Page 38 - Konstrukcje Stalowe Nr 141
P. 38

Felieton

Myśli bez krawata

      W czas wywalczonej wolności

Choć przed światem współczesnym                                                informację na temat praworządności...       świata– w  telewizji, radio, w  prasie, na
    piętrzy się góra problemów, to nie                                         wagi Trybunału Konstytucyjnego, opa-        portalach... Takiej wolności słowa histo-
ma – jak sądzę – pilniejszego do rozwią-                                       trzoną bogatym materiałem graficznym.       ria jeszcze nie znała. Powszechnie za-
zania niż kwestia sztucznej inteligencji                                       W  efekcie mamy wprawdzie podskaku-         uważa się pozytywną stronę takiego sta-
i  maszyn myślących. Gwałtownie wy-                                            jące tłumy na ulicach, ale w zaciszu do-    nu, rzadziej słabości. Jonasz Kofta pisał
czerpują się bowiem zasoby inteligencji                                        mowym dominuje raczej zmęczenie te-         przed laty: – bo kiedy się milczy, mil-
naturalnej i  spada liczba ludzi myślą-                                        matem: – (przełączcie tę galerię figur      czy; to apetyt rośnie wilczy, na poezję,
cych. Nadzieje, że rozwój technik in-                                          woskowych na sport, albo coś do tańca!).    co uśpiona drzemie w nas. Człowiek ga-
formacyjnych temu procesowi zaradzi                                                                                        dający nie daje szans drzemiącej w nim
okazują się płonne.                                                              Na progu lat dwudziestych ub. wieku       poezji, ani żadnej innej myśli twórczej.
                                                                               ubolewał Włodzimierz Majakowski,            I to się przekłada na całe społeczeństwo
  Prasa wprawdzie powtarza z  uporem,                                          że głos jednostki jest cieńszy od pisku.    – co stworzył wolny człowiek po zwy-
że najbardziej wartościowy towar we                                            (Kto go słyszy? Zaledwie żona i  to je-     cięstwie pokojowej rewolucji, pomija-
współczesnym świecie , to nie złoto ani                                        śli nie na bazarze, a  blisko). Chwalił     jąc metodę „na wnuczka”, czy sposoby
diamenty, ale informacja, czego jednak                                         masy, których siła głosu potrafi w proch    czerpania z unijnej kasy...? Co stworzy-
życie nie potwierdza. Tak, jak nie z każ-                                      i pył roznieść umocnienia wroga. Histo-     ła telewizja uwolniona z okopów cenzu-
dej mąki będzie chleb – jak mówi pio-                                          ria tego nie potwierdziła i w Polsce np.    ry, że wciąż największym hitem w pro-
senka – tak nie z  każdej informacji, da                                       masy są w  stanie zgodnie zakrzyknąć        gramie pozostają czterej pancerni i pies
się zbudować cenną konstrukcję myślo-                                          w  istocie tylko: – „Polska, biało-czer-    (co może stwarzać problemy w związku
wą. Czy człowiek staje się mądrzejszy                                          woni!”.                                     z ustawą o dekomunizacji)? Lawina wol-
od tego, że wie co dobre jest na hemoro-                                                                                   nego słowa w czas wywalczonej wolno-
idy, a co na trzymanie moczu, ewentual-                                          Świat poszedł w innym kierunku – po-      ści, skutecznie zmiotła wolną myśl.
nie protez zębowych? Od kilku miesięcy                                         przez niebywały rozwój technik infor-
otrzymujemy od telewizji wyczerpującą                                          macyjnych wzmocnił siłę głosu jed-                                                     hen
                                                                               nostki. Dziś każdy może przemawiać do

spis reklam                                                                    BIURO POLSKIEJ IZBY KONSTRUKCJI STALOWYCH

ŚRUBENA UNIA S.A.                                                              Karol Heidrich – dyrektor generalny         Adres Biura Izby: 00-814 Warszawa
– Żywiec  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  I okładka         Jolanta Podobas – z-ca dyrektora            ul. Miedziana 3A, lok. nr 11
                                                                                                                           tel./fax 22 654-38-59, 654-46-57
INSTYTUT SPAWALNICTWA                                                             generalnego ds. administracji            internet: www.piks.com.pl
– Gliwice  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . II okładka        Bartłomiej Podobas, Maciej Ślusarski        e-mail: piks@piks.com.pl

METALWELD-FIPROM                                                                  – promocja i marketing
POLSKA sp. z o.o.
– Sosnowiec  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . III okładka                                     – dwumiesięcznik  Reklamy:
                                                                                                                           VICO 2000 Agencja Reklamy
MULTIMET sp. z o.o.                                                            Wydawca:                                    Monika Witkowicz, tel. kom. 501 092 304
– Przemków  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  IV okładka               Polska Izba Konstrukcji Stalowych           tel./fax 22 304-98-35
                                                                                                                           e-mail: vico2000@post.pl
WIŚNIOWSKI sp. z o.o. S.K.A.                                                   Rada programowa:                            Eliza Wojciechowska, tel. kom. 602 474 005
– Wielogłowy  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 5        prof. dr Zofia W. Bolkowska                 e-mail: reklama@tex2re.pl
                                                                               mgr Józef Kępka
RYWAL-RHC sp. z o.o.                                                           prof. dr inż. Witold Milewski               Opracowanie graficzne, komputerowe:
– Toruń  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 7    prof. Piotr Sędek
                                                                               mgr inż. Andrzej Wdowiak                    TEXTURE Studio	    JB7pre-press
ASMET sp. z o.o. sp.k.                                                         mgr inż. Janusz Zbroja
– Reguły  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 17                                                                             pre-press  7
                                                                               Adres redakcji:
SEPPELER                                                                       00-814 Warszawa                             tel. 606 891 868	  tel. 604 579 706
OCYNKOWNIA ŚLĄSK sp. z o.o.                                                    ul. Miedziana 3A, lok. nr 11                studio@tex2re.pl	  studio@jb7.pl
– Chrzanów  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 20         tel./fax 22 654-38-59, 654-46-57
                                                                                                                           Druk:
AGTOS POLSKA sp. z o.o.                                                        Redaguje zespół:                            Drukarnia LOTOS Sp. z o.o.
– Konin  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 21      redaktor naczelny – Józef Kępka
                                                                                                                           Fot. na okładce:
TARGI KIELCE S.A.                                                                                                          ŚRUBENA UNIA S.A.
– Kielce  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 37

38

          sierpień 2016  4(141)
   33   34   35   36   37   38   39   40