Page 36 - Konstrukcje Stalowe Nr 142
P. 36
Rys. 4. Wykres obrazujący wpływ grubości blachy czołowej na nośność DZIAŁ NAUKOWO-TECHNICZNY
i podatność węzła
ich średnicy od punktu uplastycznienia. Rysunek 6 przedstawia
na rysunku 1a. Celem analizy było sprawdzenie prawidłowości wyniki analizy.
zasady inżynierskiej, która mówi o tym, że dobierając blachy
o grubości co najmniej równej wymiarowi średnicy śruby moż- zPooprótywmnaalnizieowwaynnyikcóhw modeli
na uważać, iż płyta czołowa nie będzie decydowała o nośności
połączenia. Jak widać na rysunku 4 zasada potwierdza się, co W wyniku przeprowadzonej analizy normowej znaleziono
więcej, nośność węzła stabilizuje się przy grubości 18 mm, czyli optymalny model węzła doczołowego łączącego rygiel IPE 300
o 2 mm mniejszej niż średnica śrub. ze słupem o przekroju HEB 160. Dla otrzymanych wymiarów
węzła zmodyfikowano model w programie ABAQUS w celu po-
Pionowy rozstaw szeregów śrub równania nośności węzła otrzymanej w wyniku obliczeń ana-
Rozstaw modyfikowano poprzez odsuwanie wewnętrzne- litycznych (normowych) z wynikami numerycznymi. Rezultaty
otrzymane z modelu numerycznego potwierdzają wpływ zmian
go szeregu śrub (2) – wg rysunku 1 od zewnętrznego szeregu konfiguracji geometrii węzła. Nośność poprawiona została ze
śrub (1), który znajdował się w stałej odległości od pasa belki. 112,40 kNm do 115,60 kNm, co daje 3,20 kNm różnicy. W przy-
Rozstaw równy 75 mm jest minimalną możliwą do dobrania padku węzła analitycznego zmiana wyniosła 9,06 kNm. Mniejsza
wartością. Wyraźnie widoczny jest spadek sztywności połącze- poprawa nośności może wynikać z faktu zastosowania uprosz-
czonej definicji łączników w modelu numerycznym.
Wyniki analiz użebrowanego węzła
IPE 450 – HEB 300
Połączenie nieużebrowane przedstawione powyżej było po-
łączeniem podatnym, w dalszej części zaprezentowano jak po-
wyższe analizy odnoszą się do węzłów sztywnych.
Grubość płyty czołowej
Na rysunku 7 zauważalny jest wzrost nośności połączenia na
zginanie do grubości 18 mm, w przypadku większych wartości
jej przyrost jest mniejszy. W przedziale 18–20 mm grubości płyty
znacząco zmienia się początkowa sztywność obrotowa węzła.
Rys. 5. Wykres wpływu pionowego rozstawu śrub na nośność i podatność Rys. 7. Wykres wpływu grubości blachy czołowej na nośność i podatność
węzła węzła sztywnego
nia przy zwiększaniu rozstawu choć jest on względnie niewiel- Można przyjąć, że w tym przypadku reguła konstrukcyjna wspo-
ki. Ciekawy wniosek można wyciągnąć w przypadku nośności, miana wcześniej nie jest całkowicie słuszna, jak widać nośność
która początkowo rośnie do wartości rozstawu równej 85 mm, połączenia wzrasta również przy grubościach blachy większych
jednak przy dalszym jej wzroście nośność maleje. Modyfiku- niż 20 mm, co jest równe średnicy śrub, a zatem nośność blachy
jąc rozstaw pionowy śrub udało się zwiększyć nośność o 7,2% czołowej nadal wpływa na nośność całego węzła.
(z 88,95 do 95,35 kNm).
Poziomy rozstaw śrub Poziomy rozstaw śrub
Przy dobieraniu rozstawu połączenia należało oscylować
Z analizy wynika, że przy mniejszych rozstawach śrub no-
śność i sztywność połączenia rosną. Nośność stabilizuje się przy pomiędzy ekstremalnym wartościami 12–18 cm. Na rysunku 8
wartości 84 mm a sztywność nieznacznie wzrasta do osiągnięcia łatwo spostrzec, że połączanie ze słupem użebrowanym nie
maksymalnego dopuszczalnego zbliżenia śrub do środnika słu- traci znacznie nośności przy zwiększanym rozstawie śrub choć
pa. Wykonując proste obliczenia można stwierdzić, że optymal- w przypadku największego dopuszczalnego rozstawu można za-
nym rozstawem poziomym oraz pionowym śrub jest taki, dla uważyć nagły spadek nośności, który jest wynikiem zmniejsze-
którego śruby znajdują się w odległości od 1,5 do 1,75 wartości nia nośności blachy czołowej. Zdecydowanie ważniejszy w przy-
padku takiego połączenia jest drastyczny spadek sztywności
Rys. 6. Wykres wpływu poziomego rozstawu śrub na nośność i podatność przy zwiększaniu rozstawu śrub. Trudno stwierdzić jednoznacz-
węzła nie co jest przyczyną takiego stanu rzeczy z powodu złożoności
36 KONSTRUKCJE STALOWE 5/142
10.2016