Page 36 - Konstrukcje Stalowe Nr 136
P. 36
Dział Naukowo-Techniczny
Dr hab. inż.Witold Kucharczuk, prof. WST
Wyższa Szkoła Techniczna w Katowicach
Belki ażurowe z otworami kołowymi.
Część IV. Stropy parkingów wielokondygnacyjnych
Wstęp Rys. 4. Płyta
betonowa
Rozwój motoryzacji i brak miejsc do parkowania samochodów zespolona
w miastach stwarzają konieczność budowy parkingów wielokondy- z blachą
gnacyjnych. Buduje się je w centrach miast, w osiedlach mieszkanio- profilowaną
wych i przy centrach handlowych. Układy funkcjonalne parkingów
(rys. 1) zależą od warunków lokalnych. Najczęściej są to budynki częściej równa szerokości traktu budynku i wynosi 16 m. Rozstaw
dwutraktowe o szerokości 2 × 16 m i poprzecznym układzie konstruk- belek zależy od rozwiązania konstrukcyjnego płyty. Najczęściej są
cji nośnej. Poziomy stropów w sąsiednich traktach są przesunięte stosowane płyty betonowe zespolone z blachą profilowaną, która
stanowi tracone deskowanie i zbrojenie przęsłowe płyty zespolonej
(rys. 4). W środku grubości warstwy betonu umieszcza się zbrojenie
(w postaci siatki) zabezpieczające beton przed wpływami skurczu
i zmian temperatury. Rozstaw belek, z płytą na blasze profilowanej,
jest zwykle równy szerokości stanowiska parkowania i wynosi 2,5 m.
Belki opierają się bezpośrednio na słupach lub na słupach i podciągach.
Zamiast blachy mogą być stosowane cienkie płyty prefabrykowane
pokazane na rys. 5 i 6. Rozstaw belek może być w tym przypadku
większy pod warunkiem zastosowania podpór montażowych. Rza-
dziej są stosowane płyty całkowicie prefabrykowane, które zespala
się z belkami za pomocą pętli zbrojenia i łączników sworzniowych
Rys. 1. Schematy rozmieszczenia stanowisk parkowania [1]
Rys. 3. Belka z odwrotną strzałką ugięcia [2]
w pionie o pół wysokości kondygnacji.
Komunikację poziomą zapewniają środ-
kowe części każdego traktu, a pionową
Rys. 2. Model stropu zespolone- – pochylnie. Stropy parkingów wyko- Rys. 5. Płyty prefabrykowane jako deskowanie i zbrojenie przęsłowe płyty ze-
go z belkami ażurowymi o niesy- nuje się najczęściej o konstrukcji zespo- spolonej [3]
metrycznym przekroju lonej stalowo-betonowej. Najnowszym
osiągnięciem są stropy zespolone z bel-
kami ażurowymi z otworami kołowymi i przekroju niesymetrycznym
(rys. 2). Wykonuje się je z połówek dwóch różnych przekrojów bazo-
wych. Przy rozpiętości 16 m są rozwiązaniem najbardziej efektywnym.
Odznaczają się oszczędnym zastosowaniem stali oraz umożliwiają:
• w ykonanie (bez dodatkowych kosztów) odwrotnej strzałki ugię-
cia belek, co ułatwia odprowadzenie wody ze stropu,
• zapewnienie lepszego oświetlenia i przewietrzania wnętrza w po-
równaniu z belkami pełnościennymi.
Odwrotną strzałkę ugięcia nadaje się belce w procesie składania
rozciętych części przekrojów bazowych (rys. 3).
Rozwiązania konstrukcyjne stropów Rys. 6. Strop parkingu z płytami częściowo prefabrykowanymi [2]
Konstrukcja stropu zespolonego składa się z belek stalowych
i współpracującej z nimi płyty betonowej. Rozpiętość belek jest naj-
36
październik 2015 5(136)