Page 19 - Konstrukcje Stalowe Nr 136
P. 19

Panorama Firm

  – W tym kraju 95% parkingów wielopozio-         niż sześć miesięcy). Były problemy z projektem     – W  ten sposób zbliżamy się do wyprodu-
mowych budowanych jest z ocynkowanej stali,       architektonicznym, wobec pierwotnego były        kowania w  tym roku konstrukcji stalowych
nie tylko w miastach brakuje miejsc parkingo-     zastrzeżenia, przedstawiano nam różne, do        o łącznym ciężarze 13–14 tys. ton. Celem jest
wych. Lokalizowane są także przy obiektach        naszych koncepcji miasto dokładało własne,       osiągnięcie 15 tys. t w skali rocznej. Wówczas
użyteczności publicznej np. szpitalach dla per-   w  efekcie powstawało coś, co nie zdobywało      znajdziemy się nie tylko w polskiej, ale i eu-
sonelu i  pacjentów, obok siedzib koncernów       niczyjej akceptacji. Sytuacja uległa zmianie,    ropejskiej czołówce. Dysponujemy wyposa-
produkcyjnych itp., dla pracowników i  klien-     gdy stanowisko naczelnego architekta miasta      żeniem technicznym do wytwarzania ciężkich
tów. Na niemieckim rynku jest trzech najwięk-     objęła Katarzyna Łaskarzewska-Karczmarz,         konstrukcji stalowych. Temu celowi służy in-
szych graczy w  tym biznesie: AlcelorMittal       wówczas prace nabrały tempa. Wspólnie            westycja w  Bydgoskim Parku Przemysło-
Luksemburg, Salzgitter Mannesmann z  Paine        z  polskim i  niemieckim biurem projektowym      wo-Technologicznym, zdecydowałem o  niej
i Metalbark. Realizujemy kontrakty zazwyczaj      przedstawiliśmy projekt, który zyskał akcepta-   w  2010 r. W  hali produkcyjnej zainstalo-
w formule zaprojektuj i buduj, która dominuje     cję zarówno miejskiego, jak i  wojewódzkiego     wano linię produkcyjną Kaltenbach, jedną
na Zachodzie. Klient przedstawia cel inwesty-     konserwatora zabytków. Wiele osób było prze-     z  najnowocześniejszych na świecie. Jesteśmy
cji, wielkość działki budowlanej, liczbę miejsc   ciwne lokalizacji parkingu, różne instytucje,    firmą bardzo innowacyjną i  nowoczesną.
parkingowych. Firma projektowa, z  którą          społeczności lokalne i media w większości nie    Zamierzamy także w  przyszłości dyspono-
współpracujemy sporządza projekt pod okre-        były jej przychylne, potem nastąpiła zmiana.     wać parkiem maszynowym na najwyższym
ślone wymagania architektoniczne. Obecnie         A  dzisiaj nie słyszymy żadnego złego słowa,     poziomie, toteż będziemy go wymieniać co
takie prace będziemy prowadzili we własnym        wręcz przeciwnie, wzbudza zainteresowanie,       pięć, sześć lat. Dysponujemy fachową, kom-
zakresie, rusza spółka-córka IMC Project Pol-     nawet zachwyt.                                   petentną załogą, liczącą ok. 230 osób. Ofe-
ska, która zajmie się rysunkami warsztatowy-                                                       rujemy staże studentom kończącym edukację,
mi, świadczeniem usług projektowych (tego           Dodajmy, iż Metalbark zbudował ten obiekt      w  ostatnich dwóch latach spośród prakty-
ogniwa nam brakowało) – stwierdza Zbigniew        pełniąc rolę Generalnego Wykonawcy. Można        kantów z  Politechniki Bydgoskiej trafiło do
Barłóg.                                           by wiele o  nim powiedzieć – architektonicz-     nas kilkanaście osób, w  tym świetny, płci
                                                  ną urodę podkreślają szlachetne materiały        żeńskiej, inżynier spawalnik. W  tej chwili
  Oczywiście Metalbark to nie tylko parkingi,     z jakich została wykonana fasada. Będzie słu-    wprowadzamy system cyfrowej identyfikacji
jego dziełem są liczne realizacje hal produk-     żył długie lata mieszkańcom stolicy regionu      produkcji, śledzący na bieżąco cały jej pro-
cyjnych, magazynowych, centrów handlo-            i przyjezdnym. Został zgłoszony do tegorocz-     ces, kolejne etapy. Często realizujemy równo-
wych, by wymienić halę cynkowni Metalcynk,        nej, ósmej edycji Konkursu „Konstrukcja          cześnie kilka-kilkanaście zleceń. Ten system
zbudowaną po sąsiedzku (właściciele Metal-        Stalowa – Realizacja Roku”, organizowa-          informuje np. o  tym, ile godzin dana maszy-
barku mają w  niej mniejszościowe udziały),       nego przez Polską Izbę Konstrukcji Stalo-        na pracowała, co wykonał dany pracownik.
czy galerię handlową w Pile.                      wych oraz do konkursu ,,Budowa na Medal          Wprowadzamy go, jako jedna z  dwóch firm
                                                  Pomorza i Kujaw 2015’’.                          w Polsce – informuje Prezes firmy.
Parking pod Blankami,
czyli tor przeszkód                               Plany, czyli 15 tys. ton                           Moce produkcyjne Metalbarku znacznie
                                                                                                   wzrosły ostatnimi laty, firma myśli o realizacji
  Najświeższej daty spektakularnym dokona-          Spółka jest w trakcie realizacji hali produk-  usług dla sektora elektroenergetycznego. Dys-
niem, wizytówką możliwości przedsiębiorstwa       cyjnej dla fabryki samochodów użytkowych         ponuje odpowiednim wyposażeniem i  kadrą.
jest oddany do użytku, na początku 2015 r.,       koncernu Volkswagen we Wrześni. Wykonała         Prowadzi rozmowy z  projektantami bloków
w centrum Bydgoszczy, wielopoziomowy par-         konstrukcję stalową z  dostawą i  montażem.      energetycznych. Wykonawstwo konstrukcji
king dla samochodów osobowych, trzykondy-         Inne bieżące prace to konstrukcja pod techno-    wsporczych dla nich stawia duże wymagania.
gnacyjny, z czterema poziomami parkowania,        logię taśmociągów i wieży w Zakładach Sodo-      Zbigniew Barłóg zapewnia, że jego firma jest
dla ok. 300 pojazdów. Zarządza nim spółka         wych w Janikowie i hali mroźni, w zakładach      w stanie im sprostać.
Parking Polska, kolejny podmiot gospodar-         przetwórstwa spożywczego w Lipnie.
czy Metalbarku, założony z niemieckim part-                                                                                                       AU
nerem Huber Car Park Systems International
(wspólnie zrealizowali tę inwestycję). Uważa-
ny jest za jeden z najładniejszych w Europie,
starannie wkomponowany w sąsiedztwo staro-
miejskiej zabudowy. Ale zanim ujrzał światło
dzienne lekko nie było.

  Oto co mówi Zbigniew Barłóg: – Budowa
była trudnym wyzwaniem. Z  partnerem nie-
mieckim postanowiliśmy zbudować pierwszy
parking właśnie w  moim rodzinnym mieście,
gdzie mieści się nasza firma. Nie spodziewa-
liśmy się tak wielu trudności przy opracowy-
waniu projektu, chociaż do momentu zakupu
gruntu, który kosztował krocie, władze miasta
były przychylne, obiecywały bardzo szybką po-
moc. Dostrzegały konieczność jego powstania,
skierowały do nas list intencyjny. Ale stało się
inaczej, zaczęły się schody, brak kompetencji
urzędników i  ich lęk przed podejmowaniem
decyzji opóźnił realizację prac o ok. trzy lata.
W  sumie całe przedsięwzięcie ciągnęło się
cztery lata, a w normalnych warunkach powin-
no trwać, w systemie zaprojektuj i wybuduj, nie
dłużej niż rok (sama budowa zajmuje nie więcej

                                                                                                                              19

                                                                                                   październik 2015  5(136)
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24