Page 6 - Konstrukcje Stalowe Nr 188
P. 6
POWŁOKI ANTYKOROZYJNE
dokończenie ze str. 3 – Jest duży problem z odpadami mikroplastikowymi, któ-
re zanieczyszczają wody. Robiono badania i okazało się, że
si tylko kilka minut, natomiast tych drugich – kilka godzin, w ilości znajdujących się w wodach mikroplastików, farby
więc można nimi malować w sposób tradycyjny. stanowią 54%. To szokująco dużo. Należy robić wszystko,
Dla trwałości systemu ważne są też farby nawierzchnio- by nasze zabezpieczenia antykorozyjne miały jak najwyższą
we, które jako pierwsze są narażone na „atak” środowiska. trwałość, aby farb używać jak najmniej oraz jak najrzadziej
Poza utrzymywaniem estetyki obiektu mają również chronić robić remonty, by w ten sposób przyczyniać się do ochrony
wszystkie pozostałe powłoki, które nie są odporne na dzia- naszych wód, naszych oceanów.
łanie promieniowania UV. Dlatego szczególnie na obiektach • Czy są w Polsce producenci tych nowoczesnych farb
narażonych na promieniowanie słoneczne, jak np. górne i powłok?
partie mostów, należy dawać odporne powłoki nawierzch- – Oczywiście, jeśli komuś zależy, to na pewno znajdzie.
niowe o zwiększonej grubości. Za najlepsze uważa się po- • A czy Pani zdaniem w społeczeństwie coś zmieniło się
włoki polifluorowe i trochę się martwię czy nie znajdą się w podejściu do korozji?
w grupie objętej nową dyrektywą. – Zadaje mi pan najważniejsze pytanie dotyczące tej bran-
Wysoką trwałość mają też powłoki polisiloksanowe. ży, czyli pytanie odnośnie do świadomości korozyjnej.
Bardzo ważne jest postawienie farbom nawierzchnio- Wśród decydentów w znaczący sposób nie zmieniło się
wym wymagań: jak długo nie powinny zmieniać koloru. Je- nic, ale w społeczeństwie zaczynają być pierwsze oznaki, że
śli będą się dużo wolniej zużywać, to nie będziemy jeździć ludzie nie lubią szpetoty, a na pewno niedogodności w życiu
wzdłuż wypłowiałych koszmarków, tylko będziemy mieć do- codziennym, jak korozja rury, która im doprowadza ciepłą
okoła żywe kolory, które każdemu z nas na pewno zawsze czy zimną wodę. I tu na pewno akceptacji społeczeństwa na
poprawiają nastrój. Parametrem określającym trwałość tego typu korozję nie ma. Wydaje mi się, że prowadzona ak-
koloru jest delta E, której wartość przynajmniej przez 5 lat cja różnego typu kursów, konferencji, seminariów rozszerza
powinna być nie większa niż 5. wiedzę korozyjną wśród ludzi z branży.
• Czy te wymienione nowe rozwiązania wymuszą jakiejś Z nadzieją branża antykorozyjna spogląda na nową Ge-
zmiany w podejściu do farb antykorozyjnych? neralną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad oraz na nową
– Nie, to jest taki krok w dobrą stronę, ale nie rewolucyj- obsadę Ministerstwa Infrastruktury licząc na to, że zauważą
ny. Wydaje mi się, że czeka nas taki przełom, ale nie wiemy problemy korozyjne. Szczególnie, że przedwczesne znisz-
kiedy. Kiedy dziś patrzę na badania najlepszych ośrodków czenie systemów powłokowych powoduje wzrost strat ko-
światowych w kierunku rozwoju farb, to takim przełomem rozyjnych – w krajach wysoko uprzemysłowionych koszty
jest zastosowanie w powłokach malarskich różnego typu korozji wynoszą ok. 6–8% PKB, z czego 3% można łatwo
nanocząsteczek. Z literatury, którą czytałam, ale chyba na- zaoszczędzić, przestrzegając tylko podstawowych zasad za-
wet więcej, z rozmów ze znajomymi, z wiadomości z różnych bezpieczeń antykorozyjnych!
laboratoriów europejskich, dowiedziałam się, że powstają • I co robią decydenci?
już farby, które będą przez długi czas nieprzepuszczalne dla – Nic! Nie stawiają wymagań. Nie ma specjalności anty-
tlenu, czego do tej pory nie mieliśmy w ogóle. Ograniczali- korozyjnej w Prawie budowlanym, w związku z tym nadzór
śmy przepuszczalność wody i elektrolitów, ale wobec tlenu nad najbardziej trudnymi, dużymi zabezpieczeniami anty-
byliśmy bezbronni. korozyjnymi prowadzi często inspektor z uprawnieniami
Pamiętam słynny artykuł brytyjskiego profesora Davida budowlanymi, który nie miał na studiach ani godziny zajęć
Quinna Mayne’a, który powiedział, że „obojętnie jaką po- dotyczących zabezpieczeń antykorozyjnych czy nauki o ko-
włokę malarską zastosujemy, to przepuszczalność tlenu bę- rozji.
dzie wystarczająca, żeby zaszła reakcja korozyjna”. Wydaje Na Wydziale Chemicznym Politechniki Gdańskiej jest
mi się, że rozwój tych farb z nanocząsteczkami ograniczy to kierunek Korozja, na którym – jak można przeczytać na
przechodzenie. A przez właściwe użycie odpowiednich na- jego stronie – „zapoznasz się z najnowocześniejszymi tech-
nocząsteczek można też zmodyfikować bardzo różne wła- nikami ochrony przed korozją oraz metodami jej badania,
ściwości farb, jak ich odporność w różnych środowiskach, a także uzyskasz szerokie umiejętności praktyczne, które
odporność mechaniczną itd. w znacznym stopniu ułatwią Ci znalezienie pracy. Studiując
• Czym więc ma się kierować osoba, która ma zabezpie- na tym kierunku uzyskasz gruntowną wiedzę z zakresu kon-
czyć nowy most: jaką ma wybrać powłokę? Jaka jest ofer- serwacji i ochrony przed korozją, i problematyki procesów
ta na rynku? korozyjnych dotyczących różnych gałęzi przemysłu. Absol-
– Taka, jaką firmy chcą usłyszeć, a chcą żeby to było jak wenci kierunku Korozja posiadają wiedzę z zakresu inspek-
najtańsze. W związku z tym, tak jak w każdej innej branży, cji powłok malarskich oraz systemów ochrony katodowej”.
człowiek dostaje to, za co zapłaci. Jeżeli weźmiemy pod Zajęcia z ochrony przed korozją są też na Wydziale Inżynierii
uwagę, że w budowie konstrukcji koszt zabezpieczenia Materiałowej i Ceramiki AGH.
antykorozyjnego sięga maksymalnie 3% ceny, a koszt farb Niestety, najczęściej inżynierowie budownictwa kończą
– 10% z tych 3%, to po prostu należałoby nie wymuszać na studia, na których nie mieli zajęć związanych z zabezpiecze-
producentach składania jak najtańszych ofert, tylko stawiać niami antykorozyjnymi. Prawo budowlane też nie wprowa-
im warunki dotyczące określonej trwałości i wymagań eko- dziło specjalizacji antykorozyjnej. Są specjalności: hydro-
logicznych. techniczna, wyburzeniowa, instalacyjna w zakresie sieci,
Jak to zrobić? Albo trzeba się nauczyć, albo wziąć konsul- instalacji i urządzeń telekomunikacyjnych, cieplnych, wen-
tanta, który się na tym zna. tylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych,
Wydaje mi się, że w porównaniu do częstotliwości remon- elektrycznych i elektroenergetycznych, ale antykorozyjnej
tów i ich kosztów nawet najdroższa farba i najdroższy kon- nie ma. I budowę tras szybkiego ruchu z efektownymi mo-
sultant stanowią zupełnie pomijalne koszty. stami, kładkami czy wiaduktami, może nadzorować ktoś,
• Co stanowi jeszcze zagrożenie w związku z ostatnimi kto nigdy się zawodowo z korozją nie spotkał!
wymaganiami ekologicznymi? • Dziękuję za rozmowę.
6 KONSTRUKCJE STALOWE 03.2025
1/188