Page 8 - Konstrukcje Stalowe Nr 141
P. 8

Dyskusja Redakcyjna

             Innowacyjność
   w branży konstrukcji stalowych,

      kierunki zmian technologii

  Definicji innowacji (łac. innovatio – odnowienie) jest tyle  jedna trzecia z sektora przedsiębiorstw, gdy w wysoko roz-
ile obszarów innowacji, a także zależnie od jej charakteru,    winiętych gospodarkach jest dokładnie odwrotnie.
zakresu i skutków. Mamy więc np. innowacje rzeczywiste
i pozorne, gdy nowość stanowi naśladownictwo, zapoży-            Uczestnicy wspomnianej dyskusji, zgodni co do tego, że
czenie. Podobnie jest np. z  pojęciem inteligencji, której     aktualna sytuacja jest kiepska, równocześnie byli optymi-
definicji jest tyle ile konfiguracji, w  jakich występuje. Te  stami co do przyszłości. Ten optymizm, w świetle faktów,
dwa pojęcia mają jeszcze inną wspólną cechę – są najczę-       okazał się kompletnie nieuzasadniony. W ostatnich latach
ściej błędnie rozumiane. Swego czasu pierwszoligowy me-        wydatki budżetowe na innowacyjność wyniosły kilkadzie-
nadżer szczycący się innowacyjnością swej firmy, zapyta-       siąt miliardów zł, a nasza pozycja w rankingach innowacyj-
ny o konkrety, wymienił ponad 20 jej przejawów, z których      ności uległa dalszemu pogorszeniu. Przyczyny tego stanu
żaden nie miał nic wspólnego z innowacyjnością. Z kolei        rzeczy są dokładnie takie same jak zdiagnozowane w dys-
inteligencja jest najczęściej traktowana jako synonim wie-     kusji sprzed pięciu laty.
dzy, profesjonalizmu, mądrości, z którymi też nie ma nic
wspólnego. No cóż, żyjemy w czasach obstrukcji seman-            Wszystko to nie oznacza oczywiście, że innowacyjność
tycznej, czyli permanentnego pomylenia pojęć, co prowa-        w  gospodarce i  branży konstrukcji stalowych „zamarła”.
dzi do pokracznej, albo wręcz absurdalnej interpretacji        Ma miejsce, a  w  ostatnich latach, w  branży konstrukcji
rzeczywistości.                                                stalowych, kto wie czy nie na skalę większą niż w innych
                                                               branżach polskiego sektora budowlanego. Przy tej okazji
  Pięć lat temu, w sierpniowym numerze „Konstrukcji Sta-       rodzi się wiele pytań, na które mieliśmy nadzieję uzyskać
lowych” z 2011 r., opublikowaliśmy przebieg dyskusji re-       odpowiedzi w dyskusji redakcyjnej zorganizowanej przez
dakcyjnej nt. innowacyjności w  polskiej gospodarce i  na      Izbę, w  cyklu publikowanych w  „Konstrukcjach Stalo-
tym tle innowacyjności w naszej branży konstrukcji stalo-      wych” dyskusji na aktualne tematy, pod hasłem „Innowa-
wych. Na marginesie, dyskusja ta, zamieszczona na jednym       cyjność w  branży konstrukcji stalowych, kierunki zmian
z portali internetowych odnotowała ponad 70 tys. „wejść”.      technologii”.
Konkluzje z  niej wynikające były przygnębiające. Polska
w  różnego rodzaju rankingach innowacyjności lokowała            W dyskusji udział wzięli:
się wśród innych państw na katastrofalnie niskiej pozy-        – d r inż. Wioleta Barcewicz – Wydział Inżynierii Lądowej
cji. Jednocześnie, innowacyjność „dzieje” się w  czworo-
kącie: państwo-nauka-pieniądze-przedsiębiorstwa. Przez           Politechniki Warszawskiej,
lata wszyscy w tym czworokącie winę za niski poziom in-        – M ichał Całek – Prezes Zarządu Multimet sp. z o.o. Inży-
nowacyjności polskiej gospodarki przerzucali na innych.
Dogłębne analizy w sposób jednoznaczny jako głównych             nieria Spawalnicza,
winowajców tego stanu rzeczy wskazują polskich przed-          – M aria Jaroś – Pełnomocnik Zarządu ds. Jakości w MTA
siębiorców, menadżerów polskich firm. Zresztą, już ponad
100 lat temu Joseph Schumpeter wskazał, że „siłą napędo-         Engineering sp. z o.o.,
wą tworzenia innowacji są procesy zarządzania” i do dziś       – J itka Kochtová – Prezes Zarządu CONSTRUSOFT
nikt tej tezy nie podważył. Utrzymywanie nadal przez wielu
menadżerów, że za istniejący stan rzeczy odpowiedzial-           sp. z o.o.,
ne jest zbyt słabe wsparcie państwa dla innowacyjności,        – S ławosz Lewandowski – Inżynier Rozwiązań Spawalni-
stanowi jawne przeciwstawienie się faktom i  dążenie do
uspołecznienia kosztów innowacyjności oraz prywatyzacji          czych w Kemppi sp. z o.o.,
płynących z  niej zysków. W  kraju dwie trzecie nakładów       – M irosław Nowak – Prezes Zarządu TECHNIKA SPAWAL-
na badania i rozwój pochodzi z budżetu państwa, a tylko
                                                                 NICZA sp. z o.o.,
                                                               – K rzysztof Ostrowski – Prezes Zarządu MTA Engineering

                                                                 sp. z o.o.
                                                                 Stronę redakcyjną reprezentowali: Karol Heidrich – Dy-
                                                               rektor Generalny Izby oraz Józef Kępka – Redaktor Naczel-
                                                               ny „Konstrukcji Stalowych”.
                                                                 Niżej prezentujemy autoryzowany zapis tej redakcyjnej
                                                               dyskusji.

  • We wstępie do tej dyskusji problema-   szerny. Dlatego też zaczynając od „ogółu”  technologii w  poszczególnych segmentach
tykę innowacyjności w  branży konstrukcji  dobrze byłoby byśmy się skupili na trzech  branży konstrukcji stalowych. Zacznijmy
stalowych potraktowaliśmy dosyć szeroko.   niejako obszarach innowacyjności: mate-    zatem od kwestii natury ogólnej. Nie ma
Gdybyśmy w taki sam sposób chcieli ją po-  riałowym, konstrukcyjnym i  technologicz-  wątpliwości, że w  ostatnich latach, w  po-
traktować w samej dyskusji, groziłoby nam  nym. To z  kolei umożliwiłoby nam rozwa-   szczególnych segmentach polskiej bran-
„utonięcie”. Temat jest bowiem zbyt ob-    żania nt. ewentualnych kierunków zmian     ży konstrukcji stalowych – od projektu do

8

   sierpień 2016    4(141)
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13