Page 36 - Konstrukcje Stalowe Nr 140
P. 36
Z Życia Izby
ubiegłego wieku, natomiast znaczną popular- nie znaczy, że Polska nie może być na arenie prefabrykacji i zwiększające się wykorzysta-
ność zyskały w latach 90. w Japonii. Mosty te międzynarodowej partnerem godnym zaufa- nie stali trudnordzewiejących.
stanowią swoiste połączenie konstrukcji be- nia. Ważne, że toczą się tego typu dyskusje
tonowych i stalowych, i ta hybryda cechuje i uczestniczy w nich wiele osób. To świad- Kolejnym prelegentem był Krzysztof Na-
się bardzo dobrą funkcjonalnością. W Polsce czy o ich randze i potrzebie prowadzenia górko z TRANSPROJEKTU WARSZAWA
tego typu mostami są m.in. most położony na dialogu, a targi są ku temu doskonałą oka- sp. z o.o., który wystąpienie poprzednika
obwodnicy Nowego Sącza, most w Koninie zją. Głos zabrał także Karol Heidrich, który uzupełnił o informacje dotyczące betono-
i wiadukt nad drogą ekspresową w Oleśni- wskazał obecnym na fakt powstania niedaw- wych obiektów mostowych o rozpiętości
cy. Największym mostem typu extradosed no Polskiego Klastra Eksporterów Bu- przęseł od 50 m. Prelegent zauważył, że
w Europie jest most w Kwidzynie, w przy- downictwa, którego celem jest zwiększenie beton jest w Polsce wszechobecny, a przez
padku którego zastosowano po raz pierwszy atrakcyjności polskich firm budowlanych na człowieka stosowany niemal od początku cy-
w Polsce beton o zwiększonej wytrzymałości rynkach zagranicznych. Dyrektor Generalny wilizacji – chętnie stosowali go już Rzymia-
B-80. Jan Biliszczuk stwierdził, że most ten PIKS podkreślił, że zarówno Ministerstwo nie w czasach starożytnych. Beton ma dużo
jest bardzo ciekawym obiektem, ale jeszcze Rozwoju jak i Ministerstwo Infrastruktury zalet, a wśród nich możliwość kształtowania,
ciekawiej zapowiada się realizacja budowy i Budownictwa powinny popierać tego typu trwałość i odporność ogniową, ale nie jest
mostu w ciągu obwodnicy Ostródy, które- inicjatywy. surowcem bez wad. Konstrukcje betonowe
go konstrukcja typu extradosed i rozpiętość są trudne w wymianie, ciężkie, podatne na
przęseł wynosząca 206 m będzie jedną z naj- …i tych trochę mniejszych uszkodzenia. Najważniejszym elementem
bardziej spektakularnych na świecie. W tym konstrukcji mostów betonowych jest płyta
momencie prelegent podkreślił, że wbrew Drugą sesję konferencji, poświęconą ma- pomostu, która powinna spełniać określone
pozorom mosty typu extradosed zasługują na łym i średnim obiektom mostowym, rozpo- warunki i to temu elementowi poświęcono
uwagę nie tylko z technologicznego, ale też czął moderator, profesor Janusz Rymsza w opisywanej prezentacji najwięcej miejsca.
ekonomicznego punktu widzenia – w więk- z Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, Warto podkreślić, że mosty płytowe uznaje
szości przypadków koszt budowy obiektu który zaprosił Witolda Koseckiego z firmy się za długowieczne, a ich remonty nie są
extradosed jest niższy, co wynika ze specy- EUROPROJEKT GDAŃSK S.A., prezentu- tak do końca niemożliwe – przykładem ta-
ficznej konstrukcji pylonów. jącego referat pt. „Stalowe obiekty mostowe kiej realizacji jest remont estakady w węźle
o rozpiętości przęseł do 50 m”. Prelegent ulicy Marywilskiej i Trasy AK w Warszawie.
Po krótkiej przerwie kawowej, gościem duży nacisk położył na nowe trendy i inno- Prelegent poruszył również kwestię mostów
Sali E, będącej miejscem konferencji, stał wacyjne rozwiązania w tworzeniu tego typu z elementami prefabrykowanymi. Zwró-
się Jerzy Szmit, podsekretarz stanu w Mini- obiektów, m.in.: systemy mieszanego układu cił on uwagę, że rozwiązanie tak popularne
sterstwie Infrastruktury i Budownictwa. Pod- przęseł, wykorzystanie stali drobnoziarnistej w latach 60. i 70. przyniosło opłakane efekty
kreślił on, że sytuacja gospodarcza w Polsce HISTAR460, nowoczesne metody budowy i gwałtowny odwrót od prefabrykacji aż do
wciąż wymaga stabilizacji. Bagaż doświad- mostów zespolonych o znacznym stopniu początku XXI wieku, gdy metoda ta przeżyła
czeń z ostatnich lat jest wciąż widoczny, co swój renesans i odzyskała zasłużone zaufa-
MORZE ROZWIĄZAŃ
TRANSPORT MORSKI TRANSPORT KOLEJOWY
TRANSPORT WSZELKICH ŁADUNKÓW PONADGABARYTOWYCH
MAGAZYNY SHIPPING CREWING LOGISTYKA
36
czerwiec 2016 3(140)
Morska Agencja Gdynia www.mag.pl