Page 36 - Konstrukcje Stalowe Nr 136
P. 36

Dział Naukowo-Techniczny

Dr hab. inż.Witold Kucharczuk, prof. WST

Wyższa Szkoła Techniczna w Katowicach

    Belki ażurowe z otworami kołowymi.

      Część IV. Stropy parkingów wielokondygnacyjnych

Wstęp                                                                                                                                                       Rys. 4. Płyta
                                                                                                                                                            betonowa
  Rozwój motoryzacji i brak miejsc do parkowania samochodów                                                                                                 zespolona
w miastach stwarzają konieczność budowy parkingów wielokondy-                                                                                               z blachą
gnacyjnych. Buduje się je w centrach miast, w osiedlach mieszkanio-                                                                                         profilowaną
wych i przy centrach handlowych. Układy funkcjonalne parkingów
(rys. 1) zależą od warunków lokalnych. Najczęściej są to budynki                częściej równa szerokości traktu budynku i wynosi 16 m. Rozstaw
dwutraktowe o szerokości 2 × 16 m i poprzecznym układzie konstruk-              belek zależy od rozwiązania konstrukcyjnego płyty. Najczęściej są
cji nośnej. Poziomy stropów w sąsiednich traktach są przesunięte                stosowane płyty betonowe zespolone z blachą profilowaną, która
                                                                                stanowi tracone deskowanie i zbrojenie przęsłowe płyty zespolonej
                                                                                (rys. 4). W środku grubości warstwy betonu umieszcza się zbrojenie
                                                                                (w postaci siatki) zabezpieczające beton przed wpływami skurczu
                                                                                i zmian temperatury. Rozstaw belek, z płytą na blasze profilowanej,
                                                                                jest zwykle równy szerokości stanowiska parkowania i wynosi 2,5 m.
                                                                                Belki opierają się bezpośrednio na słupach lub na słupach i podciągach.

                                                                                  Zamiast blachy mogą być stosowane cienkie płyty prefabrykowane
                                                                                pokazane na rys. 5 i 6. Rozstaw belek może być w tym przypadku
                                                                                większy pod warunkiem zastosowania podpór montażowych. Rza-
                                                                                dziej są stosowane płyty całkowicie prefabrykowane, które zespala
                                                                                się z belkami za pomocą pętli zbrojenia i łączników sworzniowych

Rys. 1. Schematy rozmieszczenia stanowisk parkowania [1]

                                 Rys. 3. Belka z odwrotną strzałką ugięcia [2]

                                 w pionie o pół wysokości kondygnacji.

                                 Komunikację poziomą zapewniają środ-

                                 kowe części każdego traktu, a pionową

Rys. 2. Model stropu zespolone-  – pochylnie. Stropy parkingów wyko-            Rys. 5. Płyty prefabrykowane jako deskowanie i zbrojenie przęsłowe płyty ze-
go z belkami ażurowymi o niesy-  nuje się najczęściej o konstrukcji zespo-      spolonej [3]
metrycznym przekroju             lonej stalowo-betonowej. Najnowszym
                                 osiągnięciem są stropy zespolone z bel-

kami ażurowymi z otworami kołowymi i przekroju niesymetrycznym

(rys. 2). Wykonuje się je z połówek dwóch różnych przekrojów bazo-

wych. Przy rozpiętości 16 m są rozwiązaniem najbardziej efektywnym.

Odznaczają się oszczędnym zastosowaniem stali oraz umożliwiają:

• w ykonanie (bez dodatkowych kosztów) odwrotnej strzałki ugię-

cia belek, co ułatwia odprowadzenie wody ze stropu,

• zapewnienie lepszego oświetlenia i przewietrzania wnętrza w po-

równaniu z belkami pełnościennymi.

Odwrotną strzałkę ugięcia nadaje się belce w procesie składania

rozciętych części przekrojów bazowych (rys. 3).

Rozwiązania konstrukcyjne stropów                                               Rys. 6. Strop parkingu z płytami częściowo prefabrykowanymi [2]

  Konstrukcja stropu zespolonego składa się z belek stalowych
i współpracującej z nimi płyty betonowej. Rozpiętość belek jest naj-

36

    październik 2015            5(136)
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40