Page 36 - Konstrukcje Stalowe Nr 140
P. 36

Z Życia Izby

ubiegłego wieku, natomiast znaczną popular-    nie znaczy, że Polska nie może być na arenie   prefabrykacji i zwiększające się wykorzysta-
ność zyskały w latach 90. w Japonii. Mosty te  międzynarodowej partnerem godnym zaufa-        nie stali trudnordzewiejących.
stanowią swoiste połączenie konstrukcji be-    nia. Ważne, że toczą się tego typu dyskusje
tonowych i  stalowych, i  ta hybryda cechuje   i  uczestniczy w  nich wiele osób. To świad-     Kolejnym prelegentem był Krzysztof Na-
się bardzo dobrą funkcjonalnością. W Polsce    czy o  ich randze i  potrzebie prowadzenia     górko z  TRANSPROJEKTU WARSZAWA
tego typu mostami są m.in. most położony na    dialogu, a  targi są ku temu doskonałą oka-    sp. z  o.o., który wystąpienie poprzednika
obwodnicy Nowego Sącza, most w Koninie         zją. Głos zabrał także Karol Heidrich, który   uzupełnił o  informacje dotyczące betono-
i  wiadukt nad drogą ekspresową w  Oleśni-     wskazał obecnym na fakt powstania niedaw-      wych obiektów mostowych o  rozpiętości
cy. Największym mostem typu extradosed         no Polskiego Klastra Eksporterów Bu-           przęseł od 50 m. Prelegent zauważył, że
w  Europie jest most w  Kwidzynie, w  przy-    downictwa, którego celem jest zwiększenie      beton jest w  Polsce wszechobecny, a  przez
padku którego zastosowano po raz pierwszy      atrakcyjności polskich firm budowlanych na     człowieka stosowany niemal od początku cy-
w Polsce beton o zwiększonej wytrzymałości     rynkach zagranicznych. Dyrektor Generalny      wilizacji – chętnie stosowali go już Rzymia-
B-80. Jan Biliszczuk stwierdził, że most ten   PIKS podkreślił, że zarówno Ministerstwo       nie w czasach starożytnych. Beton ma dużo
jest bardzo ciekawym obiektem, ale jeszcze     Rozwoju jak i  Ministerstwo Infrastruktury     zalet, a wśród nich możliwość kształtowania,
ciekawiej zapowiada się realizacja budowy      i Budownictwa powinny popierać tego typu       trwałość i  odporność ogniową, ale nie jest
mostu w  ciągu obwodnicy Ostródy, które-       inicjatywy.                                    surowcem bez wad. Konstrukcje betonowe
go konstrukcja typu extradosed i  rozpiętość                                                  są trudne w  wymianie, ciężkie, podatne na
przęseł wynosząca 206 m będzie jedną z naj-    …i tych trochę mniejszych                      uszkodzenia. Najważniejszym elementem
bardziej spektakularnych na świecie. W tym                                                    konstrukcji mostów betonowych jest płyta
momencie prelegent podkreślił, że wbrew          Drugą sesję konferencji, poświęconą ma-      pomostu, która powinna spełniać określone
pozorom mosty typu extradosed zasługują na     łym i  średnim obiektom mostowym, rozpo-       warunki i  to temu elementowi poświęcono
uwagę nie tylko z technologicznego, ale też    czął moderator, profesor Janusz Rymsza         w opisywanej prezentacji najwięcej miejsca.
ekonomicznego punktu widzenia – w  więk-       z  Instytutu Badawczego Dróg i  Mostów,        Warto podkreślić, że mosty płytowe uznaje
szości przypadków koszt budowy obiektu         który zaprosił Witolda Koseckiego z  firmy     się za długowieczne, a  ich remonty nie są
extradosed jest niższy, co wynika ze specy-    EUROPROJEKT GDAŃSK S.A., prezentu-             tak do końca niemożliwe – przykładem ta-
ficznej konstrukcji pylonów.                   jącego referat pt. „Stalowe obiekty mostowe    kiej realizacji jest remont estakady w węźle
                                               o  rozpiętości przęseł do 50 m”. Prelegent     ulicy Marywilskiej i Trasy AK w Warszawie.
  Po krótkiej przerwie kawowej, gościem        duży nacisk położył na nowe trendy i inno-     Prelegent poruszył również kwestię mostów
Sali E, będącej miejscem konferencji, stał     wacyjne rozwiązania w tworzeniu tego typu      z  elementami prefabrykowanymi. Zwró-
się Jerzy Szmit, podsekretarz stanu w Mini-    obiektów, m.in.: systemy mieszanego układu     cił on uwagę, że rozwiązanie tak popularne
sterstwie Infrastruktury i Budownictwa. Pod-   przęseł, wykorzystanie stali drobnoziarnistej  w latach 60. i 70. przyniosło opłakane efekty
kreślił on, że sytuacja gospodarcza w Polsce   HISTAR460, nowoczesne metody budowy            i  gwałtowny odwrót od prefabrykacji aż do
wciąż wymaga stabilizacji. Bagaż doświad-      mostów zespolonych o  znacznym stopniu         początku XXI wieku, gdy metoda ta przeżyła
czeń z ostatnich lat jest wciąż widoczny, co                                                  swój renesans i  odzyskała zasłużone zaufa-

                                               MORZE ROZWIĄZAŃ

        TRANSPORT MORSKI  TRANSPORT KOLEJOWY
 TRANSPORT WSZELKICH ŁADUNKÓW PONADGABARYTOWYCH

     MAGAZYNY  SHIPPING  CREWING  LOGISTYKA

36

    czerwiec 2016  3(140)

                    Morska Agencja Gdynia www.mag.pl
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40