Page 37 - Konstrukcje Stalowe Nr 136
P. 37
Dział Naukowo-Techniczny
a) b)
Rys. 7. Zespolenie płyt prefabrykowanych z belkami stalowymi: a) za pomocą
łączników sworzniowych, b) za pomocą śrub o wysokiej wytrzymałości [1]
(rys. 7a) lub śrub o wysokiej wytrzymałości (rys. 7b). Belki stalowe Rys. 9. Montaż segmentów pomostu [4]
należy podpierać montażowo w stadium realizacji stropu zespolone-
go, w celu ograniczenia ugięć od obciążeń stałych. W przypadku gdy II i III, a ciężar dźwigarów stalowych – większy o 20%. Znaczny cię-
jest to niemożliwe, lepiej zrezygnować ze stropu zespolonego, a pły- żar dźwigara został spowodowany dużo większym niż w pozostałych
tę i belki zaprojektować jako niezależne elementy stalowe. Parking wariantach ciężarem płyty stropowej oraz brakiem możliwości pod-
o takiej konstrukcji pokazano na rys. 8. Zbudowano go nad halą parcia konstrukcji w stadium realizacji. Po sporządzeniu kalkulacji
warsztatową stacji obsługi samochodów. Zastosowano belki kratowe kosztów okazało się, że najkorzystniejsze w istniejących warunkach
o rozpiętości 25 m z obustronnymi wspornikami o wysięgu 2,5 m. realizacji jest rozwiązanie wg wariantu III.
Rozstaw belek wynosi 3,6 m. Płytę pomostu wykonano z blachy że-
berkowej o grubości 5 mm wzmocnionej żebrami z dwuteownika 80 Stalowe płyty ortotropowe, ze względu na mały ciężar oraz łatwy
w rozstawie 375 mm (rys. 9). i szybki montaż, mogą znaleźć zastosowanie w obiektach rozbieral-
nych oraz zlokalizowanych w istniejącej zabudowie.
Wybór rozwiązania konstrukcyjnego stropu został poprzedzony
analizą trzech rozwiązań wariantowych: Projektowanie stropów
III – płyta żelbetowa na blasze trapezowej zespolona z pasem górnym
Stropy zespolone stalowo-betonowe należy projektować zgodnie
dźwigara,
III – płyta z blach żeberkowej i trapezowej oparta na pasie górnym z regułami podanymi w Eurokodzie 4 [5], a stropy stalowe – zgodnie
dźwigara, z Eurokodem 3 [6]. Belki
III – płyta ortotropowa z blachy żeberkowej i dwuteowników oparta
projektuje się jako swobod-
na pasie górnym dźwigara.
Analiza wykazała, że ogólny ciężar konstrukcji w wariancie I (kon- nie podparte, a połączenia
strukcja zespolona) jest ponad czterokrotnie większy niż w wariantach
węzłowe jako nominalnie
a)
przegubowe na śruby. Prze-
b)
krój obliczeniowy belki
zespolonej przedstawiono
na rys. 10. Wymiary prze- Rys. 10. Przekrój obliczeniowy belki zespolo-
kroju belek ażurowych oraz nej: 1 – płyta z betonu zbrojonego
średnice i rozstaw otworów
zaleca się dobierać za pomocą programu komputerowego. Do wstęp-
nego doboru belek, służą wykresy obciążeń granicznych przekrojów
zespolonych. Podano je w [7] dla wybranych wariantów przekrojów
bazowych ze stali S355 i S460.
Stropy zespolone stalowo-b*eton*owe*są w Polsce mało znane i rzad-
ko stosowane. Wobec dużego zapotrzebowania na parkingi wielokon-
dygnacyjne należy je upowszechnić. Na szczególną uwagę zasługują
stropy z belkami ażurowymi o niesymetrycznym przekroju – jako
najbardziej efektywne. Przy wyborze rozwiązania konstrukcyjnego
stropu należy wziąć również pod uwagę stalowe płyty ortotropowe
i belki ażurowe o przekroju symetrycznym.
Rys. 8. Parking nad halą warsztatową w stacji obsługi samochodów: a) widok od Piśmiennictwo
strony podnośnika samochodów, b) widok od strony zaplecza [4] [1] Krupp Stahlbau Altbach: Parbauten in Stahlbauweise – prospekt.
[2] Westok: Cellular Beams Design Guide. www.westok.co.uk
[3] K ucharczuk W.: Stalowo-betonowe stropy wielokondygnacyjnego
parkingu międzynarodowego Dworca Lotniczego „Okęcie – 2”
w Warszawie. Inżynieria i Budownictwo 1992, nr 11.
[4] Kucharczuk W.: Parking nad halą warsztatową stacji obsługi sa-
mochodów w Warszawie. Inżynieria i Budownictwo 1998, nr 8.
[5] P N-EN 1994-1-1 Eurokod 4. Projektowanie zespolonych kon-
strukcji stalowo-betonowych. Część 1-1: Reguły ogólne i reguły
dla budynków.
[6] P N-EN 1993-1-1 Eurokod 3. Projektowanie konstrukcji stalowych.
Część 1-1: Reguły ogólne i reguły dla budynków.
[7] A rcelorMittal: ABC Belki ażurowe z otworami kołowymi.
37
październik 2015 5(136)