Page 18 - Konstrukcje Stalowe Nr 136
P. 18
Panorama Firm
Odwzajemnione uczucia
Wczesne lata transformacji ustrojowej, rok 1991. W niewielkiej miejscowości zrealizowała ich wiele zwłaszcza za granicą,
pod Bydgoszczą – Nowej Wsi Wielkiej – powstaje nieduży zakład wytwarza- w szczególności w Niemczech.
jący konstrukcje stalowe z myślą o lokalnym rynku o nazwie Metalbark. Jego
powierzchnia to 200 m2, biuro założyciela liczy 4 m2. Jest nim Zbigniew Bar- – Zainteresowanie parkingami wynikało
łóg. Mijają lata. Mamy rok 2015. Twórca firmy wraz z żoną Barbarą Kasicą-Bar- z poszukiwania nowych rynków zbytu. Bardzo
łóg zarządza kilkoma firmami, a powierzchnia hal produkcyjnych przekracza chcieliśmy zaistnieć na Zachodzie, jeszcze
15 tys. m2. Dzisiejszy Metalbark sp. z o.o. sp.k. to liczący się producent konstruk- przed akcesją Polski do Unii Europejskiej.
cji stalowych nie tylko na krajowym rynku, którego 70% przychodów pochodzi Zaczęliśmy od małych realizacji na rynku
z eksportu, a poziom produkcji oscyluje wokół 12 tys. t konstrukcji rocznie. niemieckim, pierwszym tego rodzaju kon-
traktem było wytworzenie elementów balu-
Firma ma trzy siedziby, główną w Nowej naprawdę w szybkim tempie. Myślę, że za- strady zainstalowanej w gmachu Bundestagu
Wsi Wielkiej i dwa oddziały, w Tczewie i na wdzięczała to w niemałej mierze temu, że uwa- w 1998 r. Następnie pojawiły się zlecenia na
terenie Bydgoskiego Parku Przemysłowo- żam się za pasjonata, wszak trudno osiągnąć inne konstrukcje, były to niewielkie zlecenia,
-Technologicznego, stanowiącego część Po- sukces bez pasji. Dotyczy to ludzi na całym klienci sprawdzali nas pod względem jakości
morskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. świecie bez względu na ich profesję. Zawsze i terminowości. Pierwszym większym kontrak-
W pierwszej powstają konstrukcje średniej starałem się patrzeć w przyszłość, nie oglądać tem była realizacja parkingów na berlińskim
wielkości, w drugiej drobne zwane galanterią, się za siebie, mimo iż zdarzały się na mej dro- lotnisku Tegel, a niebawem w londyńskim por-
a w parku przemysłowym ciężkie, wielkoga- dze porażki – mówi szef firmy. cie lotniczym Heathrow – relacjonuje Prezes
barytowe. W 2014 r. Metalbark zrealizował Metalbarku.
110 zleceń, w tym 50 krajowych i 60 zagra- Metalbark miał kilka kamieni milowych, za-
nicznych. pewne kolejne przed nim. W latach 1995–97 Eksport, czyli skala
pojawiają się pierwsze zlecenia zagraniczne, możliwości
Początki, czyli piękno stali w roku 1998 następuje pierwsza rozbudowa
zakładu w Nowej Wsi Wielkiej o halę o pow. Rynkami zagranicznymi w Metalbarku zaj-
Zbigniew Barłóg o własnej firmie przetwa- 1,6 tys. m2, w 2007 r. – druga, powstaje hala muje się Barbara Kasica-Barłóg, Wiceprezes
rzającej stal marzył już za młodu. Dlaczego ten 2215 m2. W listopadzie 2013 r. ma miejsce firmy. Mówi, że kocha eksport, który został
materiał? uroczyste otwarcie zakładu produkcyjnego przez nią zbudowany i rozwinięty, i co ważne,
z prawdziwego zdarzenia, składającego się rośnie z roku na rok.
– Stal jest bardzo przyjemna w wytwarza- z hali produkcyjnej liczącej 10,5 tys. m2, na-
niu, można z niej zrobić wiele pięknych rzeczy. grodzonej w 2014 r. laurem konstrukcji roku – Początki realizacji parkingów zaczęły się
Poznałem jej strukturę i skład chemiczny pod- i budynku biurowego, który z kolei otrzymał od zapytań ofertowych od firm z Niemiec na po-
czas nauki zawodu. I kiedy zmienił się ustrój tytuł Budowy na Medal Pomorza i Kujaw. ziomie 5–20 ton, wyspecjalizowanych w budo-
w 1989 r. założyłem firmę, zatrudniłem kilka wie parkingów wielopoziomowych. Nie byliśmy
osób, wytwarzałem małe elementy na niewiel- Firma oferuje projektowanie, prefabrykację w stanie podjąć się takich zadań, nie mieliśmy
kiej powierzchni. Każdą zarobioną złotówkę i montaż różnych typów konstrukcji stalowych ani maszyn, ani sprzętu. Doszliśmy do wniosku,
inwestowałem w rozwój zakładu. Firma rosła łącznie z lekką obudową. Specjalizuje się że warto byłoby je realizować, kupiliśmy nowo-
w budowie parkingów wielopoziomowych, czesne maszyny marki Kaltenbach, m.in. prasy
do gięcia długich belek, cięcia łuków, kształ-
towników, piłowiertarki, maszynę do zgrzewa-
nia Kopfbolców. Wówczas pojawiły się oferty
na budowę całych parkingów. Ta inwestycja
zwróciła się nam w ciągu roku – wspomina
Kasica-Barłóg. I dodaje: – Praca z Niemcami
sprawia mi przyjemność, ich firmy są doskona-
le zorganizowane. To partnerzy, którzy zawsze
płacą w terminie, a wszelkie zastrzeżenia czy
reklamacje są zgodnie wyjaśniane na drodze
negocjacji. Są klientami wymagającymi, trzeba
posiąść umiejętność współpracy z nimi. Czy-
nimy to od wielu lat ku, obopólnemu zadowo-
leniu. Ekspansja na niemiecki rynek nastąpiła
w ciągu ostatnich 5–6 lat. Wygrywamy dużo
prestiżowych kontraktów, czego przykładem
oddane do użytku parkingi Worms, Erlanger,
VF, ER Siemens, Audi… Obecnie realizujemy
taki obiekt na 3,5 tys. miejsc w Stuttgarcie,
także kolejny parking w Anglii, dla klienta,
z którym negocjujemy nowy kontrakt na budo-
wę w Londynie. Bierzemy udział w przetargu
z niemieckim partnerem na zbudowanie dużego
parkingu przy autostradzie nieopodal Kolonii
(2 tys. ton konstrukcji).
W Niemczech buduje się bardzo wiele par-
kingów naziemnych nie tylko w tkance miej-
skiej, także przy zakładach przemysłowych.
18
październik 2015 5(136)