Page 35 - Konstrukcje Stalowe Nr 140
P. 35

Z Życia Izby

                 Stalowe czy betonowe
              drogowe obiekty mostowe?

Istotnym elementem Targów AUTOSTRA-             od 100 m. Należy jednak pamiętać, że nie jest   jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zale-
  DA-POLSKA 2016 była współorganizo-            to sztywna reguła. Warto zaznaczyć, że wśród    ży od licznych uwarunkowań. Argumentem
wana z Instytutem Badawczym Dróg i Mo-          mostów, o których mówił Jerzy Bąk znalazły      przemawiającym za konstrukcjami stalowy-
stów konferencja „Stalowe czy betonowe          się również obiekty o rozpiętości przęsła po-   mi jest ich trwałość i  stosunkowa łatwość
drogowe obiekty mostowe?”. Wydarzenie           wyżej 200 m. Szczególną uwagę prelegent         w  ewentualnej wymianie. Dobrym tego do-
rozpoczął profesor Leszek Rafalski, Dyrek-      zwrócił na Most Siekierkowski, o wyróżnia-      wodem jest historia Mostu Łazienkowskiego,
tor IBDiM, który powitał uczestników kon-       jącej się barwie i  konstrukcji, będącej efek-  który na przestrzeni lat przeżył dwa poważne
ferencji. Jego wypowiedź uzupełnił w  kilku     tem aktywności organizacji ekologicznych,       pożary, a  jednak wciąż służy mieszkańcom
słowach Dyrektor Generalny Polskiej Izby        działających w obronie migrujących ptaków       stolicy. Jerzy Bąk opowiedział o  skompli-
Konstrukcji Stalowych, Karol Heidrich.          uderzających o te obiekty. Jerzy Bąk poddał     kowanym procesie wymiany konstrukcji
Następnie referat wprowadzający pt. „Kształ-    jednak w wątpliwość ten argument. Inne cie-     mostu, w  którym firma POMOST WAR-
towanie współczesnych obiektów mosto-           kawe warszawskie mosty, o  których mówił        SZAWA uczestniczyła na poziomie prac
wych” zaprezentował profesor Krzysztof          prelegent, to m.in. Most Północny i Święto-     projektowych. Trudno mieć wątpliwości, że
Żółtowski z  Politechniki Gdańskiej, który      krzyski.                                        ze względu na ograniczenia czasowe była to
przybliżył tematykę nowoczesnych, stalo-                                                        jedna z  najbardziej spektakularnych reali-
wych obiektów mostowych. Prelegent już            Wnioskiem nasuwającym się w  trakcie          zacji tego typu ostatnich lat. W  przypadku
na wstępie zaznaczył, że stal jest materiałem   prezentacji Jerzego Bąka było stwierdzenie,     mostu betonowego taka operacja nie byłaby
pozwalającym na tworzenie bardziej spekta-      że w  Polsce nie brak dużych obiektów mo-       możliwa do przeprowadzenia w  podobnym
kularnych realizacji, niemniej zwrócił także    stowych o  interesującej historii, konstrukcji  przedziale czasowym.
uwagę na ciekawe mosty betonowe.                i  funkcjonalności. Podsumowując wystąpie-
                                                nie, Jerzy Bąk zwrócił uwagę, że na pytanie       Przeciwwagą dla wystąpienia Jerzego
O mostach dużych…                               będące zarazem tematem konferencji nie ma       Bąka był referat profesora Jana Biliszczu-
                                                                                                ka z Politechniki Wrocławskiej, który mówił
   Pierwsza część podzielonej na dwie se-                                                       o betonowych obiektach mostowych o znacz-
sje konferencji poświęcona została dużym                                                        nej rozpiętości przęseł. Już w  pierwszych
obiektom mostowym, ich projektowaniu                                                            słowach swojej prezentacji Jan Biliszczuk
i  realizacji. Moderatorem tej sesji został                                                     zapowiedział, że nie będzie szukał odpowie-
Bartłomiej Baudler, Dyrektor Zarządzają-                                                        dzi na pytanie dotyczące materiału, z którego
cy KERSTEN EUROPE sp. z o.o. Tematykę                                                           powinny być tworzone mosty. Potwierdzając
stalowych obiektów mostowych o  znacznej                                                        poniekąd słowa przedmówcy, podkreślił on,
rozpiętości przęsła jako pierwszy poruszył                                                      że wybór zależy od wielu różnych czynni-
wyczerpująco Jerzy Bąk, Prezes Zarządu                                                          ków. Te słowa zdaje się potwierdzać statysty-
POMOST WARSZAWA sp. z  o.o., firmy                                                              ka, która dowodzi, że w Polsce mostów sta-
projektowej specjalizującej się w  tego typu                                                    lowych i  betonowych jest mniej więcej pół
realizacjach. Prelegent na samym początku                                                       na pół (tutaj trzeba odnotować, że opinia ta
zaznaczył, że samo pojęcie znacznej rozpię-                                                     została zakwestionowana w późniejszej pre-
tości przęsła jest względne i trudne do zdefi-                                                  zentacji Krzysztofa Nagórko).
niowania. Ze względu na specyfikę krajowej
geografii za takie mosty należy uznać obiekty                                                     Jan Biliszczuk zwrócił w  swoim wystą-
o  rozpiętości przęsła równej, bądź większej                                                    pieniu uwagę na coś nowego – tzw. kon-
                                                                                                strukcję extradosed, będącą połączeniem
                                                                                                schematu belkowego i wantowego. Pierwsze
                                                                                                tego typu obiekty pojawiły się w  latach 80.

                                                                                                                        35

                                                                                                czerwiec 2016  3(140)
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40