacza, że musimy wiedzieć jaki obszar W poprzedniej perspektywie finansowej 2007–2013 na gospodarkę
będzie dana spalarnia obsługiwała, jakie instalacje zagospodarowania odpadami przeznaczono ok. 3,6 mld zł, a sam NFOŚiGW pożyczył
odpadów już istnieją w danym regionie oraz bardzo dobrze znać skład beneficjentom ok. 1,4 mld zł na uzupełnienie wkładu własnego. Pod-
i morfologię odpadów. Dopiero wówczas możemy powiedzieć, czy pisano 25 umów – na budowę wspomnianych spalarni oraz zakładów
w danym regionie może funkcjonować zakład termicznego unieszko- mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów. Większość re-
dliwiania odpadów. Dlatego trudno mówić ogólnie czy to są najlepsze gionalnych instalacji powstała dzięki środkom z Regionalnych Progra-
metody z punktu widzenia hierarchii postępowania z odpadami. W spa- mów Operacyjnych i na pewno są regiony, gdzie instalacje wystarcza-
larniach chcemy odzyskać energię zawartą w odpadach. Natomiast ją do zagospodarowania wszystkich powstających na nich odpadów.
w pierwszej kolejności, do czego zawsze zachęcamy, powinniśmy dą- Dlatego teraz szczegółowo sprawdzamy zasadność udzielania finan-
żyć do zapobiegania ich powstawaniu, ponownie je wykorzystywać, sowania dla nowych instalacji, pod kątem zapewnienia dostawy odpo-
w dalszej kolejności poddawać recyklingowi materiałowemu. A jeżeli wiedniej ilości odpadów. W ten sposób staramy się dobrze przewidzieć
już nic nie możemy zrobić, bo odpady są bardzo zanieczyszczone bądź perspektywy ich działania, by później nie mieć problemów ze spłatą
– ze względów technicznych lub technologicznych – nie możemy ich przez inwestora udzielonych mu przez NFOŚiGW pożyczek.
odzyskać materiałowo, to wtedy odzyskajmy zawartą w nich energię.
• Czy nie ma sprzeczności w zachęcaniu do selektywnej zbiórki • Czyli wnioski potencjalnych beneficjentów sprawdzacie pod ką-
i odzysku materiałowego np. tworzyw sztucznych, które charaktery- tem dostępności odpadów?
zują się wysoką wartością opałową, a więc są idealnym paliwem?
– Jeśli patrzymy na tworzywa sztuczne jak na paliwo – to tak. Ale – Oczywiście, ponadto wymagamy opinii marszałków województw,
pamiętając o zasadzie zasobooszczędnej gospodarki powinniśmy z tro- a dla dużych instalacji – Ministerstwa Środowiska. W przypadku nie-
ską traktować surowce naturalne, w tym ropę naftową. Tylko poprzez udokumentowania pełnego zbilansowania odpadów wnioskodawca
ponowne użycie odpadów efektywnie wykorzystujemy zasoby i chro- nie uzyskuje naszego wsparcia. Ostatnio rozpatrywaliśmy taki wnio-
nimy środowisko naturalne. Wielokrotne wykorzystywanie w pewnym sek, którego ostatecznie nie mogliśmy dofinansować. Dlatego Mini-
momencie nie jest jednak możliwe i wtedy należy odpady poddać sterstwo Środowiska oraz samorządy województw czeka ciężka praca
np. spalaniu, by odzyskać z nich energię. aktualizacji „Wojewódzkich planów gospodarki odpadami” (WPGO),
• Czy inwestorzy planujący budowę spalarni muszą spełniać jakieś która ma się zakończyć do czerwca 2016 r.
wytyczne?
– Tych regulacji jest wiele, wymienię tylko najważniejsze. Po pierw- • W Tarnowie planowano budowę spalarni odpadów komunal-
sze, inwestycja musi wpisywać się w Wojewódzkie Plany Gospodarki nych, jednej z trzech, które zamierzano wybudować na terenie woje-
Odpadami (WPGO). Kolejne wymogi dotyczą sporządzenia raportu wództwa małopolskiego, ale w lipcu 2014 r. Ministerstwo Środowiska
oddziaływania na środowisko, uzyskania decyzji administracyjnej, zmieniło zdanie, uważając, że tarnowska spalarnia nie jest potrzebna,
pozwolenia budowlanego. Jeśli inwestor ubiega się o środki publicz-
ne, to konieczne jest sporządzenie studium wykonalności. Spalarnie
wymagają uzyskania pozwolenia zintegrowanego. Tego typu instalacje
prowadzą ciągły monitoring emisji i są kontrolowane przez inspekcję
ochrony środowiska. Nie w każdym regionie jest konieczność wybudo-
wania instalacji termicznego unieszkodliwiania odpadów. Pamiętajmy,
że w Polsce są dziesiątki instalacji zagospodarowania odpadów – stąd
też istnieje konieczność wykonania szczegółowej weryfikacji i analizy
stanu w danym regionie. Zostało to uwzględnione w nowej Ustawie
8
październik 2015 5(136)