Page 37 - Konstrukcje Stalowe Nr 136
P. 37

Dział Naukowo-Techniczny

a) b)

Rys. 7. Zespolenie płyt prefabrykowanych z belkami stalowymi: a) za pomocą
łączników sworzniowych, b) za pomocą śrub o wysokiej wytrzymałości [1]

(rys. 7a) lub śrub o wysokiej wytrzymałości (rys. 7b). Belki stalowe           Rys. 9. Montaż segmentów pomostu [4]
należy podpierać montażowo w stadium realizacji stropu zespolone-
go, w celu ograniczenia ugięć od obciążeń stałych. W przypadku gdy             II i III, a ciężar dźwigarów stalowych – większy o 20%. Znaczny cię-
jest to niemożliwe, lepiej zrezygnować ze stropu zespolonego, a pły-           żar dźwigara został spowodowany dużo większym niż w pozostałych
tę i belki zaprojektować jako niezależne elementy stalowe. Parking             wariantach ciężarem płyty stropowej oraz brakiem możliwości pod-
o takiej konstrukcji pokazano na rys. 8. Zbudowano go nad halą                 parcia konstrukcji w stadium realizacji. Po sporządzeniu kalkulacji
warsztatową stacji obsługi samochodów. Zastosowano belki kratowe               kosztów okazało się, że najkorzystniejsze w istniejących warunkach
o rozpiętości 25 m z obustronnymi wspornikami o wysięgu 2,5 m.                 realizacji jest rozwiązanie wg wariantu III.
Rozstaw belek wynosi 3,6 m. Płytę pomostu wykonano z blachy że-
berkowej o grubości 5 mm wzmocnionej żebrami z dwuteownika 80                    Stalowe płyty ortotropowe, ze względu na mały ciężar oraz łatwy
w rozstawie 375 mm (rys. 9).                                                   i szybki montaż, mogą znaleźć zastosowanie w obiektach rozbieral-
                                                                               nych oraz zlokalizowanych w istniejącej zabudowie.
  Wybór rozwiązania konstrukcyjnego stropu został poprzedzony
analizą trzech rozwiązań wariantowych:                                         Projektowanie stropów
III – płyta żelbetowa na blasze trapezowej zespolona z pasem górnym
                                                                               Stropy zespolone stalowo-betonowe należy projektować zgodnie
     dźwigara,
III – płyta z blach żeberkowej i trapezowej oparta na pasie górnym            z regułami podanymi w Eurokodzie 4 [5], a stropy stalowe – zgodnie

      dźwigara,                                                                z Eurokodem 3 [6]. Belki
III – płyta ortotropowa z blachy żeberkowej i dwuteowników oparta
                                                                               projektuje się jako swobod-
      na pasie górnym dźwigara.
  Analiza wykazała, że ogólny ciężar konstrukcji w wariancie I (kon-           nie podparte, a połączenia
strukcja zespolona) jest ponad czterokrotnie większy niż w wariantach
                                                                               węzłowe jako nominalnie
 a)
                                                                               przegubowe na śruby. Prze-
 b)
                                                                               krój obliczeniowy belki

                                                                               zespolonej przedstawiono

                                                                               na rys. 10. Wymiary prze-    Rys. 10. Przekrój obliczeniowy belki zespolo-
                                                                               kroju belek ażurowych oraz   nej: 1 – płyta z betonu zbrojonego
                                                                               średnice i rozstaw otworów

                                                                               zaleca się dobierać za pomocą programu komputerowego. Do wstęp-

                                                                               nego doboru belek, służą wykresy obciążeń granicznych przekrojów

                                                                               zespolonych. Podano je w [7] dla wybranych wariantów przekrojów

                                                                               bazowych ze stali S355 i S460.

                                                                               Stropy zespolone stalowo-b*eton*owe*są w Polsce mało znane i rzad-

                                                                               ko stosowane. Wobec dużego zapotrzebowania na parkingi wielokon-

                                                                               dygnacyjne należy je upowszechnić. Na szczególną uwagę zasługują

                                                                               stropy z belkami ażurowymi o niesymetrycznym przekroju – jako

                                                                               najbardziej efektywne. Przy wyborze rozwiązania konstrukcyjnego

                                                                               stropu należy wziąć również pod uwagę stalowe płyty ortotropowe

                                                                               i belki ażurowe o przekroju symetrycznym.

Rys. 8. Parking nad halą warsztatową w stacji obsługi samochodów: a) widok od  Piśmiennictwo
strony podnośnika samochodów, b) widok od strony zaplecza [4]                  [1] Krupp Stahlbau Altbach: Parbauten in Stahlbauweise – prospekt.
                                                                               [2] Westok: Cellular Beams Design Guide. www.westok.co.uk
                                                                               [3] K ucharczuk W.: Stalowo-betonowe stropy wielokondygnacyjnego

                                                                                   parkingu międzynarodowego Dworca Lotniczego „Okęcie – 2”
                                                                                   w Warszawie. Inżynieria i Budownictwo 1992, nr 11.
                                                                               [4] Kucharczuk W.: Parking nad halą warsztatową stacji obsługi sa-
                                                                                   mochodów w Warszawie. Inżynieria i Budownictwo 1998, nr 8.
                                                                               [5] P N-EN 1994-1-1 Eurokod 4. Projektowanie zespolonych kon-
                                                                                   strukcji stalowo-betonowych. Część 1-1: Reguły ogólne i reguły
                                                                                   dla budynków.
                                                                               [6] P N-EN 1993-1-1 Eurokod 3. Projektowanie konstrukcji stalowych.
                                                                                   Część 1-1: Reguły ogólne i reguły dla budynków.
                                                                               [7] A rcelorMittal: ABC Belki ażurowe z otworami kołowymi.

                                                                                                                                  37

                                                                               październik 2015                          5(136)
   32   33   34   35   36   37   38   39   40